به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیئت امنای فرهنگستان‌های کشور که پیش از ظهر امروز (سه شنبه) برگزار شد با اشاره به وجود اساتید ممتاز و برتر در فرهنگستان‌های کشور گفت: فرهنگستان‌های کشور با برخورداری از ظرفیت‌های علمی فراوان و بهره مندی از اساتید و نخبگان کشور، می‌توانند در شناسایی و رفع چالش‌های اصلی کشور مشارکت جدی داشته باشند و به دولت کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور رؤسای ۱۳ دانشگاه بزرگ و برتر کشور در خصوص چالش‌های اصلی پیش رو خاطر نشان کرد: پس از برگزاری این جلسات، کارگروه‌هایی با عضویت نمایندگان و اساتید این دانشگاه‌ها تشکیل شد و این کارگروه‌ها نشست‌هایی را در خصوص موضوعات و مسائل مختلف برگزار کردند و راهکارهایی را نیز برای برون رفت از مشکلات پیش روی کشور به دولت پیشنهاد داده اند.

وی افزود: ظرفیت گسترده علمی موجود در فرهنگستان‌های کشور ایجاب می‌کند که اساتید و نخبگان فعال در این فرهنگستان‌ها نیز در تدوین راهکارهای برون رفت از مشکلات پیش روی کشور مشارکت جدی تر داشته و پیشنهادات خود را به دولت ارائه دهند.

جهانگیری در ادامه این جلسه با اشاره به شرایط سخت بودجه دولت و اینکه وضعیت بودجه دولت از دوران دفاع مقدس نیز سخت‌تر است، گفت: ممکن است برخی نهادها و مراکز نظیر فرهنگستان‌های کشور احساس کنند که دولت در تخصیص بودجه، توجه کافی را به آنها ندارد اما با توجه به کاهش درآمدها و محدودیت‌های فراوان بودجه دولت، تقریباً تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها با کمبود بودجه مواجه هستند که امیدوارم دولت بتواند با بکارگیری روش‌های مناسب، وضعیت بودجه را بهبود بخشیده و سهم بودجه فرهنگستان‌های کشور را افزایش دهد.

معاون اول رئیس جمهور در عین حال ضمن تاکید بر این نکته که موضوع بودجه عمومی دولت و موضوع اقتصاد دو موضوع مهم هستند، تصریح کرد: به رغم آنکه بودجه دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی وضعیت خوبی ندارد اما بحمدلله با صبوری و بزرگی مردم و تلاش مدیران کشور و همت بخش خصوصی، اقتصاد کشور با وجود کارشکنی‌ها و دشمنی‌های آمریکا سرپا ایستاده است و سیاست‌های آمریکایی‌ها برای فروپاشی اقتصاد ایران با شکست مواجه شده که بیانگر ظرفیت‌های بالا و توانمندی اقتصاد کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در فرهنگستان‌های کشور شرایط گفتگو میان نخبگان و اساتید رشته‌های مختلف دانشگاهی از استان‌های مختلف کشور وجود دارد، گفت: امکان گفتگوهای بین رشته‌ای در فرهنگستان‌های کشور فرصتی است که زمینه را برای مشارکت فرهنگستان‌ها در حل ابرچالش های کشور فراهم می‌کند.

در این جلسه که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، معاون حقوقی رئیس جمهور، مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور داشتند، گزارش‌های حسابرسی و صورت‌های مالی سال ۹۷ فرهنگستان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

در این نشست همچنین بودجه تفصیلی سال ۹۸ فرهنگستان‌ها که به تأیید سازمان برنامه و بودجه رسیده بود تصویب شد و ساختار سازمانی فرهنگستان هنر با ۱۳۰ پست سازمانی نیز به تصویب رسید.

در این جلسه همچنین با واگذاری ساختمان نیمه تمام مرکز همایش‌های فرهنگستان‌ها به موزه علم و فناوری وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت ۲۰ سال موافقت شد.

همچنین اصلاح ماده ۲۵ آئین نامه مالی و معاملاتی فرهنگستان‌ها در خصوص انتصاب مدیر مالی از بین کارکنان رسمی دولت با حکم رئیس فرهنگستان به تصویب رسید و تعدادی از پیشنهادات اداری مالی و حوزه پشتیبانی فرهنگستان‌ها نیز تصویب شد.

در ادامه این نشست رؤسای فرهنگستان‌های علوم، زبان و ادب فارسی، علوم پزشکی و هنر نیز هر کدام گزارشی از عملکرد فرهنگستان خود ارائه کردند و به تشریح برنامه‌های ۵ ساله فرهنگستان ذی ربط، منطبق با برنامه ۵ ساله توسعه کشور پرداختند./ مهر