به گزارش پایگاه خبری نشان :

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره عوامل موثر در بروز خواب رفتگی اندام‌ها اظهار کرد: به طور کلی عواملی مانند نشستن زیاد، کم‌تحرکی، نرسیدن خون کافی به بدن برای مدت طولانی، چربی خون بالا، غلظت خون، غلبه سودا و بلغم، کم‌خونی، سردی هوا و مصرف زیاد غذا‌های چرب، سرخ کردنی، ساندویچی، کنسرو شده، شیرینی‌های قنادی، تنقلات مصنوعی، روغن نباتی و گوشت گاو در ایجاد خواب رفتگی اندام‌ها موثر هستند.

او بیان کرد: ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت، ام‌اس، دیسک کمر، کم کاری تیروئید، اختلال در سیستم ایمنی بدن، کمبود گروه ویتامین‌های B و آهن و عوارض دارویی برخی بیماری‌ها مانند سرطان، خواب رفتگی اندام‌ها را موجب می‌شوند.

عظمایی ادامه داد: اگر خواب رفتگی بدن طولانی شود، افراد باید به متخصص مراجعه کنند. مبتلایان به این عارضه بهتر است از مصرف غذا‌های چرب، سرخ کردنی، حجیم و ساندویچی پرهیز و بیشتر از غذا‌های طبیعی و با طبع گرم و‌ تر استفاده کنند. افرادی که به خواب رفتگی اندام‌ها دچار هستند باید از مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند B۱ ، B۶ ، B۱۲ ، ویتامین‌های D۳ و E، اسید چرب امگا ۳، کلسیم و منیزیم یا در صورت نیاز از مکمل‌های این ویتامین‌ها و املاح استفاده کنند.

نسخه‌ای خانگی برای رفع کم‌خونی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: اشخاصی که از کم‌خونی رنج می‌برند بنا به تجویز پزشک باید از مکمل‌های آهن و اسیدفولیک استفاده کنند همچنین مصرف ترکیب تره، جعفری و اسفناج خرد شده همراه غذا در رفع کم‌خونی موثر است. اگر کم خونی، خواب رفتگی اندام‌ها را موجب شده باشد می‌توان عدس و پیاز پخته شده را به همراه گلپر میل کرد.

او تصریح کرد: اشخاصی که به خواب رفتگی اندام‌ها دچار هستند باید بدن خود را با روغن‌هایی گرم مانند بابونه، زیتون، کنجد، بادام، رزماری، سیاه دانه یا ترکیب روغن بنفشه و بادام ماساژ دهند همچنین در برخی مواقع رگ‌گیری، حجامت و زالو درمانی هم به برطرف شدن این مشکل کمک می‌کند.اگر خواب رفتگی اندام‌ها ناشی از غلظت خون باشد، افراد باید روزانه ۲ بار (صبح و شب) هر بار یک قاشق مرباخوری از ترکیب سیاه دانه با عسل را بخورند.

عظمایی گفت: مبتلایان به خواب رفتگی اندام‌ها برای رفع مشکل خود می‌توانند هر یک از عرقیات بید، خارشتر، کاسنی و کیالک را به نسبت مساوی با هم ترکیب و روزانه ۳ لیوان از این مخلوط را با مقداری سکنجبین میل کنند. دم کرده زنجبیل با دارچین و عسل و زردچوبه با عسل هم نقش موثری در رفع خواب رفتگی اندام‌ها دارند.

او یادآوری کرد: اشخاصی که از خواب رفتگی اندام‌ها رنج می‌برند برای برطرف شدن مشکل خود باید هر یک از گیاهان بابونه، بومادران، رزماری، کیالک و اسطوخودوس را به نسبت مساوی با هم ترکیب و این مخلوط را نیم کوب کنند سپس نصف قاشق غذاخوری از این ترکیب نیم کوب شده را به همراه سه تا چهار لیوان آب در قوری یا فلاکس بریزند و صبر کنند تا این مخلوط به خوبی دَم بکشد. این دمنوش باید در طول روز میل شود./ باشگاه خبرنگاران