به گزارش پایگاه خبری نشان :

در بسیاری از شهر‌های کشور ما فقط روز‌های معدودی در سال بارش برف اتفاق میافتد به همین سبب ممکن است شهروندان این شهر‌ها به نکاتی که می‌بایست حین رانندگی در روز‌های برفی رعایت کنند، بی توجه باشند. همین موضوع سبب میشود تعداد تصادفات در این روز‌ها افزایش یابد. لازم نیست رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌های برفی را سال‌ها تجربه کرده باشید. در این گزارش چند نکته مهم درباره چگونگی رانندگی در هوای برفی را یادآوری میکنیم یا صحیح و سالم به مقصدتان برسید.

۱. ماشین خود را آماده کنید

کمی زودتر از خانه بیرون بزنید تا و خودروی خود را روشن کنید و به آن فرصت بیشتری برای گرم شدن بدهید. از ضد یخ در رادیاتور ماشین خود استفاده کنید و قبل از حرکت کردن تمام برف‌ها را از روی ماشین خود پاک کنید. شیشه جلوی اتومبیل، چراغ‌های جلو و راهنما‌ها و شیشه‌های بغل و عقب و برف پاکن‌ها و بخاری را بازدید و تمیز کنید.

۲. با دنده ۲ برانید

از دنده دوم برای رانندگی استفاده کنید. بسیاری از اتومبیل‌های اتوماتیک دارای ویژگی حالت "برف" برای گیربکس هستند، در حالی که برخی از تولید کنندگان برای رانندگی با خودرو‌های دنده دستی، دنده "۲" را پیشنهاد می‌کنند. ضمنا از رانندگی در لبه راه‌ها و یا شانه‌های راه خودداری کنید.

۳. حفظ سرعت و نحوه رانندگی

سرعت مناسب را برای شرایط حفظ کنید - نه خیلی سریع برانید که کنترل ماشین را از دست بدهید و، اما نه آنقدر آهسته برانید که ترافیک ایجاد کنید.

ترمز، فرمان و شتاب را تا آنجا که ممکن است کنترل کنید و تنها در صورتی که ناچار به استفاده از ترمز شدهید، فقط از ترمز بدون کلاچ استفاده کنید. رانندگی زمستانی بسیار ساده است. باید جهت فرمان را در جهت سُرخوردن اتومبیل قرار دهیم. سرخوردن عقب اتومبیل معمولا درحالت پیچیدن و یا دایره زدن اتفاق می‌افتد، و در این مواقع به هیچ عنوان ترمز نکنید و فرمان را در جهت حرکت اتومبیل بچرخانید و پا را از روی گاز برداشته و تا وقتی اتومبیل به حالت مستقیم درنیامده از استفاده از دنده سنگین‌تر خودداری کنید.

۴. حفظ فاصله تا ۵ برابر بیشتر در برف و یخبندان است

فاصله خود را با خودرو‌های جلوی خود تا ۵ برابر بیشتر از شرایط عادی حفظ کنید. ممکن است یکی از اتومبیل‌های اطرافتان کنترل خود را از دست بدهد و شما نیز دچار صانحه شوید.

نکته اصلی رانندگی ایمن در برف، صاف بودن فرمان، کنترل شتاب دهنده و ترمز‌ها است. چون حرکات تند و تیز با فرمان به راحتی تایر‌های لاستیکی را در جاده‌های برفی به این سو و آن سو میبرد، بنابراین هر چرخش چرخ، فشار ترمز‌ها و حرکت دریچه گاز ملایم و تدریجی باشد؛ خطر کمتری شما را تهدید میکند. فرض کنید یک فنجان قهوه را روی صندلی کناریتان گذاشته‌اید و باید به گونه‌ای رانندگی کنید تا این فنجان قهوه روی صندلی نریزد.

۵. دور را نگاه کنید

دورتر از جاده‌ای که باید به آن نگاه کنید فکر کنید و کار‌های بعدی را پیش‌بینی کنید. هنگام خیس شدن جاده، دو برابر فاصله خود را با ماشین جلویی حفظ کرده و هنگام بارش برف تا پنج برابر و حتی بیشتر در یخ این فاصله را حفظ کنید تا رانندگی با دقت و با خیال راحت تمرکز بیشتری می‌گیرد.

۶. به چراغ‌های چشمک زن توجه کنید

به چراغ‌های چشمک زن در جاده توجه داشته باشید و حتما قبل از هر حرکتی در جاده از چراغ‌های راهنما استفاده کنید تا رانندگان دیگر را از تصمیم خود با خبر کنید.

۷. لاستیک‌های زمستانی مناسب انتخاب کنید

داشتن لاسیتک‌های مناسب فقط یک نکته راهنمایی و رانندگی نیست بلکه یک نکته مهم برای بقا است. دلیل این امر آن است که تعبیه مجموعه‌ای از چهار لاستیک زمستانی (که معمولاً آن را "لاستیک برفی" می‌نامند) در واقع بهترین کاری است که می‌توانید برای بهبود حاشیه ایمنی خود انجام دهید و سطح اضطراب خود را در آن جاده‌های پوشیده از برف کاهش دهید. لاستیک‌های مناسب در زمستان باعث ایجاد کشش به مراتب بیشتر در برف، برفک و یخ می‌شوند. با این حال علاوه بر این نوع لاستیک‌ها میتوانید از زنجیرچرخ نیز استفاده کنید.

به هنگام سُرخوردن چگونه خودرو را متوقف کنیم؟

از ترمز کردن بپرهیزید. ضربه زدن به ترمز در روی یخ. چرخ‌ها را قفل می‌کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می‌شود در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می‌خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته بر روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود و یا آرام بر روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد. از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند که موجب سر خوردن آن می‌شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد.

همچنین می‌بایست خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا در این حالت به کم شدن سرعت کمک می‌کند و حداکثر کنترل را به راننده می‌دهد.

از برداشت پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید. گاز را به طور متعادل نگه داشته تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری نمائید.

اگر در برف اتومبیل‌مان خراب شد چه کنیم؟

اگر نمی‌توانید ماشین خود را در جاده برفی جابجا کنید، قبل از هرچیز از شن و ماسه استفاده کنید. آن‌ها را زیر چرخ‌های جلوی خودرو بریزید تا مسیر حرکت هموار شود. در غیر این صورت می‌توانید ماشین را روشن کنید و گرم باشید. با این حال، بسیار مهم است که لوله اگزوز توسط برف مسدود نشود، زیرا گاز مونواکسید کربن بسیار سمی است و می‌تواند وارد خودرو شود.

اگر خطری وجود دارد که ممکن است دود وارد خودرو شود، ماشین را در هر ساعت بیست دقیقه خاموش کنید. در اتومبیل خود بمانید یا نزدیک آن باشید. در برف سنگین، به راحتی ممکن است گم شوید یا از وسیله نقلیه خود دور شوید. در صورت لزوم، می‌توانید یک تکه پارچه با رنگ روشن را بر روی اتومبیل خود آویزان کنید تا دیگران بدانند که در آنجا هستید./مهر