به گزارش پایگاه خبری نشان :

حتما بارها برای شما هم پیش آمده که وقت بلند میشوید به یکباره سرتان گیج رفته و احساس میکنید که تعادل ندارید. البته معمولا این سرگیجه بعد از یک نشستن طولانی مدت و ناگهانی بلند شدن اتفاق میافتد. خیلی ها در این شرایط نگران وضعیت سلامتی بدنشان میشوند اما باید به شما بگوییم که این مسئله بسیار طبیعی بوه و معمولا دلیل خطرناکی ندارد.

محققان معتقدند که در ابن وضعیت بدن دچار یک نوع افت فشار شدید میشود که نتیجه ی آن همین سرگیجه ای است که درباره اش گفته ایم! کل اتفاقی که در این وضعیت برای بدن در عرض چند ثانیه می افتد این است که ابتدا شرتان گیج رفته و چشمانتان سیاهی میرود، در حدی که حتما برای سرپا ایستادن باید یک جایی را نگه دارید یا به چیزی تکیه دهید تا تعادل بدنتان را باز یابید. جالب است بدانید که تمام این اتفاق ها در کمتر از چند ثانیه برای بدن می افتد.

بیایید با هم بررسی کنیم که در این فواصل چه اتفاقی رخ میدهد : بطری آبی را تصور کنید که که داخلش تا نصف آب وجود دارد و این بطری به عرض بر روی زمین افتاده است. طبیعاتا چیزی که اتفاق می افتد این است که آب در عرض بطری پخش شده و راکد میشود و تقریبا بالای بطری خبری از آب نیست. وقتی شما به مدت طولانی دراز میکشید برای خونی که در بدنتان وجود دارد نیز همین اتفاق می افتد. در واقع خون در عرض بدن پخش میشود.

حالا تصور کنید که ناگهان شما بلند میشوید و بدن را از حالت افقی به حالت عمودی در می آورید. این اتفاق باع میشود که نیروی جاذبه بدن تمام خون موجود در بدن را به سمت پایین بکشد و برای ثانیه های اندکی خونی که به قلب و به مغز میرسد کاهش یابد. همین امر یک افت فشار موقتی را ایجاد میکند که بدن خیلی سریع آن را بر طرف میسازد./نمکستان