به گزارش پایگاه خبری نشان :

می‌دانیم که نمک اضافه و مواد غذایی پرنمک برای سلامت قلب مضر است. حال تحقیقات دانشمندان دانشگاه پزشکی ویل کرنل در نیویورک حاکی از آن است که مصرف نمک زیاد در طولانی مدت می‌تواند توانایی تفکر فرد را از بین ببرد.

براساس یافته‌های این مطالعه که در ژورنال «نیچر» منتشر شده، رژیم‌های غذایی حاوی نمک زیاد باعث اختلال در توانایی‌های شناختی می‌شود. آزمایش‌های بالینی این تحقیقات روی موش‌ها انجام شده است. به گفته گروه تحقیقاتی، نمک سطح نیتریک اسید در رگ‌های خونی مغز را کاهش می‌دهد.

این کاهش باعث افزایش آنزیم خاصی می‌شود که پروتئین‌های مهمی را در سلول‌های عصبی تغییر می‌دهد. این امر منجر به از بین بردن مسیرهای عصبی درگیر در توانایی‌های شناختی مغز می‌شود. این تغییرات در موش‌های آزمایشگاهی طی دو ماه صورت گرفته است.

یافته‌های جدید حاکی از آن است که این تغییرات باعث انباشت پروتئین‌های «تاو»، پروتئین‌های کاملاً اشباع‌شده، می‌شود. این پروتئین‌ها احتمال ابتلا به آلزایمر را به شدت افزایش می‌دهند. به گفته گروه تحقیقاتی، توانایی‌های شناختی انسان بعد از چند سال استفاده از مواد غذایی پرنمک کاهش می‌یابد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که پرهیز از مواد غذایی پرنمک تأثیر مثبتی برای فرد دارد و می‌تواند توانایی‌های شناختی از دست رفته انسان را بازگرداند. گفتنی است منشأ بیشتر نمک‌های اضافی که انسان مصرف می‌کند از مواد غذایی فرآوری‌شده و غذاهای رستورانی است./برنا