به گزارش پایگاه خبری نشان :

زردآلو میوه کوچکی است که پوست نازکی دارد. به طور کلی این میوه، به رنگ زرد یا نارنجی و گاهی یک طرف آن قرمز است، مزه ای شبیه هلو و آلو دارد دانه آن اغلب با پوست سختی محصور شده است که به عنوان یک میوه، به روش های مختلفی استفاده می شود. زرد آلو خشک ، میوه سنتی با طعم شیرین است. در فرآیند خشک کردن میوه مقدار آب میوه ها تبخیر می شود و ارزش غذایی موجود در آن کم می شود. فیبر بالا به تسکین یبوست و اسهال کمک می کند. معمولا زردآلو خشک حاوی هیچ قند اضافی با شاخص گلیسمیک پایین نیست.

 

ارزش غذایی 100 گرم زردآلو خشک :

  • 241 کالری
  • 30.89 میلی لیتر آب
  • 3.39 گرم پروتئین
  • چربی 0.51 گرم
  • 62.64 گرم کربوهیدرات
  • 7.3 گرم فیبر

زردآلو خشک برای سلامتی مفید و غنی از پتاسیم ، کلسیم، ویتامین آ، فسفر، ویتامین ث، آهن، ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب3، ویتامین ب 6، ویتامین ب 9 (فولات)، ویتامین کا، ویتامین ای، منیزیم، سدیم و روی می باشد.

کاربرد زردآلوی خشک

می توانید برای تزیین انواع کیک‎ها، بستنی‎ها، شیرینی‎ها و ژله‎ها از قطعه‎های زردآلوی خشک شده استفاده نمایید.

از زردآلو خشک در تهیه مربا، مارمالاد، شربت و ژله استفاده نمایید.

از زردآلوی خشک می توانید به تنهایی یا مخلوط با میوه های خشک دیگر کمپوت بسیار خوشمزه ای تهیه کنید.

برای تزیین غذاهایی مانند (مرغ، سالاد،...) از زرد آلو خشک استفاده نمایید.

از زردآلوی خشک شده برای تغذیه ی فرزندان خود استفاده کنید. مصرف زردآلوی خشک در کودکان سبب یادگیری بهتر، افزایش انرژی و تمرکز آنها می شود.

روش خشک کردن زردآلو ؛ در خانه زردآلوی خشک تهیه کنید

در فصل زردآلو، زردآلوها را بشویید و به دو نیم کرده و هسته اش را خارج کنید. سپس آنها را در یک سطح پهنشان کنید و زیرآفتاب قرار دهید تا خشک شوند و یا در فر 90 درجه سانتیگراد با در نیمه باز قرار بدهید تا خشک اما نرم شوند.

زردآلوی خشک را می توانید به همان شکل استفاده کنید و یا زردآلوی خشک شده را پس از خیس کردن در آب گرم به مدت حداقل 2 ساعت یا دو دقیقه قرار دادن در مایکروویو استفاده کنید.

طبع زردآلو

زردآلو دارای طبیعتی سرد و تر است و نوع شیرین آن دارای خاصیت گرم تری می باشد.

خواص بی نظیر زردآلوی خشک شده :

ویتامین آ:

زردآلو حاوی مقدار زیادی ویتامین آ است که به آن رتینول گفته می شود این چربی محلول به بهبود بینایی کمک می کند. سیستم ایمنی بدن را محافظت می کند و سلامت پوست را بهبود می بخشد.

کاهش خطر اختلالات چشمی :

بتا کاروتوئن و رتینول موجود در زردآلو خطر اختلالات چشمی را کاهش می دهد که باعث از دست دادن بینایی می شود. همچنین زردآلوی خشک غنی از زاکسنتین است که به چشم ها کمک می کند و از بیماری ماکولا که مرتبط با سن، به ویژه در افراد مسن تر است، محافظت می کند.

فیبر کافی:

زردآلو بصورت خشک و یا تازه منبع خوبی از فیبر رژیمی هستند. رتینول موجود در زردآلو محلول در چربی است که در بدن حل و مواد مغذی حیاتی به راحتی توسط بدن جذب می شوند. هم چنین اسیدهای چرب را سریع تجزیه می کند تا هضم نرمال شود. این میوه با پاک کردن روده ها به طور منظم از ناراحتی معده و روده جلوگیری می کند.

ویتامین C :

چنانچه در بخش سلامت نمناک می خوانید میوه خشک زردآلو دارای ویتامین C است، ویتامین C موجود در زردآلو سبب افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل عفونی و از بین بردن رادیکال‎های مضر می شود. مصرف زردآلوی خشک هنگام سرماخوردگی بسیار مفید است.

بهبود قلب :

زردآلو به دلیل داشتن فیبر بالا به کاهش مقدار کلسترول بد در بدن کمک می کند. هم چنین کلسترول خوب را بالا می برد تا قلب سالم بماند. مقدار پتاسیم موجود در این میوه الکترولیت را در سیستم متعادل و ماهیچه های قلب را محافظت می کند.

منبع آنتی اکسیدان ها:

زردآلو رسیده منبع آنتی اکسیدان است و مصرف منظم آن به پاکسازی سموم از بدن کمک می کند. آنتی آکسیدان ها رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رساند را از بین می برد. مقدار کل آنتی اکسیدان یا ORAC زردآلو خشک شده 1115 میکرولیول TE / 100 گرم است.

پیشگیری از سرطان :

برخی از آنتی اکسیدان های موجود در زردآلوی خشک مانند لوتئین، زاکسانتین و بتا کریپتوکسانتین سبب از بین رفتن رادیکال های آزاد شده و نقش مهمی در پیشگیری از پیری، سرطان و بیماری های مختلف دارند.

سرشار از مواد معدنی :

زردآلوخشک شده سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، روی، کلسیم و منگنز است. پتاسیم یک جزء مهم از مایعات سلولی بدن است برای قلب مفید است و سبب تنظیم فشار خون می شود.

جلوگیری از کم خونی :

زردآلو به دلیل داشتن آهن مانند آهن غیر هموگلوبینی زمان می برد تا جذب بدن شود و در بدن باقی می ماند و مانع کم خونی می شود. بهتر است ویتامین ث را همراه با آن بخورید تا جذب بهتر آهن غیر هموگلوبینی صورت بگیرد.

مفید برای زنان باردار :

زردآلو خشک شده سرشار از مواد مغذی بسیاری برای سلامت بدن به ویژه برای زنان باردار است. این میوه دارای آهن فراوان است و از کم خونی دوران بارداری می کاهد و فیبر موجود در آن سبب بهبود عملکرد سیستم گوارش و رفع یبوست و سوء هاضمه در زنان باردار است. مصرف زردآلو خشک شده سبب کاهش تنش و اختلالات عصبی و درمان عفونت واژن می شود. مصرف زردآلو خشک به مادران باردار برای رشد سیستم عصبی جنین کمک کرده و از زایمان زودرس جلوگیری می کند.

سلامت پوست:

ترکیب ویتامین آ، ث و فیتوکمیکال ها سلامت پوست را بهبود می بخشد. زردآلو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان روند سالمندی را کاهش می دهد. علاوه بر یک رژیم خوب مراقبت از پوست، فرد باید هر روز زردآلو مصرف کند. آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی رادیکال های آزاد و جلوگیری از استرس اکسیداتیو کمک می کنند. هم چنین چین و چروک را با افزایش الاستیسیته پوست کاهش می دهد و لکه های ناشی از سالخوردگی و زخم ها را به حداقل می رساند.

رژیم غذایی سالم:

زردآلو به دلیل داشتن فیبر رژیمی سیستم گوارشی را بهبود می بخشد و متابولیسم را افزایش می دهد. زردآلو بدون افزایش کالری می تواند به عنوان میان وعده مصرف شود.

سلامت استخوان:

کلسیم موجود در زردآلو برای شکل گیری استخوان ها ضروری است. بدون وجود پتاسیم، کلسیم نمی تواند توسط بدن جذب شود.

بهبود سیستم تنفسی:

زردآلو خشک حاوی فیتوکمیکال ها هستند که التهاب گلو و سینوس ها را رفع می کند و سلامت کلی سیستم تنفسی را بهبود می بخشد. ویتامین ث موجود، سیستم ایمنی را برای مقابله با عفونت ارتقا می دهد.

افزایش گردش خون:

میوه های خشک مانند زردآلو مقدار قابل توجهی آهن دارند که گردش خون را بهبود می بخشند. آهن برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است. بهبود گردش خون به معنی اکسیژن زایی بیشتر در بخش های حیاتی بدن و همچنین رساندن مواد مغذی مورد نیاز است.

افزایش میل جنسی :

مصرف زردآلوی خشک به درمان اختلال نعوظ کمک کرده و میل جنسی (هم در مردان و هم در زنان) را افزایش می دهد.

عوارض مصرف زردآلوی خشک :

میوه های خشک شده دارای قند بالایی نسبت به میوه های تازه هستند، پس زیاده روی در مصرف سبب افزایش قند خون می شود.

میوه های خشک شده موجود در بازار حاوی مواد افزودنی از جمله شیرین کننده های صنعتی و مواد نگهدارنده هستند که برای بدن مضر است و سبب گرفتگی معده، آسم، حساسیت و بثورات پوستی می شود.

چگونه از زردآلو خشک نگهداری کنیم ؟

زردآلو خشک شده بسیار خوشمزه و خوش طعم است و برای نگهداری آن به مدت طولانی تر باید :

زردآلو را خودتان خشک کرده و یا از مراکز بهداشتی تهیه کنید.

زردآلو خشک شده را در ظروف درب دار قرار دهید.

زردآلو خشک شده دور از نور خورشید و در جای خنک و یا یخچال نگهداری کنید.

مصرف زردآلوی خشک شده برای همه ی افراد در رده‎های سنی مختلف مفید است.

زردآلوهایی که به صورت طبیعی خشک شده اند را به جای انواع زردآلوی خشک شده به صورت مصنوعی انتخاب کنید.

4 تا 6 وعده در روز می توانید زردآلوی خشک مصرف کنید./نمناک