به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از تسنیم یک "استحمام" کامل و صحیح بر اساس آموزه‌های طب سنتی و منابع روایی و دینی، دارای اصول و دستورالعمل‌هایی است که رعایت آنها باعث بهره‌مند شدن از فواید و اثرات متعدد و مفید حمام کردن خواهد شد؛ در ادامه به برخی از این دستورالعمل‌های ساده اما مهم می‌پردازیم:

ــ در حمام ابتدا دست و پا را با آب تماس دهید نه سر را؛ اگر ابتدا سر را با آب تماس بدهید باعث سردرد و کاهش حافظه و باعث ریزش مو و سردی بدن می‌شود.

ــ بر اساس روایات، در حمام ابتدا باید دست و پا را با آب تماس داد، بعد کمی آب مزمزه کرد، بعد تنه را خیس کرد و در آخرین مرحله سر را خیس کرد.

ــ در حمام به‌یک‌باره زیر آب داغ رفتن صحیح نیست و شست‌وشو را باید با آب ولرم شروع و کم‌کم آب را داغ‌تر کرد.

ــ حتماً باید در حمام بنشینید و استحمام کنید، ایستاده حمام کردن اصلاً مطلوب نیست (بر اساس روایات و منابع طب سنتی).

ــ سنگ‌پا زدن در حمام موجب دفع سموم بدن می‌شود و فواید بیشماری دارد و توصیه شده است.

ــ "کیسه‌کشیدن" در حمام، منافذ پوست را باز می‌کند و پوست تنفس می‌کند و میزان اکسیژن‌رسانی به بدن ما دو برابر می‌شود؛ این امر باعث می‌شود انرژی و شادبی ما بالا رود و مغز کارکردش بهتر شود و کسالت و رخوت و سنگینی بدن نیز کمتر شود؛ توجه داشته باشید کیسه کشیدن باید ملایم باشد.

ــ بخش زیادی از صابون‌ها و شامپو‌های موجود در بازار مصرف کشورمان، شیمیایی هستند و در برخی موارد نه‌تنها برای بدن و موی سر هیچ سودی ندارند بلکه عوارض متعددی را نیز با خود به‌همراه می‌آورند چرا که این موارد شیمیایی از طریق "جذب پوستی" وارد بدن و حتی گردش خون شما می‌شود؛ لذا تا آنجا که مقدور است از صابون‌های برگردان قهوه‌ای و سفید یا صابون‌های زیتون مطمئن و مرغوب که هیچ اسانس و عطری ندارند استفاده شود.

ــ همان‌طور که در ابتدای استحمام بدن را باید به‌تدریج گرم کرد، هنگام خروج از حمام هم باید بدن را به‌تدریج سرد کنیم؛ قبل از خروج از حمامْ گرفتن پا از زانو به پایین زیر آب سرد، فواید و اثرات درمانی زیادی دارد و از بیماری‌هایی مانند واریس پا جلوگیری می‌کند.

ــ پوشیده بودن سر بعد از استحمام بسیار مهم است حتی اگر محیط بیرون گرم باشد باز هم باید دقایقی سر با حوله یا روسری پوشیده باشد.

ــ استفاده از تیغ برای ازاله موهای زائد بدن مناسب نیست؛ با گذاشتن نوره (داروی نظافت سنتی دارای زرنیخ) تمام سموم و سودای خون، بخش غلیظ خون و پس‌مانده‌ها و فضولات خون از قلب و مغز بیرون کشیده و دفع می‌شود؛ وقتی در ناحیه تناسلی نوره می‌گذارید تمام شکم، کبد، روده‌ها، معده و لگن از سموم کشنده خلاص می‌شوند.

ــ در حمام چیزی نباید خورد اما بعد از استحمام غذا خوردن توصیه شده خصوصاً خوردن غذاهای مفید خیلی خوب است چرا که بعد از حمام قدرت جذب بدن چندین برابر می‌شود.

ــ با شکم پر و خالی (در حالت گرسنگی) نباید استحمام کرد.

ــ مصرف آب سرد در حین استحمام یا بلافاصله پس از استحمام بسیار مضر و مخرب است و تهدید جدی برای سلامت کبد شما محسوب می‌شود.