به گزارش پایگاه خبری نشان :

محمد رضا داوریان سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور در مورد مصرف ماست چکیده سنتی و ابتلای تعدادی از مردم نیشابور به سم بوتولیسم   گفت: دو نفر نیشابوری در مشهد به دلیل مصرف ماست چکیده حاوی سم بوتولیسم  بستری شده‌اند که به سرعت جلسه ستاد بحران برگزار شد و فرمانداری نیز در جریان قرار گرفت.

او تصریح کرد: در این خصوص، درخواست آنتی توکسین از وزارت بهداشت داشتیم و همزمان دادستان و نیروی انتظامی هماهنگ شد و  ماست پوستی را ضبط و فروشنده به مراجع قضایی معرفی و مغازه وی پلمپ شد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت:  به تمام مغازه‌های لبنیاتی و خواروبار فروشی‌ها دستور داده شد که از فروش هر گونه لبنیات محلی جلوگیری کنند و به نوعی جلو فروش آن را گرفتیم.

داوریان افزود: همزمان به تمام مراکز بهداشتی تذکر دادیم که این بیماری به وجود آمده است و هشدار‌های لازم داده شد و به کلیه پزشک‌ها به همراه دستورالعمل مواجه با سم بوتولیسم را دادیم.

او تصریح کرد: سم بوتولیسم علائم عصبی ایجاد می‌کند و علائمش بسیار شبیه برخی بیماری‌های دیگر است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: از مسمومین چهار نفر در نیشابور و ۱۲ نفر در مشهد بستری هستند و آنتی‌توکسین به نیشابور رسیده است.

داوریان ادامه داد: سه نفر از بیماران مرخص شده‌اند و امیدواریم تعداد بیماران از این ۱۶ نفر بیشتر نشود.

او تصریح کرد: تمام ماست در منشاء تولید کنترل شده است و محصولات تمام فروشندگان جمع‌آوری و هشدار داده شده است و امیدواریم تعداد مبتلایان افزایش نیابد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابورگفت: این سم در شرایط نگهداری ماست پوستی تولید می‌شود، و در زمان جمع آوری محصول، ماست‌ها درون پوست حیوان و در شرایط بسیار بدی نگهداری شده بود، این باکتری در محیط خاک و گرد و خاک وجود دارد، ولی چون بی‌هوازی است در شرایط عادی ایجاد نمی‌شود و خطر ندارد.

داوریان افزود: از ۱۲ ساعت تا چهار و نیم روز عوارض خود را نشان می‌دهد و بیماری ممکن است موجب مرگ شود.

او تصریح کرد: فلج اعصاب مانند خشکی دهان، تاری دید، افتادگی پلک نشانه‌های اکثر افراد در این بیماری در نیشابور بود است و با آنتی‌توکسین عصب‌ها برمی‌گردد و نهایت تا ۱۰۰ روز اعصاب به حالت اول بر می‌گردد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: داروی آنتی‌توکسین بسیار‌گران قیمت است و به دلیل توانایی تولید داخل مشکلی در مصرف آن وجود ندارد.

داوریان افزود: هر ویال حدود ۵۰ میلیون ریال قیمت دارد که برای فرد بالغ حدود ۶ ویال نیاز است.

او تصریح کرد: در نیشابور دو ویال دارو وجود داشت و بلافاصله پس از درخواست از مشهد ۵۰ ویال تهیه شده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابورگفت: در زمان شک به بیماری بوتولیسم منتظر رسیدن آزمایش نخواهیم بود و درمان را شروع می‌کنیم.

داوریان افزود:  تاکنون هشت نمونه ماست در کنار تعدادی نمونه انسانی برای انستیتو پاستور جهت آزمایش ارسال شده است که زمان رسیدن جواب چند روزی طول می‌کشد.

او تصریح کرد: تحقیق بر روی خانواده افراد مسموم ادامه دارد و تلفنی به همه آن‌ها آموزش داده شده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: دهنوخالصه، خرو و فیض آباد و شهرک‌های شمالی از مکان‌های شیوع این بیماری بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۳۰ کیلو ماست به فروش رسیده است. فروشنده یک نفر بوده است و همه از آن مکان ماست را تهیه کرده‌اند.

او تصریح کرد: طی دو ماه گذشته ۵۰ مغازه به تعزیرات برای موارد بهداشتی ارسال شده‌اند و به صورت متوسط ماهانه ۲۰ پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود./باشگاه خبرنگاران