به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از steptohealth نوشت: بیماری‌های شناختی با عوامل ژنتیک و سن ارتباط دارند، با این حال برخی شیوه‌های غلط زندگی که هر روز هم تکرار می‌شوند، نیز می‌توانند بر نرون‌ها و بافت‌های مغزی آسیب برسانند و بر وقوع این بیماری‌ها تاثیر بگذارند:

۱- کم‌خوابی را کنار بگذارید

خواب کم‌کیفیت، کارایی جسمی، ذهنی و عاطفی را کاهش می‌دهد و منجر به افزایش هورمون‌های استرس می‌شود. در نتیجه توانایی فرد برای حل مشکلات روزمره کاهش می‌یابد.

  • توصیه: حداقل در یک محیط آرام، ۸ ساعت خواب شبانه را تجربه کنید. قبل از رفتن به خواب تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. یک شام سبک ۲ تا ۳ ساعت قبل از رفتن به رختخواب بخورید.

۲- در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید

قرار گرفتن طولانی مدت در آلودگی هوا، حتی اگر میزان آلودگی کم باشد به بروز بیماری‌های شناختی مغز و ایجاد تغییرات ساختمانی در آن منجر می‌شود. دانشمندان دریافتند کسانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند،‌ مغزهای کوچک‌تری خواهند داشت و میزان بروز سکته‌های مغزی در آنان، بیشتر از دیگران است.

  • توصیه: از قرار گرفتن در معرض محیط‌های آلوده جلوگیری کنید و در صورت قرارگیری، اقدامات پیشگیرانه را به منظور به حداقل رساندن آثار محیط آلوده انجام دهید. تنفس در هوای تازه و در محیط سبز را فراموش نکنید.

۳- مواد قندی را بیش از حد مصرف نکنید

مصرف بیش از حد شکر تصفیه شده با ابتلا به بیماری‌های متابولیک و مغزی ارتباط نزدیک دارد. قند در بسیاری از غذاها و رژیم‌های ما وجود دارد و تولید مواد شیمیایی مغز را کاهش می‌دهد و به مرور زمان بر عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد. مصرف روزانه شکر تصفیه شده یکی از علل ابتلا به اضطراب، افسردگی و زوال عقل است.

  • توصیه: به جای مصرف شکرهای تصفیه شده، از عسل، شیر نارگیل، یا سایر گزینه‌های شیرین طبیعی استفاده کنید. برچسب‌های مواد غذایی را به دقت بررسی و گزینه‌هایی را انتخاب کنید که شکر آنها در پایین‌ترین حد باشد.

۴- با صبحانه قهر نکنید

مصرف روزانه یک وعده صبحانه سالم یکی از عادت‌های مهم برای حفظ سلامت مغز و جوان نگه داشتن آن است. حذف صبحانه یا گنجاندن مواد غذایی ناسالم در آن منجر به بیماری‌های مرتبط با سوخت و ساز بدن، کاهش حافظه و عدم ثبات ذهنی می‌شود. همچنین با توجه به کاهش سطح انرژی در طول روز، فعالیت نورون‌های مغزی کاهش می‌یابد.

  • توصیه: صبحانه هفتگی خود را برنامه‌ریزی کنید و اطمینان حاصل کنید که صبحانه شما شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرهای گیاهی، پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳، آنتی‌اکسیدان‌ها و... است.

۵- سیگار کشیدن را کنار بگذارید

سموم موجود در سیگار اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مواد سمی باعث سرعت بخشیدن به روند پیری مغز شده و علت مهمی برای ابتلا به اختلال در عملکرد شناختی است. ابتلا به دمانس و آلزایمر با سیگار ارتباط نزدیک دارد.

  • توصیه: در اسرع وقت سیگار کشیدن را متوقف کنید و عادات سالم را جایگزین آن کنید. از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز اجتناب کنید.

۶- به اندازه کافی آب بنوشید

مصرف‌نکردن آب یکی از عواملی است که بر ضعف زودرس بافت مغز تاثیر می‌گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژی را کاهش می‌دهد و خلق‌وخو را پایین می‌آورد ضمن این‌که تمرکز را نیز سخت‌تر می‌کند. قسمت عمده مغز از آب تشکیل شده و این یعنی کاهش آب بدن با کاهش عملکردهای مغزی و کاهش اکسیژن در سلول‌های مغز ارتباط دارد.

توصیه: روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات آب دار را زیاد کنید. چای و نوشیدنی‌های طبیعی دیگر را به همراه مصرف آب فراموش نکنید./ ایرنا

منبع: ایرنا