به گزارش پایگاه خبری نشان :

چند دقیقه هم که نه؛ تمام تفاوتش با ۳۶۴ شب دیگر سال تنها ۶۰ ثانیه است. تمام این قیل و قال ها، سرخ‌تر شدن رنگ و روی شهر و محبوب‌تر شدن انار و هندوانه تنها برای ۶۰ ثانیه زندگی بیش‌تر است.

یک ۶۰ ثانیه متفاوت با تمام ثانیه‌های سال که شب یلدا برای آن جشن می‌گیریم و سال هاست به بهانه کمی بیشتر کنار هم بودن برای آن تدارک میچینیم. جشن گرفتن در آخرین شب پاییز از قدیم الایام رسم ایرانی‌ها بوده و هست. رسمی که در تمام خانواده‌های ایرانی شناخته شده و مقصد اغلب خانواده‌ها در این شب خانه مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها است.

حافظ خوانی، دست و پا زدن برای پیدا کردن یک هندوانه شیرین در واپسین لحظه‌های پاییز، چشیدن طعم انار و گلپر و گوش سپردن به خاطرات قدیمی بزرگ تر‌های فامیل در یلدا، همگی برای تحقق هدف «کنار هم بودن اعضای خانواده» رقم می‌خورد.

اما به نظر می‌رسد که در سال‌های اخیر، مدرنیته و در کنار آن فضای مجازی کمر بر تغییر دادن چهره رسوم قدیمی ایرانی بسته اند تا فلسفه اصلی شب یلدا را دستخوش تغییر و تحول کنند.

ODDtPn0HtgoF

AswgBf4x9duX

 

اگر سری به اپلیکیشین‌های مجازی بزنید با سیلی از آگهی‌های تخفیف رستوران‌های مختلف ویژه شب یلدا روبرو می‌شوید. این روز‌ها برنامه‌های فضای مجازی از پکیج‌های پیشنهادی رستوران‌های سطح شهر آن هم با تخفیفات بالا، پر شده است. تخفیفاتی که احتمالا بسیاری از افراد را تحریک به انتخاب آن‌ها کرده و خانواده‌ها را به گذراندن یلدای خود در رستوران‌ها تشویق می‌کند.

پیشنهادات رستوران‌های لوکس و گا‌ها مجلل شهر برای برپایی جشن یلدا در فضای بیرون خانه، برپایی موسیقی و ارائه خدمات پذیرایی با تخفیفات فراوان نا خودآگاه در حال تغییر مقصد خانواده‌های ایرانی از خانه بزرگان فامیل به سمت رستوران‌ها و کافه‌ها است.

7fI9TGhFebUu

9StyX5ECVLcx

اتفاقی که شاید بسیاری از آن غافل باشند، اما به صورت نامحسوسی در حال کم رنگ کردن فلسفه یلدا یعنی همبستگی خانواده است. سپری کردن آخرین شب پاییز در رستوران آن هم به جای بودن در کانون خانواده قطعا نمی‌تواند گرمی و همبستگی موجود در قلب یلدا به اعضای خانواده منتقل کند.

حضور در رستوران و کافه‌های شهر به جای بودن در کنار اعضای خانواده و فامیل آن هم در بلند‌ترین شب سال، نیم تواند خاطره‌ای شیرین از حضور متفاوت خانواده‌ها در کنار یکدیگر را در ذهن کودکان ایجاد کند و بر روی تمامی اتفاقات شیرین این شب همچون جمع شدن در کنار کرسی و دیدار با بزرگان فامیل خط قرمزی به امتداد کاهش روابط خانوادگی می‌کشد.

این حقیقتی است که شاید کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و با نقاب رستوران‌های لوکس، در حال سوزاندن فرصت‌های همبستگی بیشتر خانواده با یکدیگر است.

اپلیکیشن‌های ارائه دهنده خدمات تخفیف دار در فضای مجازی در کنار داشتن منافع اقتصادی، در این روز‌ها و در آستانه شب یلدا در حال ضربه زدن به کانون خانواده و کاهش ارتباطات خانوادگی هستند و شاید در چندین شب آینده، به جای پر فروغ‌تر شدن چراغ خانه‌ها شاهد شلوغ‌تر شدن رستوران‌های سطح شهر باشیم.

منبع: مهر

منبع: مهر