به گزارش پایگاه خبری نشان :

برای اینکار دانشگاه MIT رباتی طراحی کرده که همزمان با حرکت خود، سطوح را با نور فرابنفش (UV) ضدعفونی می‌کند. این ربات در یک مرکز خیریه‌ی غذا در بوستون مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داه است.

همانطور که می‌دانید خطرناک‌ترین منبع ذرات ویروس کرونا افراد مبتلا هستند، به طوری‌ که در صورت تماس اعضای بدن و لباس این افراد با سطوح، ویروس‌های موجود روی سطوح باقی می‌ماند. طبق اعلام پزشکان این ویروس‌ها ممکن است حتی تا چندین روز در همان حالت بافت پروتئینی خود را حفظ کرده و بتوانند با انتقال مجدد به بدن فرد دیگر، او را نیز مبتلا کنند.

احتمالاً تا به حال مورد مضرات در معرض قرار گرفتن امواج فرابنفش را شنیده و یا مقالاتی در مورد آنها خوانده‌اید. این امواج به صورت کلی به سه دسته UV-A، UV-B و UV-C تفسیم می‌شوند. به بیان ساده انرژی امواج فرابنفش با حرکت از طول موج A به C افزایش می‌یابد، پس UV-C با طول موجی بین 100 تا 280 نانومتر بیشترین و UV-A با محدوده طول موج 315 تا 400 نانومتری کمترین انرژی را در نور فرابنفش دارند. برای درک بهتر در نظر داشته باشید که اشعه‌ی X دارای طول موجی بین 0.01 تا 10 نانومتر است، پس خطرناک‌ترین بخش نور فرابنفش برای موجودات زنده، UV-C است.

اما اگر با توضیحات فوق تصورات ترسناکی در ذهن خود ساخته‌اید باید بگوییم که جایی برای نگرانی وجود ندارد. در حالت عادی تمام اشعه‌ی UV-C و حدود 90 درصد UV-B توسط لایه‌ی اوزون، بخار آب، اکسیژن و کربن دی اکسید موجود در اتمسفر حذف می‌شود. اما برای ضدعفونی و پاک‌سازی اشیا می‌توان اشعه‌ی UV-C را به‌صورت مصنوعی تولید کرد.

رباتی که در حال صحبت در موردش هستیم، توسط آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر (CSAIL) دانشگاه MIT برای ضدعفونی کردن فضاهای عمومی طراحی شده است. قسمت رباتیک پروژه‌ی CSAIL از شرکت Ava Robotics، یکی از سازندگان نام‌آشنای ربات‌های کنترل از راه دور، گرفته شده و تیم MIT نمایشگر این ربات را با یک سیستم تابش نور فرابنفش جایگزین کرده است.

همانطور که مطرح شد پرتوهای UV-C برای موجودات زنده بسیار مضر بوده و به همین دلیل این دستگاه فقط در مکان‌های خالی از موجودات زنده قابل استفاده است. به عنوان یک طرح اولیه، تیم توسعه دهنده این ربات آن را در یکی از مراکز خیریه شهر بوستون (GBFB) مورد آزمایش قرار داده که در این آزمایش، ربات برای بار اول و با سیستم کنترل از راه دور توانسته تمام ساختمان را به صورت کامل ضدعفونی کند. اما نکته‌ی جالب اینجاست که برای دفعات بعد این ربات دیگر نیازی به کنترل از راه دور نداشته و به‌صورت خودآگاه کل ساختمان را ضدعفونی می‌کند.

این ربات با سرعت 0.22 مایل‌برساعت (0.35 کیلومتربرساعت) از راهروها عبور کرده و تمام سطوح را با UV-C ضدعفونی می‌کند. این ربات قادر است مساحت 370 مترمربع را در حدود 30 دقیقه پوشش دهد و انرژی UV-C لازم برای از بین بردن بیش از 90 درصد ویروس‌های روی سطوح را فراهم کند.

در حال حاضر تیم تحقیقاتی این پروژه روی بهبود الگوریتم‌های این ربات GBFB کار می‌کند. CSAIL امیدوار است با اطلاعاتی که از ربات GBFB بدست آورده است، سیستم UV خودکاری برای خوابگاه‌ها، مدارس، هواپیماها و فروشگاه‌ها طراحی کند.

شهر سخت افزار