به گزارش پایگاه خبری نشان :

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان رودان از مشاهده یک خرس سیاه آسیایی(بلوچی) در ارتفاعات روستای فاریاب خبر داد.

ناصر دهقانی اظهار داشت: خرس سیاه آسیایی یکی از کمیاب‌ترین و آسیب پذیرترین گونه‌ها در ایران و حتی دنیا بشمار می‌رود.

وی بیان داشت: این گونه از نظر وضعیت حفاظتی در جهان در آستانه انقراض قرار دارد و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماد زیستی استان هرمزگان معرفی شده است.

دهقانی با اشاره به اینکه این گونه در کشورهای ژاپن، چین، روسیه، تایوان، هند، نپال، ویتنام، افغانستان، پاکستان و ایران پراکندگی دارد، خاطرنشان کرد: در این محدوده وسیع، چهار نژاد از خرس سیاه آسیایی معرفی شده‌اند که خرس سیاه بلوچی با نام انگلیسی Baluchistan Black Bear و نام علمی Ursus thibetanus gedrosianus یکی از این زیرگونه هاست که در جنوب شرقی ایران و بلوچستان پاکستان وجود دارد.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان رودان ادامه داد: مناطق پراکنش خرس سیاه بلوچی در شرق استان هرمزگان شامل قلوان، جاهو دق زاغ، گوردی در بشاگرد، رودان، ارتفاعات سردشت و جکدان جاسک، ارتفاعات زاغ پیر زال میناب، در غرب استان تا منطقه حفاظت شده باز و نیز تا کوه‌های شهرستان حاجی آباد در شمال استان هرمزگان است.

وی اضافه کرد: در روز جمعه نهم خردادماه از این گونه با ارزش در ارتفاعات فاریاب شهرستان رودان توسط یکی از همیاران محیط زیست تصویربرداری شد.

دهقانی گفت: با توجه به فعالیت بیشتر خرس‌ها در این فصل از سال، افراد ساکن در مناطق یاد شده از حضور در مناطق کوهستانی و نزدیک شدن به این گونه جداً خودداری کنند.