به گزارش پایگاه خبری نشان :

در قدیم برای سفر و عبور از بیابان های بدون آب و علف از شتر استفاده می کردند ، زیرا شترها حیواناتی هستند که می توانند تا چندین روز بدون غذا و آب دوام آورده و به راه خود ادامه دهند ، از این رو آنها را کشتی بیابان می نامند. بر خلاف باور عموم کوهان شترها محلی برای ذخیره آب نیست و آنها آب را در قسمت دیگری از بدن خود ذخیره می کنند. در این بخش از سرگرمی نمناک به شما می گوییم که چرا شتر می تواند بدون غذا و آب مدت طولانی دوام آورد و این حیوان آب و انرژی را در کدام قسمت بدن خود ذخیره می کند.

کوهان شتر محلی برای ذخیره چربی

شاید اشتباه فکر کنید که در کوهان شتر آب زیادی ذخیره می شود اما این گونه نیست . کوهان شتر پر از چربی است و شتر ها آب را در کوهان خود ذخیره نمی کنند. به جای آن از کوهان برای ذخیره کردن چربی به عنوان منبعی برای انرژی استفاده می کنند. بسیاری از حیوانات و حتی انسان ها هم از چربی بدن خود به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند اما شتر کمی منحصر به فرد است . میزان چربی ذخیره شده در کوهان شتر بسیار زیاد است. در حالی که چربی بدن ما و حیوانات دیگر در اطراف شکم تجمع پیدا می کند.

کوهان شتر و تاثیر آن در خنک نگه داشتن بدن

چون که چربی ها در بالای بدن شتر هستند، پس باعث خنک نگه داشتن بدن او می شوند . چربی در حالت طبیعی تمایل دارد که گرما تولید کند و در واقع مانند یک پتو روی بدن انسان را پوشش می دهد اما زمانی که شتر در یک اقلیم گرم باقی می ماند، می تواند این انرژی را ذخیره کند و با استفاده از آن بدنش را خنک نگاه دارد. به همین دلیل بدن شتر تا مدت زمان طولانی خنک باقی می ماند ، همچنین انرژی کافی هم دارد .

به طور مثال ؛ فکر کنید که یک توریست به مسافرت رفته و در مناطق گرم چند لایه لباس پوشیده است. قطعا کاری که انجام می دهد، این است که کم کم این پوشش ها را از روی بدن خود بر می دارد . شتر هم دقیقا هم همین گونه عمل می کند و لایه های چربی را برای خنک نگه داشتن بدنش برمی دارد.

شتر ها قبل از سفر چقدر آب می نوشند

شتر ها برای تطبیق پذیری با جریان آب و هوا و مدیریت کردن هوای گرم به شدت انعطاف پذیر هستند. همچنین می توانند مدت زمان زیادی را بدون نوشیدن آب سپری کنند. همچنین می توانند سریعاً حجم زیادی آب بنوشند .یک شتر معمولی می تواند 200 لیتر یا 53 گالن آب را در عرض 3 دقیقه بنوشد.

شتربان ، روزها قبل از آنکه شتر سفر را آغاز کند، شتر را مجبور به خوردن غذا و نوشیدن آب می کند. شتر غذای زیادی می خورد تا توده چربی کوهان او در حدود 5 کیلوگرم شود. شتر از این چربی ذخیره شده در کوهان تا مدت ها تغذیه می کند. همچنین شتربان قبل از سفر با خوراندن نمک به شتر، او را تشنه تر می کند و شتر را مجبور می کند که در حدود پنچاه کیلو آب را بنوشد.

آب در بدن شتر در کجا ذخیره می شود ؟

شتر قادر است آب مورد نیازش را هم با خود حمل کند. آب وارد سیستم گردش خون بدن و گوارش شتر خواهد شد . شتر دارای سه معده است. معده اول محلی برای ذخیره غذا است . شتر این غذاها را نشخوار می کند. در دومین معده شیره معده وجود دارد و غذاهای نشخوار شده در سومین معده هضم می شوند.

کیسه هایی برای ذخیره آب در دیواره های دو معده اولی، وجود دارند. این کیسه ها در هنگام پر بودن توسط ماهیچه هایی بسته می شوند تا شتر زمان نیاز به آب با باز کردن این ماهیچه ها مقدار آب مورد نیاز خود را به دست آورد.

شتر چه مدتی را می تواند بدون آب سپری کند؟

آبی که شتر در معده خود ذخیره نموده است ، در صورتی که او آرام سفر نماید ، برای شش تا ده روز او کافی می باشد.