به گزارش پایگاه خبری نشان :

دکتر کوروش قره گزلی همچنین با اشاره به بروز عوارض عروقی کروناویروس در برخی مبتلایان بیماری کووید ۱۹، با تاکید بر اینکه بروز سکته مغزی در بیماران کرونایی نادر و محدود است، اظهار کرد: با این حال پس از حمله ویروس، واکنش‌های ایمنی بدن هر فرد باعث ایجاد اختلالات مختلف و متفاوتی می‌شود که عوارض کمیابی مثل بروز التهاب در دیواره عروق و به دنبال آن ایجاد مشکلات انعقادی و تشکیل لخته داخل رگ برخی از این عوارض است که گاها منجر به انسداد رگ و بروز سکته می‌شود.

وی توضیح داد: با حمله ویروس و بروز بیماری، سیستم ایمنی بدن افراد پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد که در رابطه با کروناویروس در برخی افراد و جوانان منجر به ایجاد التهابات عروقی و انعقاد رگ‌ها و در نهایت بروز سکته می‌شود. البته وقوع این مساله قابل پیش بینی نبوده و به نوع واکنش سیستم ایمنی افراد بستگی دارد. البته واکنش سیستم ایمنی بدن یک فرایند زنجیره‌ای بوده که با ورود ویروس آغاز می‌شود و گاهی منجر به بروز عوارضی شدیدتر همچون التهابات عروقی می‌شود.

وی با بیان اینکه کووید ۱۹ با منشاء ویروس باعث ایجاد اختلالال در سیستم ایمنی بدن می‌شود، گفت: ویروس در اولین مرحله وارد سیستم تنفسی شده و منجر به ایجاد مشکلات و عوارض تنفسی و به همراه آن گاها تب، تنگی نفس، سرفه و یا عوارض گوارشی، اشکالات بویایی و چشایی و در برخی افراد منجر به اختلالات و التهابات عروقی می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه حدود یک ماه و نیم قبل برای اولین بار بروز سکته مغزی و قلبی در برخی جوانان مبتلا به کووید ۱۹ گزارش شد، عنوان کرد:‌ پس از بررسی گزارشات پاتولوژی این بیماران مشخص شد که این افراد پس از ابتلابه کروناویروس دچار شرایط التهابی عروقی و به دنبال آن اختلالات انعقادی در عروق مغزی و محیطی و در نهایت بسته شدن رگ‌ها و عوارضی مانند سکته قلبی و مغزی می‌شوند.

ایسنا