به گزارش پایگاه خبری نشان :

گروه محققان مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان با سرپرستی امیرحسین مستجابی سیستمی طراحی کرده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند زمان و مکان وقوع رعد و برق را پیش‌بینی کند.

رویداد‌های طبیعی مانند زلزله یا رعد و برق اغلب قابل پیش‌بینی نیستند و به عنوان غیرقابل پیش‌بینی‌ترین پدیده‌های طبیعی شناخته می‌شوند.

با هدف پیش‌بینی رعد و برق دانشمندان این پلی‌تکنیک بروز رعد و برق را با ضریب خطای 20 درصد در زمان 10 تا 30 دقیقه قبل از وقوع پیش‌بینی می‌کنند و ساز و کار پیش‌بینی هم ترکیب داده‌های هواشناسی و هوش مصنوعی با یکدیگر است.

با این اختراع امکان پیشگیری از وقوع آسیب‌های ناشی از رعد و برق فراهم می‌شود و از این تجهیزات می‌توان به عنوان سیستم هشدار اولیه برای جلوگیری از بروز صدمات استفاده کرد که می‌تواند مورد استفاده تجهیزات حساس و تاسیسات در فضاهای باز قرار گیرد.

گستره پیش‌بینی این تجهیزات شعاع 18 مایلی است. البته پیش از این سیستمهای پیش‌بینی وجود داشته است اما عملکرد بسیار کندی داشتند و عملکردشان بسیار پیچیده بود، به طوری که نیازمند داده‌های مفصل راداری و ماهواره‌ای بودند. اما سیستم جدید تنها با استفاده از داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی پیش‌بینی را انجام می‌دهند و ممکن است اصلا به اطلاعات رادارها و ماهواره‌ها دسترسی نداشته باشند و حتی از دسترسی به اینترنت بی‌بهره باشند./تسنیم