به گزارش پایگاه خبری نشان :

علیرضا زالی، در حاشیه افتتاح بزرگترین بخش فوق تخصصی ریه کودکان در بیمارستان مفید تهران، اظهارداشت: بیماری های ریوی منشا و نقطه اشتراک سایر بیماری های عمومی کودکان است، بنابراین اگر بخش درمانی تمام تلاشش را به تشخیص و درمان بیماری های خاص ریوی در کودکان معطوف کند، جایگاه بسیار مهمی را در کاهش و تقلیل بار بیماری ها در این گروه سنی ایفا می کند.

وی ادامه داد: در سال های دور بخشی از بیماری های ریوی عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال بود. خوشبختانه با تلاش های بسیار متخصصان و فوق تخصصان بیماری های ریوی کودکان، در سال های اخیر شاهد کاهش حجم این بیماری ها بودیم و سنجه بین الملی ما در مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماه به طور قابل توجهی بهبود یافت؛ اکنون این آمار به ۵۹ در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

زالی با اشاره به تاثیر آلاینده ها در بروز اختلالات تنفسی در کودکان، بیان کرد: متاسفانه موضوع آلودگی هوا کودکان را بیش از گروه های دیگر در معرض خطر قرار می دهد، چراکه میزان تبادل گازهای تنفسی در ریه کودکان نسبت به بالغین ۵۰ درصد بیشتر است و این موضوع آنها را آسیب پذیرتر می کند. همچنین سیستم دفاعی کودکان نارس تر است.

وی افزود: اگر کودکان با وجود این آلاینده ها در کوتاه مدت دچار عوارض ریوی نشوند، در دراز مدت آلرژی، آسم ریوی و مسائلی از این قبیل می تواند آینده آنها را به خطر بیندازد.

زالی عنوان: در بسیاری موارد افرادی که مواد دخانی استعمال می کنند توجهی به حضور کودک در محیط ندارند، این مسئله نیز یکی دیگر از دلایل اصلی آسم و مشکلات ریوی است.

وی با اشاره به فعالیت چند بخش تخصصی ریه در سایر مراکز دانشگاهی، بخش فوق تخصصی ریه کودکان بیمارستان مفید را بزرگ ترین بخش اعلام کرد و ادامه داد: اختصاص ۱۴ تخت عمومی، ۲ تخت ایزوله و ۲ تخت ویژه، این بخش را از لحاظ وسعت به بزرگترین بخش فوق تخصصی ریه کودکان در کشور تبدیل کرده است.

زالی در ادامه، از تصویب درسنامه قطعی رشته فوق تخصصی کودکان در وزارت بهداشت خبر داد و در همین راستا از ارائه خدمات هر چه بهتر به کودکان در بخش ریه بیمارستان مفید و بیمارستان دکتر مسیح دانشوری ابراز امیدواری کرد./ مهر