به گزارش پایگاه خبری نشان :

مجسمه ابوالهول کوچک (ترکیبی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزین به بال های عقاب و دارای سری شبیه سر مرد) که از جنش سنگ آهک ساخته شده، در جریان یک پروژه باستان شناسی به سرپرستی سید عبدل مالک در مصر کشف شد.

گویا مجسمه ابوالهول حدود 35 سانتی متر طول و 55 متر عرض دارد. در جریان این کاوش همچنین مجموعه ای از طلسم های باستانی در کنار ظروف سفالین شبیه به کوزه در انواع و اقسام اندازه ها کشف شد. محوطه باستان شناسی «تونه الجبل» که در استان منیا واقع شده، از جمله محوطه های باستان شناسی مصر محسوب می شود که آثار باستانی بسیاری را در خود جای داده که هنوز کشف نشده اند.

NYDzpOHYaFhv

یادبودهای بسیاری از دوران یونان و روم باستان در کنار آثار مربوط به دوران قرون وسطای متاخر در تونه الجبل وجود دارند. چندی پیش نیز یک سردیس منحصربفرد از رامسس دوم در روستایی واقع در جیزه کشف شد. این سردیس، رامسس دوم را در حالیکه کلاه گیسی قرمز همراه با نمادی از قدرت روح و زندگی بر سر دارد، به تصویر می کشد. این مجسمه حدود 105 سانتی متر ارتفاع، 55 متر عرض و 45 متر ضخامت دارد. این اکتشاف حین انجام یک کاوش غیرقانونی در زمین های شخصی واقع در جیزه انجام شد.

مصطفی وزیری، دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر اکتشاف سردیس رامسس دوم را در نوع خود بی نظیر توصیف کرد، چرا که تنها سردیس مشابه موجود از جنس چوب است و به فرعونی از دودمان سیزدهم مصر باستان تعلق دارد که در حال حاضر در موزه مصر واقع در قاهره به نمایش گذاشته شده است. در این بین مجموعه ای از کتیبه هایی از جنس گرانیت سرخ و سنگ آهک که رامسس دوم را در مراسم های تشریفاتی به تصویر می کشد، کشف شده اند. تمامی آثار کشف شده برای مرمت و بازسازی به موزه منف منتقل شده اند، اما کاوش در این محل هنوز ادامه دارد. از مهمترین دستاوردهای «رامسس دوم» می توان به ساخت معبدی به نام ابوسمبل برای تحت تاثیر قرار دادن امپراطوری های همسایه بخش جنوبی مصر اشاره کرد.

معبد ابوسمبل یکی از شش معبد سنگی بود که در دوران حکومت رامسس دوم بنا شد و ساخت آن حدود بیست سال به طول انجامید. معبد ابوسمبل در حقیقت از دو معبد مجزا ساخته شده و معبد کوچکتر برای نفرتی تی، ملکه مصر باستان ساخته شده که دو مجسمه از این ملکه به همراه 4 مجسمه از فراعنه مختلف را در خود جای داد. این خبر پیرامون کشف مجسمه ابوالهول کوچک نگارش شده است./ایسنا