به گزارش پایگاه خبری نشان :

یک منبع مهم و پر انرژی برای بدن وجود شکر و قند کافی است که درصورت استفاده بیش از حد باعث وجود مشکلات و اختلافات زیادی خواهد شد البته بسیاری از افراد به طور مداوم و به عنوان خوراکی به خوردن قند و شکر اقدام می‌کنند و از عواقب موقت و دائمی آن مطلع نیستند در واقع قند در بیشتر خوراکی‌های طبیعی مانند میوه‌ها یافت می‌شود.

تشنگی غیرعادی

یکی از نشانه‌های مصرف زیاد قند و شکر تشنگی زیاد و غیر عادی است اگر در یک روز گرم تابستانی احساس تشنگی و خشکی زیادی در دهان خود دارید یک عامل طبیعی است، اما چنین تغییری در یک روز عادی از مصرف زیاد قند و شیرینی جات است که باید به ندای درون خود گوش کرده و به نوشیدن مقدار کافی آب اقدام کنید در صورت بر طرف نشدن احساس تشنگی می‌توانید از چند برش خیار استفاده کنید.

افزایش وزن

از دیگر نشانه‌های مصرف زیاد قند افزایش وزن و چربی زیاد دربدن است که منجر به بیماری‌های جبران ناپذیری خواهد شد اگر دچار وزن زیادی هستید باید از خوردن چای به همراه شکر و قند پرهیز و برای رسیدن به وزن ایده آل خود نوشیدن آب بدون قند را جایگزین مابقی مایعات کنید.

گرایش به مصرف شیرینی جات

مصرف زیاد شکر باعث روی آوردن بیشتر شما به تغذیه مواد قندی می‌شود البته این حالت در بدن تا جایی متوسط است، اما اگر بیش از حد انتظار باشد باید در طول زمان به متوقف کردن این چرخه اقدام کنید چرا که ممکن است مصرف بیش از حد قند مشکلات زیادی را برایتان به وجود آورد.

عدم بهره وری و کارآمدی لازم

مصرف زیاد قند باعث کاهش جذب گلوکز در اندام‌ها و سلول‌های بدن، کاهش توانایی و درک بسیاری از مسائل حیاتی در افراد خواهد شد؛ بنابراین لازم است تا مصرف قندتان را کنترل کرده و سعی کنید آن را با مصرف آب متعادل کنید.

پوست خشک و خشن

اگر پوست شما نرمی و درخشندگی خاصی داشته باشد سطح قند خونتان در حالت تعادل به سر می‌برد، اما خشکی صورت و پوست شما نشانه‌ای واضح از مصرف زیاد قند و شکر است بنابراین اگر دچار خشکی پوست شدید حتما مصرف شیرینی جات خود را کنترل کنید.

پیدایش آکنه

یکی دیگر از عوامل اصلی در مصرف زیاد قند پیدا شدن سر و کله‌ی آکنه است که از مصرف زیاد قند روی گونه و چانه تان شامل می‌شودالبته این به معنای آن نیست که هر زمان در هر جایی از بدنتان آکنه ظاهر شد آن را به مصرف بالای قند نسبت دهید، ممکن است این مسئله دلایل گوناگونی داشته باشد.

کرم‌خوردگی‌های دندان و مشکلات لثه

مشکلات لثه و کرم خوردگی دندان‌ها از نشانه‌های بارز مصرف قند زیاد است که باعث افزایش باکتری‌های کثیف و مضر در دهانتان می‌شود. در این صورت باید از یک دندانپزشک متخصص برای پرهیز از مصرف بی رویه مواد قندی وقت بگیرید.

سطح انرژی پایین

با مصرف بی رویه مواد قندی دچار افت فشار شدید، عصبی و بی تحرک خواهید شد که با متوقف کردن مصرف زیاد آن می‌توانید سطح قندتان را به حالت مناسب برگردانید.

شیرین نبودن مزه شیرینی‌ها

همه مواد قندی دارای طعم مختص به خود هستند، اما اگر هنگام مصرف شیرینی طعم دهانتان به مزه ترش تغییر حالت داد باید به این نتیجه برسید که قبل از مصرف آن مقدار زیادی شکر استفاده کرده اید و بهتر است برای پیشگیری از این کار مصرف شکر و قند خود را کاهش دهید.

نوسانات خلق و خو

مصرف زیاد قند‌های اضافی با تاثیر منفی بر ذهن خطر ابتلا به اختلالات خلقی مخصوصا افسردگی را افزایش داده و منجر به خستگی‌های مکرر و بد خلقی در روحیات شما می‌شود.

بدخوابی

از عوامل دیگر بدخوابی مصرف سطح بالا قند است که منجر به سردرد، خستگی و نوسانات خلقی می‌شود.

آسیب دیدن مفاصل

نبود نظارت بر مصرف زیاد قند و شکر باعث ابتلا به بیماری آرتریت یا درد‌های شدید مفاصلی می‌شود برخی مطالعات علمی نشان دادند که بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین و افزایش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید در زنان همبستگی زیادی وجود دارد.

فشارخون بالا

در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد قند اضافه باعث افزایش فشارخون بالا می‌شود. در واقع، یکی از مطالعات نشان داد که قند برای فشارخونتان حتی از سدیم هم بدتر است! اگر قبلاً فشارخون بالا را تجربه کرده‌اید یا در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون هستید، با پزشک خود درباره مقادیر توصیه شده شکر مشورت کنید./ باشگاه خبرنگاران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان