به گزارش پایگاه خبری نشان :

به گزارش پلیس فتا استان سمنان، سرهنگ حسین صادقی‌کاشان اظهار کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا مبنی بر ساخت حساب کاربری جعلی به نام وی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و سوءاستفاده از تصاویر آن، در این راستا پرونده اولیه با هماهنگی مقام قضایی تشکیل و با ثبت اظهارات شاکی موضوع در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و با بررسی‌های اولیه و اقدام‌های تخصصی صورت گرفته توسط تیم کارشناسان این پلیس مشخص شد متهم با استفاده از بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام با ایجاد حساب کاربری جعلی اقدام به انتشار تصاویر خصوصی شاکی کرده که سبب هتک حیثیت وی شده است.

رئیس پلیس فتا استان سمنان افزود: با توجه به حساسیت موضوع، کارشناسان پلیس فتا با بررسی ادله ارائه‌شده توسط شاکی زن و مستندات جمع‌آوری‌شده، ضمن شناسایی متهم، درنهایت با هماهنگی مقام قضایی این مجرم سایبری به مقامات ذی‌صلاح قانونی تحویل داده شد.

صادقی‌کاشان بیان کرد: متهم پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه‌کننده قصد فریب پلیس را داشت که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و روبه‌رو شدن با ادله دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری‌شده لب به سخن گشود و به بزه ارتکابی معترف شد.

وی ادامه داد: متهم اعلام کرد با ایجاد صفحه جعلی در شبکه اجتماعی اینستاگرام عکس‌های خصوصی شاکی را به همراه مطالبی غیرواقعی منتشر کرده است و انگیزه خود را انتقام‌جویی از برادر وی بیان داشت.

رئیس پلیس فتا استان سمنان با اشاره به تشکیل پرونده‌هایی با موضوع سوءاستفاده از تصاویر حساب‌های کاربری کاربران یا تصاویری که اشخاص در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، بیان داشت: انتشار تصاویر شخصی در فضای مجازی، خود مجوزی است برای افراد سودجو که بتوانند از تصاویر و فیلم‌های کاربران استفاده کنند، اما باید دانست که در مواد ۷۴۴ و ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، تصاویر، فیلم‌ها و سایر داده‌های کاربران در فضای مجازی موردحمایت قانون‌گذار بوده و افرادی که نسبت به انتشار محتواهای افراد اقداماتی انجام می‌دهند ممکن است تحت شرایطی مجرم شناخته شوند.

صادقی‌کاشان به اخلال‌گران امنیت سایبری هشدار داد: کاربران به هیچ عنوان از تصاویر خود، همسر و فرزندان در حساب کاربری و صفحات شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنند زیرا کلاهبرداران به‌راحتی می‌توانند تصاویر را ذخیره کرده و اقدام به عمل مجرمانه مانند کلاهبرداری و اخاذی کنند و یا با ایجاد تغییر یا اضافه کردن نوشته در آن‌ها موجب هتک حیثیت شوند.

فارس