به گزارش پایگاه خبری نشان :

رکنا، محمدناصر توتونی فلوشیپ جراحی پیوند کبد و جراح این بیمار در خصوص این توده گفت: این مرد ۶۰ ساله با علائم درد شکمی و تورم بر اثر ایجاد توده شکمی در حالی مراجعه کرد که این توده به صورت فیزیکی از روی پوست قابل مشاهده بود.

او افزود: منشأ این توده کبد تشخیص داده شده بود و به نظر می‌رسد که این توده با نام علمی همانژیوم خوش‌خیم بوده است. این فرد حدود یک سال پیگیر فرآیند درمان و انجام جراحی خود بوده و به دلیل خطر بالای این جراحی ناشی از امکان خونریزی فراوان، مراکز و پزشکانی که به آن‌ها مراجعه می‌کردند، انجام آن را نمی‌پذیرفتند.

خارج کردن توده 5 کیلویی از شکم بیمار 60 ساله

این متخصص ادامه داد: و اکنون این بیمار با موفقیت جراحی شده و پس از استخراج توده و ارسال به آزمایشگاه برای انجام تست‌های پاتولوژیک ، در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد.

توتونی بیان کرد: در واقع، با تشخیصی که بر اساس آزمایش‌ها و تصویربرداری‌های پیش از جراحی برای این بیمار داده شد، همانژیوم خوش‌خیم بوده و بروز آن بیشتر زمینه مادرزادی دارد.

او تصریح کرد: توصیه ما به عموم جامعه این است که حتما در صورت بروز علائم غیرعادی در بدن‌شان زودتر مراجعه کرده و فرایند درمان را پیگیری کنند زیرا هرچه سن بیمار بالاتر رود امکان بدخیم شدن توده‌هایی که تشکیل می‌شوند، وجود دارد و در این صورت، جراحی آن‌ها غیرممکن یا سخت می‌شود.

این متخصص با اشاره به اینکه تشکیل توده‌های کبدی در سنین جوانی هم ممکن است، تاکید کرد: باید دقت داشت که تشکیل توده‌های این‌چنینی به بیماری کبد چرب مرتبط نبوده و می‌توان علل دیگری برای آن متصور بود.

توتونی در خصوص انتخاب اتاق عمل‌های بیمارستان رضوی برای انجام این عمل اظهار کرد: برای جراحی این توده احتمال می‌دادیم که لازم باشد بخشی از کبد را جدا کنیم و برای این کار وجود دستگاه CUSA موجود در اتاق عمل این بیمارستان بسیار کمک‌کننده بوده و هم‌چنین سایر جهات مانند پاک و ایمن بودن این اتاق‌های عمل در شرایط کنونی مد نظر بوده که توانستیم با کمک همکاران این بخش، این توده به ابعاد ۲۶*۱۸ سانتی‌متری را با موفقیت از بدن این بیمار خارج کنیم.