به گزارش پایگاه خبری نشان :

جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی درباره علل عطسه و آبریش بینی اظهار کرد: آبریزش بینی زمانی اتفاق می‌افتد که بافت بینی توسط عاملی تحریک شود. آبریزش بینی تنها هنگام صبح‌ یا در پی یک بیماری مانند سرماخوردگی رخ می‌دهد. اما ممکن است گاهی در عصر‌ها هم به دلیل گرد و خاک ایجاد شود.

او بیان کرد: علل اصلی آبریزش بینی می‌تواند سرماخوردگی، آنفلوانزا، آلرژی، سینوزیت، پولیپ یا تغییرات هورمونی باشد. آبریزش بینی در سنین پایین و دوران بارداری بیشتر شیوع دارد. زمانی که ویروس سرماخوردگی وارد بینی شما می‌شود و به سلول‌های آن متصل می‌شود و باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام سیتوکین خواهد شد که عامل التهاب هستند. بدن انسان برای مبارزه با ویروس از فرآیند التهاب بهره می‌برد که یکی از عوارض آن آبریزش بینی است.

شست شو بینی  با آب نمک

غفارزاده تصریح کرد: اگر عطسه به دلیل ویروس سرماخوردگی ایجاد شده باشد می‌توان با دمنوش‌هایی مانند آویشن و گلپر آن را رفع کرد. راهکار دیگری که توصیه می‌شود، شستشو با آب نمک است که یکی از درمان های ساده و خانگی برای جلوگیری آبریزش بینی است. شستشو با آب نمک کمک می‌کند که مخاط‌ به وجود آمده از بین رفته و عمل تخلیه‌ی آن راحت‌تر انجام شود. این کار حتی حفره‌های بینی را کاملا باز کرده و به تنفس فرد کمک زیادی خواهد کرد.

او در ادامه افزود: محلول آب نمک را با مخلوط کردن یک قاشق چای خوری نمک خوراکی در یک فنجان آب جوشیده که در دمای اتاق سرد شده است، تهیه کنید؛ در حالی که سر کودک خود را به عقب خم می‌کنید چند قطره از آن را به یکی از سوراخ‌های بینی بچکانید. در حالی که یکی از انگشتان دست خود را روی یک سوراخ دیگر قرار می‌دهید، بلافاصله مایع اضافی را با استفاده از یک سرنگ بیرون بیاورید، این روش را با دیگر سوراخ‌های بینی تکرار کنید. از این درمان تا ۳ بار در روز استفاده کنید، نه بیشتر، اگر احساس می‌کنید انجام این کار به تنهایی دشوار است، حتما از دیگران کمک بگیرید.

این متخصص طب سنتی گفت: یکی دیگر از دارو‌های گیاهی مناسب برای درمان آبریزش بینی کودک، ریحان است این داروی ضد باکتری، ضد قارچ و ویروس است که به مبارزه با عوامل آبریزش بینی می‌رود. همچنین سیستم ایمنی کودک شما را افزایش می‌دهد. برای کودکان کوچک‌تر، خوردن چند برگ ریحان در روز بسیار مفید خواهد بود، کودکان بزرگ تر، برگ‌های ریحان تازه را هر روز صبح قبل از صبحانه و شب قبل از رفتن به رختخواب، میل کنند. می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری آب برگ تازه ریحان تهیه کنید. آب ریحان را با مقدار مساوی از آب زنجبیل، آب لیمو وعسل مخلوط کنید ۲ یا ۳ بار در روز از این مخلوط به کودک خود بدهید.

منبع: باشگاه خبرنگاران