به گزارش پایگاه خبری نشان :

زمانی که سفر می‌کنید احتمالا با خودتان فکر کنید که از تمام خطرات بالقوه‌ای که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، آگاه هستید. احتمالا قبل از سفر به هر کشوری واکسن‌های مناسب را می‌زنید و با برگه سلامت وارد یک محیط امن و روشن می‌شوید. اما وقتی پای چیزی که می‌خورید به میان می‌آید چه اتفاق می‌افتد؟

. مقاله زیر را بخوانید تا بفهمید کدام غذاها را باید با احتیاط مصرف کنید و یا به هر قیمتی از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

آکی (Ackee)

زیباترین میوه‌ها هم می‌توانند جزو خطرناک‌ترین میوه‌ها باشند. اما در مورد این میوه چه موضوعی مطرح است؟ آکی، میوه قرمز رنگ و زیبایی است که در جامائیکا بسیار محبوب می‌باشد. این میوه برای بعد از غذا بسیار مناسب است با این حال آکی کال می‌تواند شما را بیمار کند زیرا دانه‌های داخل آن سمی هستند.

​ در حالی که از بین ۱۰۰۰ نفر در کارائیب تنها یک نفر با خوردن آکی کال مسموم می‌شود، اما ایالات متحده تنها اجازه فروش کنسرو آکی را می‌دهد تا از سلامت و رسیدن کامل آن اطمینان حاصل کند. در خارج از ایالات متحده، آشپزهایی که از آکی خوششان می‌آید و از طعم آن راضی هستتند می‌توانند به شما نحوه انتخاب و آماده کردن این میوه را یاد بدهند.

گاوغوک آفریقایی (Namibian Bullfrog)

پای قورباغه در فرانسه یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه می‌باشد اما در برخی از کشورهای آفریقایی مردم بومی کل این حیوان را می‌خورند به ویژه اگر یک قورباغه بزرگ و آبدار به نام گاوغوک آفریقایی باشد.

اما ما توصیه می‌کنیم هرگز این غذا را امتحان نکنید. مشکل این غذا چیست؟ این دوزیست آبدار حاوی سموم زیادی است که آن را برای دفع شکارچیان از جمله شما مورد استفاده قرار می‌دهد.

این سموم در قورباغه‌های جوان‌تر بیشتر هستند زیرا هنوز جفت‌گیری نکرده‌اند. خوردن این دوزیست و سموم موجود در بدن آنها باعث ایجاد نارسایی کلیه و حتی مرگ می‌شود. بهتر است از خیر این غذا بگذرید. متشکریم!

جوانه‌ی لوبیا

ممکن است این سوال پیش بیایید که با خوردن جوانه لوبیا چه مشکلی ممکن است ایجاد شود. خیلی واضح است: مشکلات زیادی. جوانه‌ها در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کنند و این شرایط محیط بسیار مناسبی برای رشد باکتری‌ها است. در نتیجه جوانه‌ها ممکن است حاوی ای کولای (E.coli)، سالمونلا (salmonella) و لیستریا (listeria) باشند که همه آن‌ها می‌توانند شما را شدیدا بیمار کنند.

بین سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۱۶، سازمان غذا و دارو ۲۴۷۴ بیمار، ۱۸۷ بیمار بستری در بیمارستان و سه مرگ ناشی از جوانه‌ها را ثبت کرد. اگر می‌خواهید باکتری‌های موجود در جوانه‌ها را نابود کنید، باید بدانید که پخت جوانه‌ها باعث کشتن باکتری‌های مرگبار خواهد شد.

 صدف‌های خونی (Blood Clams)

صدف‌های خونی یک نوع ماده غذایی است که در چین به صورت جوشانده یا غذا خورده می‌شود. این کار بسیار خطرناکی است؛ زیرا این صدف‌ها اغلب حاوی ویروس‌هایی هستند که باعث هپاتیت آ، تیفوئید و اسهال خونی می‌شوند (صدف‌ها اغلب از آب‌های آلوده صید می‌شوند).

در سال ۱۹۸۸، زمانی که بیش از ۳۰۰ هزار نفر به هپاتیت آ مبتلا و در حدود ۳۱ نفر کشته شدند، شانگهای خوردن صدف‌های خونی را ممنوع اعلام کرد. ​ البته این ممنوعیت مانع از فروش این صدف‌ها در فروشگاه‌های و بازارهای مواد غذایی نشد. توصیه می‌کنیم اگر تمایل به امتحان کردن این غذا دارید حتما جانب احتیاط را رعایت کنید. ​

کاساوا (Cassava)

کاساوا ریشه گیاهی است که در آفریقا و آمریکای جنوبی بسیار محبوب می‌باشد. این ریشه زمانی که کاملا پخته و به درستی آماده شود، هیچ مشکلی ندارد و بسیار خوشمزه می‌باشد (گفته می‌شود اگر ریشه آب‌پز، سرخ‌شده، پخته شده، کباب شده، بخارپز شود، مشکلی ندارد و غذای بسیار خوشمزه‌ای می‌باشد).

با این حال اگر مقدار کمی از آن را به صورت خام بخورید، مقدار بسیار زیادی لینامارین (linamarin) وارد بدنتان می‌شود که در واقع سمی است که مسمومیت آن مانند سیانور می‌باشد. ​ این سم در دانه کتان نیز یافت می‌شود و در دوزهای کم‌تر می‌تواند سردرد، بی‌قراری، گیجی و مشکل در تنفس را ایجاد کند.

نفس اژدها

در حالی که برخی فلفل تند دوست دارند، برخی دیگر تمایل دارند که تندترینن فلفل شناخته شده در جهان را بخورند تا ببینند آیا می‌توانند آن را هضم کنند یا نه. برای مدت طولانی، بسیاری بر این باور بودند که Carolina Reaper با ۱.۶ میلیون واحد حرارت ثبت‌ شده در مقیاس اسکوویل، تندترین فلفل در دنیا است، اما زمانی که نفس اژدها معرفی شد، سطح گرما به ۲.۴۸ میلیون واحد رسید.

اما میزان تندی این فلفل چقدر است؟ خوب، یک فلفل habanero دارای ۳۵۰۰۰۰ واحد حرارتی است و یک فلفل Jalepeño تنها ۸۰۰۰ واحد حرارتی دارد، حالا شما می‌توانید میزان تندی و حرارتی که این فلفل ایجاد می کند را محاسبه کنید. میزان تندی این فلفل به قدری زیاد است که می‌تواند باعث ایجاد شوک شود. بنابراین با احتیاط این فلفل را تست کنید.

عروس دریایی اچیزن (Echizen)

این عروس‌دریایی غول‌پیکر که در زبان انگلیسی به عنوان عروس‌دریایی نومورایی (Nomura) شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین عروس‌دریایی جهان می‌باشد که از انسان نیز بزرگتر است و اگر در آب با آن‌ها مواجه شوید می‌تواند شما را نیش زده و حتی باعث مرگ شما شود. اما موقع خوردن این عروس دریایی أوضاع ترسناک‌تر هم می‌شود.  

توکسن‌ها در عروس‌دریایی مشهور به گلیکوآلکالوئیدها (glycoalkaloids) می‌توانند منجر به درد معده، اسهال، سردرد و در بدترین حالت، مرگ شوند. سرآشپز احتمالا می‌تواند این عروس دریایی را مانند یک خوراک لذیذ آماده کند، اما اگر اثری از آن باقی مانده باشد، زیاد طول نمی‌کشد که بیمار می‌شوید.

آقطی

یک توت، درست است یک توت!‌ البته نه به این سرعت، اما اگر توتی را اشتباه بخورید ممکن است با مسمومیت غذایی، با علائمی مثل استفراغ، تهوع و اسهال مواجه شوید. ​

یکی از انواع توت‌های خطرناکی که به دلیل داشتن رنگ و لکه‌های گرد و آبی با زغال اخته اشتباه گرفته می‌شود، آقطی (Elderberries) است. اما فریب نخورید. زمانی که سبزیجات نارس و نپخته (‌به ویژه خام)‌ مصرف می‌شوند، می‌توانند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شدید شوند. برای اینکه این میوه‌ باعث بیماری شما نشود، باید رسیده، پخته و عاری از هر گونه ساقه و برگ باشد.

​کوسه گرینلند

کوسه‌های گرینلند بدون شک یکی از موجودات کهن و زیبا در سرزمین حیوانات می‌باشند. اولین و مهم‌ترین نکته در مورد آنها اینکه، کوسه‌های گرینلند می‌توانند تا ۵۰۰ سال زندگی کنند. نکته دیگر اینکه بیشتر کوسه‌های گریلند کور هستند زیرا انگل‌هایی از چشم‌هایشان آویزان است.

اما چیزی که واقعا در مورد کوسه ‌گرینلند باید بدانید این است که هنگام خوردن آن‌ها بسیار مراقب باشید. اگر گوشت کوسه به درستی خشک و یا با مواد آغشته نشده باشد، در نتیجه توکسن‌های موجود در آن، ممکن است بعد از مصرف باعث ایجاد سرگیجه، غش و بیمارهای دیگر شود.

اما اگر گوشت کوسه گرینلند را از یک مغازه معتبر در ایسلند خریداری کنید أوضاع فرق می‌کند. در ایسلند گوشت تخمیر شده کوسه به نام hakarl یک غذای ملی می‌باشد و غذای سالم و ایمنی است. فقط بدانید که، مزه خوبی نخواهید چشید. آنتونی بوردین خیلی خوب Harkarl را توصیف می‌کند: بدترین، نفرت‌انگیزترین و وحشتناک‌ترین چیزی بود که تا به حال خورده بود.

لارب (Larb)

غذای غیر رسمی لائوس، لارب یک سالاد گوشت خام است. نوع گوشت، بستگی به تشخیص آشپزی دارد که همان طور که می‌توانید تصور کنید گاهی اوقات این سالاد مشکلاتی ایجاد می‌کند. سال گذشته، گوشت خام گراز در تایلند باعث عفونت مرگباری شد که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر گردید.

در کالیفرنیا، ۱۲ نفر در سال ۲۰۱۶ پس از خوردن گوشت خام  گراز وحشی، دچار بیماری تریکینوزیس (trichinellosis) شدند. قربانیان پس از خوردن گوشت، علائم شکم درد، استفراغ و اسهال را نشان دادند. در واقع، خوردن گوشت خام از هر نوعی که باشد، با خطراتی همراه است، از جمله اینکه اگر گوشت از یک حیوان وحشی باشد، احتمالا ابتلا به بیماری هاری نیز وجود دارد.

اختاپوس زنده

ما هم مثل شما برایمان سوال است که اختاپوس زنده بسیار وحشتناک است و نمی‌دانیم چرا کره‌ای‌ها دوست دارند اختاپوس زنده را بخورند.

البته اگر بخواهیم منصفانه نظر دهیم،‌ آنها اختاپوس مرده را می‌خورند اما شاخک‌های حیوان تازه کشته شده هنوز زنده است و می‌تواند به مانند زمانی که زنده بود مکنده باشد. یکی از یوتیوپرهای معروف در چین از زمان تلاش برای خوردن یک اختاپوس زنده فیلم گرفت و نحوه خوردن این غذا را توضیح داد. ​​​​​​​​

در حالی که او زنده ماند و اتفاقی براش نیفتاد اما مقامات امنیتی و سلامت اخطار می‌دهند که شاخک‌های مکشی اختاپوس می‌تواند به زبان بچسبد و منجر به خفگی شود.

آیا حاضرید این غذاها را خصوصا بعد از همه‌گیری کرونا که گفته می‌شد منشا خوراکی داشته، امتحان کنید؟

منبع: farandwide​