به گزارش پایگاه خبری نشان :

کهن ترین نقاشی صخره ای در غاری متعلق به کشور اندونزی کشف شد. در این تصویر شکارچیانی ماوراء الطبیعی را می بینیم که دارای بدنی مرکب از اجزا انسانی و حیوانی هستند.

بر روی دیوار غار نقاشی هایی ترسیم شده که مربوط به شکارچیانی نیمه انسان و نیمه حیوان هستند. آنها دارای اجزای انسان و نیز پوزه و یا دم های حیوانی هستند. این شکارچیان در حالی ترسیم شده اند که مشغول شکار خوک و بوفالو های کوتوله در کشور اندونزی بوده اند.

این نقاشی ها را شاید بتوان قدیمی ترین یافته در حوزه هنرهای صخره ای عنوان کرد که در واقع شامل نقوش طراحی شده بر روی دیوارهای سنگی بخصوص در داخل غارهاست. نقاشی های یاد شده در حدود ۴۴ هزار سال قدمت دارند و نشان می دهند که انسان های آن دوران تصوراتی از موجودات ماوراء الطبیعی داشته اند.

این کشف متعلق به سال ۲۰۱۷ و غاری در کشور اندونزی است. پس از غار، کشف مربوط به این نقوش بصورت تصادفی شکل گرفت. این تابلوی ۴ و نیم متری با رنگ دانه های سرخ ترسیم شده است و در آن ۸ شمایل انسانی کوچک ترسیم شده که نیزه ها و یا طناب هایی در دست دارند و قصدشان شکار ۶ حیوان است که به نظر خوک و بوفالوهای کوتوله موسوم به آنوآ هستند.

این گونه بوفالو کوچک است، اما در صوتی که آن را در گوشه ای گیر بیندازید بشدت وحشی و خشمگین می شود. آنها می توانند براحتی شکارچیان خود را که در صدد صیدشان هستند بکشند و این اتفاقیست که در اندونزی به کرات مشاهده شده است.

نقاشی ۴۴ هزار ساله و جلب توجهات به سوی اندونزی

آزمایشات مختلف بر روی نقوش نشان داد که آنها دست کم دارای قدمتی هستند معادل با ۴۳ هزار و ۹۰۰ سال و بر این اساس قدیمی ترین هنر صخره ای کشف شده به حساب می آیند. قبل از این کشف، عنواندار قدیمی ترین هنر صخره ای مربوط به نقوش برجای مانده در سایتی در ال کاستیلو از کشور اسپانیا بود که قدمت آن به ۴۰ هزار و ۸۰۰ سال می رسید.

در این اثر هنری باستانی از کشور اندونزی، شاهد حضور شکارچیان انسان نمایی هستیم که دارای منقارهایی بمانند پرنده و یا پوزه های حیوانی مانند خزنده ها هستند. برخی از آنها هم دم دارند. به نظر می رسد این موجودات حالتی ماورءالطبیعی داشته باشند و مربوط به برداشت انسان باستانی از نیروهای آسمانی است.

برای محققان غربی این موضع بسیار جلب توجه می کند که انسان هایی با این قدمت تصورات ماوراء الطبیعی داشته اند. آیا آنها دارای ایده های و فضای ذهنی دینی بوده اند؟ چنین تصاویری را تریانتروپ می نامند؛ تصاویری که مرکب از شمایل های انسانی و حیوانی و نمایانگر اعتقاد به ماوراء الطبیعه هستند.

نقاشی

قبل از این کهن ترین نقش تریانتروپی مربوط به کشور آلمان بود که قدمتی ۴۰ هزار ساله داشت و در آن انسانی با چهره گربه ای تصویر شده بود.

در مجموع نقاشی صخره ای اندونزی تصویر گر نمایی از صید و شکار است و دست کم نشان می دهد که انسان از همان دوران مایل بوده است تا داستان های خود را به تصویر بکشد.

دانشمندان قبل از این کشف تصور می کردند که منشا هنر صخره ای در اروپا بوده است. آنها قدمت این هنر را به ۳۵ هزار سال پیش نسبت می دادند. در آثار به جا مانده از آن دوران شاهد وجود نقاشی سمبلیک ساده بوده ایم. پژوهشگران معتقد بودند که از ۲۰ هزار سال پیش بتدریج تصاویر پیچیده تر شدند، اما این موضوع در خصوص غار اندونزی مصداق ندارد و تصاویر از ساده به پیچیده تبدیل نشده اند، زیرا تمامی ویژگی های پیچیده نقاشی را در آثار به جا مانده از این غار شاهد هستیم.

در واقع کشفیات جدید در اندنزی شمایل های انسانی و غیر عادی را نشان می دهند که بسیار پیچیده اند. آنها قادر به کشیدن دست انسان و حیوانات وحشی آن هم با جزییات دقیق بوده اند. بر این اساس به نظر می رسد باید برای تحقیق در خصوص منشا هنر صخره ای از اروپا رخت بر بست و به سوی اندونزی و شرق رو نمود.

گجت نیوز