به گزارش پایگاه خبری نشان :

دلار تازه‌ترین کانال خود را در امسال فتح کرد و برای نخستین بار در بازار آزاد در سطح ۱۸ هزار تومان قرار گرفت. آیا دلار در این سطح قیمتی باقی می‌ماند یا ارزان می‌شود؟

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران می‌گوید: عوامل مختلفی در نرخ دلار تاثیر دارند که بخش مهمی از ان به خصوص طی دو سال اخیر بحث انتظارات روانی است. عامل دیگری که بر دلار تاثیر دارد وضعیت بازارهای مالی دیگر از جمله بورس، طلا و یا سود بانکی است.

وی ادامه می‌دهد: عوامل مهم‌تری نیز وجود دارد که نرخ دلار را تحت تاثیر قرار می‌دهد مانند عرضه و تقاشضای ارز در کشور، موجوی ذخایز بانک مرکزی و مشابه این موارد، اینها عوامل اصلی بوده اما در وضع موجود تغییر عمده‌ای نداشته‌اند. آنچه که طی هفته‌های اخیر تغییر قابل محسوسی داشته بحث انتظارات از بورس و تا حدودی هم کاهش نرخ سود بانکی بوده که بر بازار ارز تاثیر داشته و تقاضا را تغییر داده است.

این کارشناس عنوان می‌کند: همانطور که اشاره کردم درحال‌حاضر بحث انتظارات روانی بیشترین تاثیر را بر بازار ارز گذاشته است. درحال‌حاضر اتفاق خاصی نیفتاده و در مورد تحریم‌ها نیز فراتر از این موارد اتفاق نخواهد افتاد و فقط یک جو روانی راه‌اندازی شده که طی هفته‌های اخیر وضعیت تقاضا را تغییر داده و تقاضای غیرمتعارف بر بازار فشار وارد کرده است.

عزتی در ادامه اضافه می‌کند: دولت همانطور که اعلام کرده تمام تلاش خود را خواهد کرد که بازار ارز به تلاطم نرسد. به نظر می‌رسد دولت اقداماتی برای بهبود وضعیت بازار خواهد کرد و توان آن را نیز دارد. دولت موجودی و توان ارز و ابزارهای کنترلی را در دست دارد اما نمی‌خواهد به دلیل شرایط، فشار غیرعادی بر بازار وارد کند و می‌خواهد با حفظ سازوکار بازار از این موقعیت استفاده کند. از نظر بانک مرکزی وضعیت قابل کنترل است.

وی با اشاره پیش‌بینی نرخ دلار می‌گوید: کاهش و افزایش شدیدی در نرخ دلار رخ نخواهد داد، ممکن است در حد چند درصد بالا و پایین شود اما در کوتاه مدت تغییر محسوسی نخواهد داشت. دلار ۱۸ هزار تومانی را انتطارات روانی به وجود آورده است.

عزتی ادامه می‌دهد: دولت اگر بخواهد می‌تواند در کوتاه مدت چند درصد نرخ دلار را کاهش دهد اما در بلندمدت به عوامل مختلفی دیگری بستگی دارد که باید دید ماه‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد./تجارت نیوز