به گزارش پایگاه خبری نشان :

بله، مصرف  زعفران  در سه ماهه اول بارداری، که اندام های جنین در حال شکل گیری است، موجب آسیب وسقط جنین می شود.

مصرف غلیظ زعفران  در سه ماهه اول بارداری به منظور  سقط جنین  باعث افزایش  پروستاگلاندین  در رحم می شود و درنتیجه احتمال سقط را در سه ماهه اول بارداری افزایش می دهد.

اما دراینجا باید این نکته نیز خاطر نشان کنیم که منظور از  تاثیر زعفران بر سقط جنین ، مصرف غلیظ زعفران است و مصرف غذایی که اندکی زعفران در پخت آن استفاده شده است هیچ اشکالی ندارد.

همچنین  مصرف متعادل زعفران  پس از سه ماهه اول بارداری مفید است وحتی باعث زایمان راحت تر و آسان تر می شود.

چه میزان زعفران باعث سقط جنین می شود ؟

برای  سقط جنین  با استفاده از زعفران، 5 گرم زعفران را در دویست میلی گرم آب حل کنید و6-8 بار در روز به میزان 3 تا 6 قاشق چایخوری از این عصاره را بنوشید.

  • توجه داشته باشید که عصاره  زعفران  تهیه شده با این روش( اگر از زعفران درجه یک و اصل درست شده باشد) محلول غلیظ و سرخ رنگ می شود و بنابراین مصرف آن به سقط جنین منجر خواهد شد.
  • مصرف زعفران بیش از 2 گرم در روز مضر است و معمولا مصرف زعفران تا 10 گرم در ماه نه تنها مجاز است و بلکه مفید نیز است.

آیا زنان باردار می توانند زعفران مصرف کنند؟

زعفران  یکی دیگر از ادویه هایی است که قیمت بالایی دارد که به علت فعالیت زیاد برای تولیدش، در بازار بسیار گران عرضه می شود. در قدیم توصیه می کردند که زنان باردار زعفران مصرف کنند تا جنین زیباتر و پوست لطیف تری داشته باشد.

واقعیت این است که زنان در دوران بارداری باید همه چیز را به صورت متعادل مصرف کنند؛ بنابراین زنان باردار می توانند فقط  مقدار بسیار اندکی زعفران  را با شیر مخلوط و مصرف کنند.

یک زن باردار چه مقدار زعفران باید مصرف کند؟

در مراحل اولیه بارداری، خوردن  زعفران  باعث  سقط جنین  می شود، بنابراین توصیه می شود مصرف زعفران از سه ماهه دوم بارداری در حدود هفته پانزدهم بارداری آغاز شود. در سه ماهه دوم بارداری شما مجاز هستید روزانه تا 10 گرم زعفران مصرف کنید. اگر بیشتر از این مقدار مصرف کنید برای جنین شما خطرناک است و روی رشد و تکامل آن اثر می گذارد.

در طول بارداری باید همه چیز را در حد متعادل مصرف کنید، زیرا فقط شما مورد توجه نیستید، جنین از طریق شما تغذیه می کند. بنابراین، فقط مقدار بسیار اندکی زعفران را به شیر اضافه کنید و یا می توانید آن را به برنج اضافه کنید تا عطر و طعم به غذا بدهید.

هرگز زعفران را از فروشگاه بدون مارک خریداری نکنید. همیشه بسته های با کیفیت بالا را با مهر و موم دولتی خریداری کنید. آیا شما تاریخ انقضای کالا را می خوانید؟

آیا زعفران دارای عوارض جانبی است ؟

افراط در مصرف هر چیزی به اثرات نامطلوب منجر خواهد شد؛ این در مورد زعفران هم صدق می کند.  مصرف بیش از حد زعفران ، یعنی بیش از 12 گرم باعث مسمومیت زعفران می شود. این گیاه طبیعی می تواند باعث انقباض رحم و  سقط جنین  شود.

چندین علائم حاد وجود دارد که در اثر مصرف بیش از حد زعفران به وجود می آید. ممکن است احساس خستگی، تهوع، اسهال، گرفتگی و خونریزی داشته باشید. علاوه بر این، قبل از این که شما این گیاه را مصرف کنید، باید همیشه با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید.

بهترین زمان مصرف زعفران برای زنان باردار چه موقع است؟

زنان باردار می توانند از سه ماهه دوم بارداری زعفران مصرف کنند.  زعفران  را می توان در صبح و همچنین در شب با یک لیوان شیر گرم مصرف کرد. فقط مقدار اندکی زعفران را در لیوان شیر بریزید و تفاوت را احساس کنید. حتی زمانی که برای یک خانم باردار پخت و پز می کنید، اندکی زعفران در غذا بریزید.

شما نباید زعفران زیادی در رژیم غذایی خود مصرف کنید. فقط مقدار اندک زعفران کافی و ایده آل خواهد بود . مصرف بیش از حد باعث ایجاد عوارض و همچنین  سقط جنین  می شود.

بنابراین، شما همیشه باید دوز مصرف زعفران را در رژیم غذایی خود محدود کنید. از آنجائی که مقدار کمی از زعفران نیز به حرکت جنین منجر می شود، بنابراین زعفران به مقدار کم مصرف کنید. بعضی از متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار زعفران را از ماه پنجم بارداری مصرف کنند.

در این بخش آموختیم که مصرف  زعفران  در سه ماه اول بارداری موجب  سقط جنین  و آسیب به آن می شود اما مصرف زعفران از سه ماهه دوم باردای مجاز است به شرطی که به حد اعتدال مصرف شود. در بخش بعدی قصد داریم از فواید زعفران برای زنان باردار صحبت کنیم. مثلا تاثیر زعفران در کنترل  فشار خون بالا  در بارداری، زیبایی و لطافت پوست کودک ، افزایش آهن و خواب راحت و...