به گزارش پایگاه خبری نشان :

پلیس پیشگیری بزرگترین فرماندهی در ناجا است که مستقیماً فرماندهی کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی سراسر کشور، پلیس فرودگاه‌های کشور، پلیس راه‌آهن، پلیس خدمات قضائی مستقر در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، یگان‌های امداد شهرستانها، یگان‌های حفاظت سازمانهای صداوسیما، و تعزیرات حکومتی، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان انرژی اتمی، حفاظت از محیط زیست، جنگلبانی و منابع طبیعی را عهده‌دار است.

پایتخت به دلیل موقعیت سیاسی و اجتماعی حاکم بر آن از اهمتی ویژه ای در حوزه انتظامی برخوردار است، به همین دلیل با سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت به گفت‌وگو پرداختیم تا از آخرین آمار جرم و جنایات در پایتخت و همچنین راه‌های پلیس برای جبران کمبود کلانتری‌ها با خبر شویم؛ در ادامه می‌توانید این گفت و گو را بخوانید.

در حوزه سرقت یکی از موضوعاتی که مردم بیشتر از هر موضوع دیگر در آن هستند، بحث سرقت تلفن همراه است، بفرمائید سرقت و کشف سرقت در حوزه تلفن همراه در پایتخت در چه وضعیتی قرار دارد.

در بحث موبایل قاپی در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته ۵ درصد کاهش داشتیم و در بحث کشف سرقت در این حوزه یک درصد افزایش داشتیم. همچنین در بحث دستگیری فرد نسبت به سه ماه سال گذشته و سه ماهه سال جاری ۵ درصد افزایش داشتیم.

در حوزه موبایل قاپی توضیحی بفرمائید که آمار کاهشی است ولی بیشتر موبایل قاپی را می‌بینیم و هیچ وقت به موبایل دسترسی پیدا نمی‌کنیم.

وقتی موبایل قاپی اتفاق می‌افتد بلافاصله به ۱۱۰ زنگ می‌زنند و مأمور در صحنه حضور پیدا می‌کند. صورت جلسه و گزارش می‌کند. مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به شهروندان کمک کند که موبایل خود را پیدا کنند این است که سرنخ یا مشخصه خاصی از سارقین در اختیار پلیس قرار دهند. این که صرفاً بگویند دو نفر بودند موبایل را سرقت کردند، یک موتور داشتند کافی نیست. همه موبایل قاپ ها یا یک نفر یا دو نفر هستند. پیاده کسی موبایل قاپی نمی‌کند. مثلاً نوع موتور، رنگ موتور، رنگ لباس یا مشخصه خاصی یا خالکوبی خاصی، پوشش خاص لباس می‌تواند کمک کننده باشد حتی دو رقم آخر پلاک موتور سیکلت بسیار کمک می‌کند. اکثراً پلاک‌ها را مخدوش می‌کنند ولی هر مشخصه‌ای که می‌تواند کمک کند این سرنخی برای پلیس باشد برای کشف موبایل کمک خواهد کرد. بعد از سرقت مدنظر داشته باشند پلیس را راهنمایی کنند که کجا سرقت اتفاق افتاده و پلیس با کمک دوربین‌های مدار بسته بتواند سرنخ‌های اولیه را پیدا کند.

بسیاری از مردم می‌گویند تلفن همراهشان دزدیده شده و امیدی به پیدا شدن آن ندارند چراکه اطرافیان آنها تجربه سرقت موبایل و پیدا نشدن آن را داشته اند و به همین دلیل از ثبت شکایت خودداری می‌کنند، این موضوع تأثیری در روند کار پلیس و رفتار مجرمانه سارقان دارد؟

شکایت نکردن مردم سارقین را به سرقت بیشتر تشویق می‌کند. در سه ماهه اول امسال کشف تلفن همراه ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است یعنی تلفن همراه بیشتری را توانستیم کشف کنیم. این یک درصد افزایش یعنی تلفن به هر حال کشف می‌شود؛ اما چون سارقین بعد از اینکه تلفن را سرقت می‌کنند سریعاً اقدام به جدا کردن قطعات می‌کنند و قطعات یدکی آن را به فروش می‌رسانند کمی کار پلیس دشوار می‌شود. اولین و مهم‌ترین و جدی ترین توصیه پلیس این است که بیشترین نقش را شهروندان می‌توانند در حفظ تلفن همراه خود داشته باشند.

در سه ماهه اول امسال کشف تلفن همراه نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش داشته است یعنی تلفن همراه بیشتری را توانستیم کشف کنیم توصیه‌هایی داریم مبنی بر این که در مکان‌های خلوت و کوچه‌های کم تردد و تاریک از تلفن استفاده نکنند به خصوص وقتی می‌خواهند از تاکسی اینترنتی استفاده کنند. به عنوان مثال افراد کنار خیابان می‌ایستند و تلفن را در دست می‌گیرند و اقدام به گرفتن تاکسی اینترنتی می‌کنند که این خود مشکل بزرگی را ایجاد می‌کند. مثلث وقوع جرم را شهروندان با این اتفاق تکمیل می‌کنند. اگر همین توصیه‌های کوچک توسط شهروندان جدی گرفته شود شاهد کاهش وقوع موبایل قاپی خواهیم بود.

در بحث سرقت خودرو در چه وضعیتی قرار داریم؟

در سرقت خودرو ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم، در بحث کشف یعنی خودروهایی که کشف شدند در سه ماه گذشته نسبت به سه ماهه سال گذشته سه درصد افزایش داشتیم. همچنین در دستگیری فرد هم نسبت به سه ماهه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشتیم.

در سرقت خودرو به واسطه این که پیش بینی می‌کردیم به دلیل بیماری کرونا مردم در خانه‌ها مانده اند و احتمال دارد سارقان بیشتر از قبل به سراغ خودروی افراد بروند گشت آشکار و پنهان را در راستای پیشگیری از وقوع جرم فعال‌تر کردیم ولی باز هم متأسفانه همانطور که گفتم ۲۰ درصد افزایش در حوزه وقوع سرقت خودرو داشتیم. البته ۲۳ درصد هم کشف خودرو افزایش داشته است یعنی به تناسب وقوع سرقت کشف و دستگیری را هم افزایش دادیم.

با توجه به شرایط کرونا و در خانه ماندن مردم طبیعتاً باید آمار سرقت از منازل کاهش داشته باشد، این موضوع را تأیید می‌کنید؟

بله؛ در بحث سرقت منازل در مقایسه سه ماهه اول سال گذشته و سه ماهه سال جاری ۱۵ درصد کاهش وقوع جرم داشتیم و در دستگیری سارقان ۱۸ درصد افزایش داشته ایم.

به تازگی کلیپ‌هایی در فضاهای مجازی منتشر می‌شود که اکثر درگیری‌ها و سرقت ها با کمک از اسلحه است، یعنی سارق مسلح است، این موضوع را تأیید می‌کنید؟

در بحث سرقت مسلحانه ای در مقایسه سه ماهه اول سال گذشته و سه ماهه اول سال جاری ۱۱ درصد کاهش وقوع داشتیم ولی به دلیل فضای مجازی و انتشار برخی کلیپ‌ها این طور برداشت می‌شود که ما افزایش داشته ایم اما حقیقتاً این طور نیست و حتی برخی از فیلم‌ها قدیمی هستند؛ همچنین در بحث دستگیری ۲۲ درصد افزایش داشتیم.

چه مقدار از کشفیات پلیس چه سرقت از منزل، چه سرقت لوازم خودرو و… به مال باخته‌ها تحویل داده شد؟

تمام اموالی که کشف می‌شود بعد از شناسایی تحویل مالباخته‌ها داده می‌شود.

این طور نیست که در انبار پلیس بماند؟

خیر. به محض این که مالکین شناسایی شوند بعد از اخذ دستور قضائی اموال تحویل مال باخته می‌شود. بعضاً داریم وقتی فاصله کشف جرم و کشف مال کوتاه می‌شود و اموال همان لحظه کشف می‌شود و اصالت کالا برای پلیس محرز می‌شود این کالا بعد از صورت جلسه فوراً تحویل مال باخته داده می‌شود.

در گذشته بسیاری از محله‌ها نگهبان محله داشتند ولی به دلایلی تعداد این افراد کم شد، برخی از محله‌های تهران تاریک است و می‌تواند پتانسیل وقوع جرم را داشته باشند، اگر اهالی محلی بخواهند برای محله خود نگهبان محله داشته باشند باید چه اقدامی انجام دهند؟

تمام تلاش ما این است که از طریق شرکت‌های انتظام در تمام مناطق نگهبان محله داشته باشیم. درخواست پلیس این است و البته این موضوع مطالباتی است که شهروندان از ما دارند. شرکت‌های انتظام بنا به درخواست مردم، ارگان‌ها، شرکت‌های دولتی و خصوصی نگهبان جذب می‌کنند و ما این نگهبان‌ها را در مناطق حاشیه شهر یا مناطقی که تردد زیاد است یا مناطقی که تجاری هستند و نیاز به نگهبانی دارند از این افراد کمک می‌گیریم.

این نگهبانان آموزش دیده اند و تحت کنترل پلیس پیشگیری هستند، تعرفه اینها توسط معاونت پلیس پیشگیری تعیین می‌شود و نمی‌تواند مبالغ هنگفتی را از افراد طلب کنند. بنابراین ما درخواستی که از مردم داریم این است که با شرکت‌های انتظام هماهنگ شود.

مردم چگونه می‌توانند با شرکت‌های انتظام ارتباط داشته باشند؟

مردم برای این که به شرکت‌های انتظام دسترسی داشته باشند می‌توانند از طریق کلانتری محله اقدام کنند. حتی اگر می‌خواهند نگهبان انتخاب کنند حتماً نگهبانانی انتخاب کنند که تائید صلاحیت داشته باشند. حتی نگهبانانی را که انتخاب کردند به پلیس معرفی کنند تا از نظر صلاحیتی مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار گیرند تا خدای ناکرده اتفاق خاصی در این زمینه رخ ندهد.

همه محله‌های تهران احتیاج به نگهبان محله دارند؟

هر جایی که نیاز به حضور نگهبان داشته باشد و مردم تقاضا کنند می‌توانیم همکاری داشته باشیم البته برخی جاها نیاز ندارند. البته در برخی از محل‌ها نیازی به داشتن نگهبان نیست و بیشتر جنبه تشریفاتی دارد ولی چون درخواست خود مردم است نمی‌توانیم بگوییم اینجا نیاز نیست و موظف هستیم حتماً نگهبان را هماهنگ کنیم.

می‌توان گفت در کدام محله آمار سرقت و جرم بالاتر است؟

نمی‌شود گفت موضوع جرم و جنایت خیلی به محله و منطقه ربط دارد، ممکن است طرحی در یک نقطه داشته باشیم و گسیل نیروها بیشتر به آن منطقه برود و به صورت مقطعی جرم پایین بیاید و در جای دیگر افزایش جرم داشته باشیم یعنی به عبارتی جابجایی جرم داشته باشیم ولی به طور کلی تمام مناطق شهر تهران را به یک چشم می‌بینیم خصوصاً مناطق جرم خیز که تردد مردم بیشتر است بیشتر گشتی هایمان را در آنجا متمرکز می‌کنیم.

درست است که می‌گویند مناطق جنوب تهران جرم خیزتر است و خطر زندگی در آن مناطق بالاتر است؟

خیر. چنین چیزی نداریم. اتفاقاً مناطق جنوب شهر ما با توجه به این که مذهبی نشین هم هستند و خود مراقبتی از خود دارند و ارگان‌های دولتی بیشتر ساکن آن مناطق هستند، امنیت بهتری دارند.

مردم بر این باور هستند که سارقان از طلایاب استفاده می‌کنند، این موضوع چند بار هم مطرح شده است، پلیس قاطعانه می‌گوید که هیچ سارقی در پایتخت از طلایاب استفاده نمی‌کند اما مالباختگان می‌گویند دزد مستقیم به سراغ طلاهای ما رفته است، نظر شما چیست؟

چنین چیزی وجود ندارد. من خودم در صحنه‌های سرقت منازل که رفتم دیدم سارق خانه را کلاً بهم ریخته بودند و طلاها را پیدا کردند. شهروندان همیشه این تصور را دارند که چون در خانه خود تردد می‌کنند و به قولی فکر می‌کنند در امن ترین جای ممکن طلاها را پنهان می‌کنند دیگر مشکلی نیست اما سارقین این طور فکر نمی‌کنند.

سارقین همیشه پیش بینی می‌کنند مردم کجای خانه طلا را پنهان می‌کنند. توصیه می‌کنیم مردم وجوهات نقد و طلاها را در خانه نگهداری نکنند و از صندوق امانات استفاده کنند به جز طلاهایی که زینتی است و همراه خود دارند، اگر به منظور پس انداز طلاجات نگهداری می‌کنند حتماً از صندوق امانات استفاده کنند.