به گزارش پایگاه خبری نشان :

درد در بازوی راست می تواند ناشی از انواع علل ها باشد، با شایع ترین آسیب های وارده به ساختارهای بازو، مانند داشتن وضعیت ضعیف، کرنش مکرر و یا خوابیدن روی بازو، این اتفاق رخ می دهد. درد بازو می تواند در هر قسمن از بدن، از شانه تا مچ، و معمولاً با تاثیرگذاری بر قسمت هایی از قبیل ماهیچه ها، تاندون ها، اعصاب، اتصالات، رگ های خونی و پوست رخ دهد.

تنها در موارد نادر می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تر، مانند یک بیماری عصبی یا حتی یک حمله قلبی باشد. بنابراین برای شناسایی علت دقیق درد، لازم است که به دنبال توجه پزشکی باشید.

پزشک ارزیابی علائم، معاینه فیزیکی قسمت مورد نظر و در صورت نیاز، انجام آزمایش ها را برای تعیین علت و نشان دادن رفتار صحیح انجام خواهد داد.

بررسی علت های درد های دست راست

دلایل بسیاری برای درد بازوی سمت راستی وجود دارد، اما می توانید موارد اصلی گفته شده در این بخش از سلامت نمناک را نیز در نظر بگیرید: 

-ناراحتی های عضلانی

  -رگ به رگ شدگی و کشیدگی:

رگ به رگ شدگی و کشیدگی عضلات از شایع ترین علل درد بازوی راست است، به ویژه در افرادی که راست دست هستند. رگ به رگ شدگی ناشی از آسیب به رباط های یک مفصل است. رباط ها، مفاصل را با استخوان ها به هم متصل می کنند. نمونه های معمول رگ به رگ شدن بازو شامل جدا شدن شانه و جابجایی آرنج است.

کشیدگی، شامل کشش و یا پاره شدن ماهیچه یا تاندون است. تاندون ها ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. نمونه های متداول از کشیدگی بازو شامل پارگی سردست و کشیدن عضلات دو سر یا سه سر بازو هستند.

تاندونیت و یا التهاب تاندون، یکی دیگر از دلایل رایج درد بازو است. این ناراحتی به طور معمول ناشی از استفاده بیش از حد از اندام است، مانند آرنج تنیسور و آرنج یک گلف باز است.

  -ناراحتی های مفصلی و استخوانی:

آرتریت دژنراتیو، یا آرتروز، عموماً بر روی شانه تاثیر می گذارند، اما می توانند آرنج را نیز در بر بگیرند.همانطور که این آرتروز به دلیل فرسودگی و پارگی، رشد می کند، افراد راست دست اغلب علائمی را در بازوی راست ایجاد می کنند.

بورسیت نیز می تواند بر روی شانه و یا مفاصل آرنج تاثیر بگذارد و موجب درد ناشی از التهاب کیسه های پر از مایع به نام بروسی در نزدیکی مفاصل شود.

شکستگی های خط موی سر که شامل استخوان های دست است، باعث یک بدشکلی آشکار نمی شود و معمولاً با توانایی حرکت بازوی آسیب دیده تداخل پیدا نمی کند.کلوس، شامل دردهای مداوم همراه با ورم و قرمزی است.

عفونت های استخوانی و تومورهای سرطانی و یا تومورهای غیر سرطانی یک دلیل دیگر برای درد بازو هستند.

درد دست راست به چه عللی رخ می دهد؟

درد دست راست نشانه چیست؟

-فشرده سازی ریشه عصب:

یک عصب فشرده در گردن، یک دلیل رایج درد در یک بازو است، اگر چه هر دو دست هم ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند. محل درد، بسته به این که کدام ریشه های عصبی در آن دخیل هستند، متفاوت است. با گذر زمان، استخوان ها و دیسک های گردن تحت تغییرات فرسودگی قرار می گیرند.

این وضعیت اسپوندیلوز گردنی نام دارد، و دلیل اصلی، اعصاب فشرده شده در گردن است. وقتی صفحات و استخوان ها در طول زمان فشرده می شوند، آن ها می توانند بر روی ریشه های عصبی در گردن فشار وارد کنند، چون از نخاع خارج می شوند.

آرتروز نخاعی و اسپرس استخوان در گردن نیز می توانند به این وضعیت کمک کنند. یک دیسک بزرگ تر یا وجود فتق در گردن ناشی از جراحت، می تواند منجر به یک عصب فشاری شود، اگر چه این مقدار بسیار کم تر از اسپوندیلوز گردن است.

دیسک جابجا شده، ریشه عصب را در سطح فتق دیسک فشرده می کند. علاوه بر درد بازو، عصب فشرده شده در گردن می تواند به ضعف بازو، خارش و بی حسی منجر شود.

  -اختلالات عصبی محیطی:

ریشه های عصب نخاعی به هم می پیوندند تا اعصاب محیطی را شکل دهند که پیام ها بین بدن و سیستم عصبی مرکزی را حمل می کند (مغز و نخاع). فشرده سازی، یا گرفتگی، از اعصاب محیطی که بازوی راست را تامین می کند و می تواند موجب درد، بی حسی، خارش و ضعف در مناطق مختلف شود که بستگی به این دارد که کدام عصب در آن دخیل است.

سندرم تونل کوبیتال و سندرم های خروجی سینه نمونه هایی از اختلالات عصبی محیطی هستند که می تواند منجر به درد در یک طرف شود. 

-سندروم تونل کوبیتال:

سندرم تونل کوبیتال، شامل گرفتگی عصب اولنار به هنگام عبور از نزدیکی برآمدگی استخوانی بر روی قسمت داخلی آرنج است.

علائم ممکن شامل:درد آرنج و ساعد دست، بی حسی و خارش انگشتان حلقه و کوچک و احتمالاً ضعف دستی باشد. ضربه به آرنج راست، نگه داشتن آن برای دوره های طولانی و یا تکیه دادن به آن، اغلب می تواند منجر به توسعه سندروم تونل کوبیتال شود. 

-سندرم های خروجی قفسه سینه:

سندرم های خروجی قفسه سینه یک گروه از اختلالاتی هستند که به خاطر فشردگی یک یا چند رگ خونی که بین استخوان ترقوه و دنده اول عبور می کنند، درد را ایجاد می کنند.

سندروم های خروجی قفسه سینه شامل فشردگی شبکه کوروئید می شود، شبکه عصبی که دست و حرکت دست و احساس آنها را کنترل می کند.

نشانه ها بسته به درجه و قسمت دقیق فشرده سازی تغییر می کنند، اما ممکن است در کل شامل درد، بی حسی و ضعف بازو، شانه، گردن و یا دست باشد. 

درد در نواحی مختلف دست راست

-تقلا:

تمرین های سخت بازو، در افرادی که به سالن ورزشی می روند و ورزش می کنند، ممکن است منجر به آسیب های خفیفی به ماهیچه های دست و یا مفاصل بازو، آرنج و یا مچ شود، که باعث درد و ناراحتی حتی پس از چند روز استراحت خواهد شد.

هنگامی که تلاش ها و تمرین ها تکرار می شود, به خصوص در افرادی که با حرکات دست کار می کنند, مانند معلمانی که روی تخته سیاه کار می کنند, کارگران ماشینی, موسیقی دانان و یا ورزش کاران, این امکان وجود دارد که اختلال عضلانی مربوط به کار (DORT) نیز به عنوان استرس تکرار شونده (RSI) شناخته شود. 

به منظور جلوگیری از این نوع جراحت، لازم است که به پزشک و فیزیوتراپیست مراجعه کنید، تا وضعیت بدنی مناسبی که باید در طول حرکات داشته باشید را برای شما به مرور زمان میسر کند و برای تسکین درد حاد، ممکن است پزشک داروی ضد التهاب و مسکن را پیشنهاد کند. 

- گردش خون ضعیف:

تغییرات در گردش خون در بازوها، ناشی از انسداد در رگ خونی یا ترومبوز رگ های خونی و یا شریان ها می تواند موجب درد یا حس سوزش، وزن و تورم عضو آسیب دیده شود.گردش ضعیف زمانی مشکوک می شود که دست ها بسیار رنگ پریده و یا بنفش رنگ هستند و در بازو یا دست ها، احساس سوزش وجود دارد. 

لازم است که به پزشک عمومی یا آنژیوژنتیک مراجعه کنید، تا ارزیابی مفصلی انجام دهد و از آزمایش هایی مانند سونوگرافی داپلر از بازو علت را پیدا کند. درمان بستگی به علت دارد و ممکن است شامل دریافت مایعات، ورزش و یا در موارد شدیدتر، استفاده از دارو برای تسهیل جریان باشد. 

-حمله قلبی:

انفارکتوس حاد قلب یا آنژین می تواند موجب درد قفسه سینه و انتقال آن به بازو شود، و با این که در بازوی چپ شایع تر است، اما ممکن است به بازوی راست نیز برسد. این نشانه انفارکتوس نادر است، اما عمدتاً در افراد مسن، دیابتی یا زنانی که ممکن است علائم غیرمعمول وجود داشته باشند، رخ می دهد.

درد بازو که نشان دهنده حمله قلبی است، معمولاً با احساس سوزش یا شدیدتر شدن درد قفسه سینه، تنگی نفس ، حالت تهوع یا عرق کردن مرتبط است. اگر به حمله قلبی مشکوک است، توصیه می شود که به اورژانس بروید تا پزشک بتواند نشانه ها را ارزیابی کند. 

علت درد دست راست و انتشار درد به گردن و کتف

اغلب افراد تمام کارهای روزانه خود را با دست راستشان انجام می دهند بنابراین این دست معمولا آسیب پذیرتر است . دست ها ساختار ظریف و پیچیده ای دارند که شامل 27 استخوان می باشد. ماهیچه های دست باعث انجام حرکت دقیق و ماهرانه می شود .

درست است درد در نواحی دست راست ، شانه و یا کتف از جمله دردهایی شایع به شمار نمی روند اما وقتی این نوع دردها مبتلا می شویم تحملمان سلب می شود . درد دست راست علت های زیادی دارد که در این بخش از سلامت نمناک به بیان علت های آن و برخی از درمان ها پرداخته ایم.

درد دست راستی که به گردن و کتف می زند چه علتی دارد؟

تحریک اعصاب در ناحیه گردن و شانه

تحریک اعصاب در ناحیه گردن و شانه علت عمده دردهایی است که هم در دست و هم در کتف احساس می گردند . ریشه های عصبی از بین مهره های گردن خارج میشوند که پس از خروج از مهره ها با اتصال به هم یک شبکه عصبی به نام شبکه بازویی یا براکیال را درست می کنند. اعصابی که از این شبکه بیرون می آید به کنترل حس و حرکت کل اندام فوقانی می پردازد.

هرنی یا فتق دیسک

هرنی یا فتق دیسک بین مهره ای گردنی و مشکلات شبکه بازویی ازعلت های تحریک اعصاب اندام فوقانی است که سبب درد گردن و دست می گردد. برخی از مواقع از بین مهره های گردنی ، ریشه های عصبی خارج میشوند که این ریشه ها توسط دیسک بین مهره ای جابجا شده فشرده می شوند و این فشار سبب تحریک عصب و درد در گردن و دست میشود.

فشار به اعصاب شبکه بازویی

در برخی مواقع نیز در ناحیه شبکه بازویی اعصاب دست تحت فشار قرار می گیرند. وجود دنده گردنی و یا فشار عضلات ناحیه گردن به این اعصاب از شایعترین علت فشار به اعصاب شبکه بازویی است.فشار به اعصاب شبکه بازویی سبب تحریک اعصاب دست شده و احساس درد و ناراحتی در گردن، شانه و دست را موجب می شود.

علت اصلی درد دست راست و کتف و گردن

علل دیگر درد دست راست

خستگی ماهیچه ها

اگر دستتان درد می کند اما این درد به مور زمان بهتر شده و با کمی استراحت از بین می رود علت آن می تواند درد و خستگی ماهیچه ها باشد اما اگر دستتان بدون علت درد می کند و این درد تمام مدت برقرار است و گاهی آرام و گاهی دردناک می شود علت آن التهاب مفصل است.

شکستگی استخوان

اگر درد تان به تدریج زیاد می شود و ورم آزاردهنده ای دارد، شما دچار شکستگی استخوان ساعد یا بازو شده اید. شاید تعجب کنید اما گاهی استخوانی می شکند، بدون آنکه انسان متوجه شود. مثلاً شاید ضربه ای به دستتان بزنید یا زمین بخورید و تا زمانی که فعالیت دست زیاد شود یا فشاری بر ناحیهٔ شکسته وارد آید احساس درد نکنید.

آسیب دیدن مچ دست

یکی دیگر از علت های درد دست آسیب دیدن مچ دست است که باعث درد شدید ساعد نیز می شود. چنانچه در این بخش از سلامت نمناک اشاره شده است این دردها آسیب ناشی از تکرار یک حرکت مثل تایپ کردن، چکش زدن یا برداشتن تکراری یک چیز است . اگر چه آسیب دیدگی در مچ است، اما درد تا آرنج بالا می رود.

التهاب وتر ماهیچهٔ دو سر

التهاب وتر ماهیچهٔ دو سر یکی از شایع ترین آسیب دیدگی های بازواست که به درد منجر می شود و در آن، وتر نزدیک به شانه کوفته یا پاره شده است و درد زیادی در ماهیچهٔ دو سر بازو ایجاد می گردد. 

بیماری هایی که موجب درد دست می شوند:

آتریت

آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه به بافت های سالم مفصل حمله ور می شود. التهاب مفصل که به وجود می آید باعث درد می شود و بافت ها را از بین می برد.

سندروم تونل کارپال

تونل کارپ یک ساختار محکم استخوانی فیبری است که از استخوان های مچ و لیگامان (رباط) عرضی ساخته شده است. ین ساختار مانند تونلی می ماند که اجزایی از درون آن عبور می کنند و از ساعد وارد دست می شوند. مجموعا 9 تاندون از طریق این تونل از ساعد وارد دست می شوند.

علاوه بر اینها یک عصب به نام مدین و یک شریان هم از این طریق وارد دست می شود. سندرم تونل کارپال در اثر فشرده شدن عصب مدین در مچ بوجود می آید . این فشردگی می تواند منجر به حس گز گز، ضعف و بی حسی در سمت انگشت شست بشود.

تنوسینویت دکرون

بیماری دکرون یا تاندنیت دکرون De Quervain’s Tendinitis (دِکُروَن) بیماری تاندون ها و غلاف تاندون های اطراف مچ دست است. در این بیماری به علت التهاب ایجاد شده، حرکت تاندون در درون غلاف آن دردناک میشود.

کیست گانگولیون

کیست گانگلیون برجستگی هایی کیستی است که گاهی برروی مفاصل و تاندون ها ایجاد می شود. این کیست ها در بیشتر موارد بدون ضرر هستند و در نواحی مختلفی در مچ دست ایجاد می شود اما اغلب در پشت دست اتفاق می افتد.در صورتیکه کیست ها دردناک باشد یا باعث ایجاد اختلال در عملکرد دست شوند می توان با جراحی مختصر کیست را از بین برد.

نقرس

علائم این عارضه به شکل تورم، قرمزی و درد شدید مفصل است . این بیماری بر اثر افزایش اسید اوریک خون به وجود می آید و به علت تجمع رسوبات اسید اوریک سدیم در لایه های مفاصل درد ایجاد می شود.

لوپوس

این اختلال خودایمنی می تواند تمام مفاصل را تخریب کند. سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به لوپوس، بیش از حد فعال است که به اشتباه می تواند مفاصل را هدف قرار دهد و موجب درد مفاصل شود.

چه بیماری موجب درد دست راست می شود؟

تشخیص درد در دست راست

پزشک متخصص با توجه به اظهارات بیمار و معاینه او و بهره گیری از شیوه های تصویربرداری و مطالعه نوار عصبی بیمار میتواند نوع ضایعه را مشخص می کند و درمان مناسب را برای بیمار متناسب با تشخیص انجام می دهد. 

درمان درد دست راست

درمان این بیماری در غالب اوقات با استفاده از روش های غیر جراحی است و مهمترین عامل کمک کننده به درمان انجام نرمش های خاص برای تقویت عضلات گردن و شانه و افزایش قابلیت انعطاف آنها است.

درمان این بیماری نیازمند همکاری متقابل و نزدیک بین بیمار و پزشک و صبر و حوصله است. به همین علت است که بسیاری از بیماران درمان خود را قدری مشکل میابند. این بیماری بندرت نیاز به درمان جراحی دارد.

درمان درد دست به محل و شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. اما به طور کلی این درمان ها سبب آرام شدن درد می شود:

استراحت کنید

راحت ترین و بهترین درمان برای درد دست استراحت دادن و کار نکشیدن از دست است اما در صورتی این درمان مفید است که درد دست شدید نیست و تغییری در آن مشاهده نمی شود پس بهتر است در این صورت چند روز با دستتان فعالیت انجام ندهید.

فعالیت دست را کم کنید.

اگر درد دستتان زیاد نیست و نمی توانید فعالیت دستتان را به طور کامل قطع کنید بهتر است ، مقدار فعالیتش را نصف کنید و هر چند وقت یک بار به آن استراحت دهید اما اگر درد دست شما شدید است کارکردن با آن غیر عاقلانه است و این درد یک علامت هشداردهنده است.

دست را بالا بیاورید

زمان استراحتتان تا حد سینه، دست را بالا بیاورید و زمان دراز کشیدن دستتان را روی یک یا دو بالش نرم قرار دهید.

دست را خنک کنید

زمانی که دستتان درد می کند گذاشتن چند تکه یخ روی محل دردناک می تواند درد شما را کاهش دهد . گذاشتن یک قطعه یخ روی ناحیهٔ دردناک سبب بی حس شدن پوست آن خواهد شد اما مواظب باشید تا رنگ دست سفید یا آبی نشود. یا اینکه یک بستهٔ شیمیائی آمادهٔ ”خنک کننده سریع“ تهیه کنید و در یک حوله بپیچید و 20 دقیقه آن را بر روی دست بگذارید اما باید پوست را کنترل کنید. تا کبود نشود.

داروهای ضد درد بخورید

اگر درد دستتان شدید است از داروهای مسکن مجاز طبق دستور آن استفاده کنید.

نزد پزشک روید

اگر هنوز درد دست شما آرام نشد و هنوز با انجام این کارها درد داشتید ، به پزشکتان اطلاع دهید تا درمان های بیشتر را مانند استفاده از کورتیزون برای کاهش ورم، گچ گرفتن، و یا انجام عمل جراحی برای تصحیح اختلال درونی بدن برای شما در نظر بگیرد.

درد دست راست چه زمان نگران کننده است؟

چه وقت برای درد دست راست به پزشک مراجعه کنیم؟

  • ادامه یافتن درد دست بیش از دو روز
  • درد گرفتن شدید دست با کار یا ورزش
  • بی حس شدن دست گرفتار درد
  • تغییر شکل دادن و یا ورم دست
  • نداشتن توانایی برای دراز کردن دست
  • درد دست همراه با درد قفسهٔ سینه یا تنگی نفس که علامت حملهٔ قلبی است

نکات دیگر، هشدارها و اقدامات احتیاطی برای درد در دست راست:

شرایط مورد بحث بیشتر علل اصلی درد بازو در یک طرف را نشان می دهد، اما عوامل دیگری نیز وجود دارند.

برای مثال، یک لخته خونی یا عفونت بازو می تواند باعث این نشانه شود. با طیف وسیعی از احتمالات و تهدیدات بالقوه مختلف برای سلامت، بسیار مهم است که پزشک خود را هر چه زودتر ببینید.

اگر علائم و نشانه های هشدار دهنده ای که در ادامه بخش سلامت نمناک آورده ایم را تجربه می کنید، به دنبال درمان فوری پزشکی باشید، از جمله:

-درد شدید و یا بدتر شدن درد بازو 

-آسیب جدی به بازو، شانه یا گردن 

-ورم، قرمزی و یا تغییر رنگ پوست 

-تب یا لرز