به گزارش پایگاه خبری نشان :

گوجه سبز را کمتر کسی دوست ندارد . این میوه ترش مزه و آبدار خواص بسیاری دارد اما برخی از افراد نباید آن را استفاده کنند ، چرا که در صورت خوردن گوجه سبز دچار مشکلاتی خواهند شد ، مصرف گوجه سبز حتی محدودیت سنی نیز دارد .

افراد مبتلا به فشار خون

بیشتر افراد اغلب گوجه سبز را با نمک زیادی می خورند . نمک بسیار برای سلامتی خطرناک است مخصوصا افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماران کلیوی نباید نمک زیاد مصرف کنند . بنابراین این افراد باید برای خوردن گوجه سبز از مصرف نمک زیاد خودداری کنند.

افراد مبتلا به رفلاکس

میزان اسید گوجه سبز بالا است که می تواند باعث سوزش معده ، معده درد و رفلاکس در افرادی شود که از ناراحتی های معده رنج می برند.

افراد مبتلا به نفخ معده

افراط در خوردن گوجه سبز می تواند موجب نفخ معده شود زیرا گوجه سبز دارای مقدار زیادی اسید سیتریک است . همچنین به دلیل ناررس و کال بودن و طعم ترش گوجه سبز موجب فرسایش مینای دندانها می شود.

افراد مبتلا به سنگ کلیه

به توصیه کارشناسان خانمهای بارداری که به سن کلیه و مجاری ادرار مبتلا هستند باید از مصرف گوجه سبز و آلو اجتناب کنند ، چرا که اسید اگزالیک موجود در این میوه ها می تواند منجر هبه تولید سنگ های متبلور در بدن برخی افراد شود.

کودکان زیر 3 سال

کودکان از سن سه سالگی به بعد می توانند مقدار کمی گوجه سبز بخورند اما قبل از آن باید والدین از نداشتن حساسیت به گوجه سبز در کودک مطمئن شوند.

افراد سرد مزاج

طبع گوجه سبز سرد است و زیاده روی در خوردن آن برای افراد سرد مزاج مشکلاتی به وجود می آورد. بنابراین بهتر است گوجه سبز با گلپر خورده شود.

زنان باردار

مصرف بیش از اندازه گوجه سبز توسط خانمهای باردار باعث رانش مزاج ،از دست دادن آب بدن مادر و همچنین بروز مشکلات سلامتی برای جنین می شود . به غیر از این موارد هیچ عارضه دیگری برای مصرف گوجه سبز در دوران بارداری وجود ندارد . اما بهتر است خانمهای باردار در صورت داشتن بیماری های زمینه ای یا آلرژی قبل از مصرف گوجه سبز با پزشک مشورت نمایند.

افراد دچار اسهال

در مطالب قبلی بخش سلامت نمناک اشاره داشتیم که افرادی که به اسهال مبتلا هستند نباید تا پایان درمان ، گوجه سبز مصرف کنند زیرا خوردن این میوه باعث افزایش مشکل و از دست رفتن آب بیشتر از بدن می شود.

حساسیت به گوجه سبز

میوه هایی که طعم ترشی دارند مانند میوه های دیگر می تواند باعث بروز حساسیت شوند . این حساسیت ها در برخی موارد به صورت حساسیت های پوستی مانند خارش شدید پوست ، ترک خوردن ، اگزما و سرخ شدن در پوست دیده می شود.

میوه های بهاری حساسیت های دیگری نیز ایجاد می کنند مانند خارش و سوزش در روی سطح زبان و کام . در اغلب موارد بروز آفت در دهان را نیز از علائم حساسیت به این میوه ها محسوب می کنند . بهترین روش درمان برای این حساسیت ها ، مصرف نکردن میوه و خوراکی های حساسیت زا است.

هشدار :

معمولا کودکان با دیدن میوه های بهاری بر روی چرخ دستی که به ظاهر تمیز هستند به گمان اینکه فروشنده این میوه ها را تمیز کرده است ، آنها را خریداری کرده و پس از نمک زدن مصرف می کنند.

اما در حقیقت این خوراکی ها تمیز و ضد عفونی نشده اند و آبی که بر روی آنها ریخته می شود تنها به دلیل حفظ تازگی و خوش منظره نگه داشتن آن ها است. برخی از فروشندگان از آب چاه و یا جوی به این منظور استفاده می کنند.

گوجه سبز اگر نشسته و آلوده باشد، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت های غذایی را مطرح می سازد./ نمناک