به گزارش پایگاه خبری نشان :

این امر به خصوص درباره آسانسورهای برج‌های اداری که شمار زیادی از افراد برای مدتی طولانی در کنار هم قرار می‌گیرند، صادق است.

برای اینکه احتمال انتقال ویروس کرونا را در آسانسور به حداقل برسانید، به این نکات توجه داشته باشید:

ویروس کرونا عمدتا از طریق قطرک‌های تنفسی- ذرات بزرگتر از ۵ میکرومتر منتقل می‌شود که فرد دچار عفونت هنگام سرفه و عطسه کردن، آواز خواندن و حرف زدن در محیط پراکنده می‌کند.

یک بررسی اخیر نشان داد که حرف زدن به صدای بلند می‌تواند به اندازه کافی قطرک‌های آلوده به درون هوا بفرستد که دیگران را آلوده کند و این قطرک‌ها دست کم ۸ دقیقه در هوا باقی می‌مانند

بنابراین احتمال بالایی وجود دارد که حرف زدن معمول باعث انتقال هواپخش ویروس در محیط‌های محصور شود.

بنابراین کمتر حرف زدن در هنگام سوار بودن بر آسانسور و تشویق دیگران به انجام همین کار می‌تواند به کاهش خطر کمک کند.

البته ذرات ریزتر (زیر پنج میکرومتر) حاوی ویروس به نام «آئروسل» یا «هواپخش» هم ممکن است بوسیله فرد دارای عفونت در آسانسور پخش شوند، اما معلوم نیست این ذرات تا چه مدتی در فضای آسانسور معلق باقی می‌مانند.

سازمان جهانی بهداشت گفته است این روش انتقال برای ویروس کرونا روش شایعی نیست و به خصوص اگر به تنهایی وارد آسانسور شوید، خطر انتقال از این راه بسیار پایین است.

یک بررسی دیگر در دو بیمارستان در ووهان چنی ویروس زنده را درون هوا به خصوص با بالاترین میزان در مکان‌های محصور با کمترین جریان هوا یافته است.

یک مشکل دیگر آسانسورها این است که بسیاری از آنها هواکش یا سایر روش‌های تهویه مکانیکی ندارند و تنها تهویه طبیعی هنگام باز و بسته شدن درها در آنها رخ می‌دهد.

بنابراین با توجه فاصله نزدیک افراد و تهویه محدود در برخی آسانسورها ماسک زدن هنگام سوار شدن به آنها ضروری است.

هدف زدن ماسک در این مورد این است که اگر نادانسته دارای عفونت با ویروس هستید، آن را به کس دیگری منتقل نکنید و دیگران نیز با پوشیدن ماسک آن را به شما منتقل نکنند.

کوتاه کردن زمان سوار شدن در آسانسور و در نتیجه کم کردن زمان تماس شما با دیگران نیز خطر انتقال را کاهش می‌دهد.

یک کار دیگر در آسانسور حفظ کردن فاصله جسمی در آن است که ممکن است در آسانسورهای کوچک قابل‌انجام نباشد.

اگر آسانسور شلوغ بود، بهتر است سوار آن نشوید و منتظر آسانسور بعدی بمانید یا از پله‌ها بالا بروید.

یک راه انتقال کمتر شایع ویروس کرونا لمس سطوح یا اشیای آلوده است که ذرات ویروس روی آنها نشسته است و زدن دست آلوده شده به دهان، بینی یا چشم‌ها است.

میزان فعال ماندن ویروس روی سطوح متفاوت یک سان نیست اما دو بررسی اخیر نشان داده‌اند ککه بیشترین زمان فعال ماندن ویروس روی سطوح استیل و پلاستیکی است (تا هفت روز).

بنابراین دکمه‌ها و در آسانسور در صورت آلوده شدن می‌توانند تا روزها ویروس را نگهدارند. این سطوح باید به طور مکرر پاک و ضدعفونی شوند.

همچنین بهتر است با چیزی به جز انگشتانتان دکمه‌های آسانسور را فشار دهید، مثلا آرنج پوشیده‌تان یا لبه کت‌تان یا چیزهای شبیه آنها. اگر هم مجبور شدید دکمه‌های آسانسور را فشار دهید، دست‌هایتان را بلافاصله بشویید یا ضدعفونی کنید./ همشهری