به گزارش پایگاه خبری نشان :

محققان زمین شناسی نیوزلند نقشه کامل و اندازه قاره ناشناخته را طراحی کرده و آن را در وب‌سایتی در دسترس قرار داده‌اند. «نیک مورتیمر» مدیر این پروژه در رابطه با موضوع مورد بحث توضیح می‌دهد: «ما این نقشه‌ها را طراحی کردیم تا تصویری دقیق، کامل و به‌روز از زمین شناسی محدوده نیوزلند و جنوب غربی اقیانوسیه داشته باشیم.»

مورتیمر و همکارانش عمق آب‌های اطراف زیلندیا، شکل کلی قاره و ساختار خاک آن را مورد بررسی قرار داده‌اند. این تحقیقات در واقع توضیح می‌دهند که زیلندیا چگونه میلیون‌ها سال قبل شکل گرفته و سپس زیر آب رفته است.

وسعت قاره زیلندیا حدودا ۵ میلیون کیلومتر مربع است که تقریبا به اندازه نصف استرالیا به حساب می‌آید. اما در حال حاضر تنها ۶ درصد از این قاره روی آب قرار دارد که در حقیقت همان جزایر شمالی و جنوبی نیوزلند و جزیره نیو کالدونیا است. مابقی کاملا زیر آب قرار دارد و به همین خاطر مطالعه در مورد آن دشوار است.

با شناخت بیشتر و انجام تحقیقات گسترده‌تر از سال ۲۰۱۷ به بعد، مورتیمر و تیمش به دانش بهتری در رابطه با این خاک دست یافته‌اند. تصاویر زیر محدوده تقریبی این قاره و دریاهای پیرامونش را به همراه ظواهری از کوه‌های نهفته در زیر آب را نمایش می‌دهد.

22

نقشه دومی هم از سوی محققین زمین شناسی نیوزلند طراحی شده که پوسته‌های گوناگون و عمر تقریبی هر قسمت از قاره زیلندیا را نشان می‌دهد. پوسته اصلی این منطقه در رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و قهوه‌ای نمایش داده شده‌اند که به ترتیب قدیمی‌تر بودن و ضخامت بیشتر آنها را بازگو می‌کند. پوسته‌های اقیانوسی که معمولا جوان‌تر هستند نیز با رنگ آبی نشان داده شده‌اند. مثلث‌های قرمز رنگ هم آتش‌فشان‌ها هستند.

23

ایده اولیه وجود قاره‌ای به اسم زیلندیا در سال ۱۹۹۵ و توسط «بروس لویندیک» متخصص ژئوفیزیک شکل گرفت. او در تحقیقات خودش توضیح داده که ریشه شکل گیری قاره بزرگ مورد بحث احتمالا به حدود ۸۵ میلیون سال قبل، هنگامی که از ابرقاره گوندوانا جدا شده است بر می‌‌گردد.

طبق تئوری‌های متخصصین زیلندیا تقریبا ۳۰ الی ۵۰ میلیون سال بعد از جدایی از ابرقاره گوندوانا، به زیر آب رفته. تا قبل از سال ۲۰۱۷ تصور می‌شد زیلندیا یک قاره بسیار کوچک (مشابه با ماداگاسکار) باشد، اما تلاش‌های زمین شناسان نیوزلندی ثابت کرد این منطقه روزگاری وسعتی بزرگ داشته. محققین وعده می‌دهند مطالعه در رابطه با زیلندیا ادامه دارد و نقشه و مختصات تمام مناطق زیر آب تا سال ۲۰۳۰ میلادی تکمیل خواهد شد.

منبع: دیجیاتو