به گزارش پایگاه خبری نشان :

 محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با انتشار تصویری از یک غذا خبر از کسالت خود داد و به معرفی این معجون جهرمی و خواص فوق‌العاده آن پرداخت و نوشت: «دو سه روزه که با مریضی اجبارا خانه‌نشین شدم. درد قفسه‌ی سینه و سرفه‌های خشک و بی‌حالی شدید. رفتم بیمارستان و تست کرونا دادم که منفی بود. سی‌تی اسکن هم گرفتم که نشون می‌داد ریه‌هام درگیر بیماری نیست. هنوز هم نفهمیدم چه بیماری‌ه، شاید هم آنفولانزا باشه. چند سالی میشه که تجربه دو روز کامل خونه موندن رو نداشتم و خوب حسابی درک کردم همسرم در نبود من با سه پسر پرجنب و جوش چی می‌کشه.

مادرم به همسرم زنگ زده و دستور پخت یک معجون جهرمی به نام «هفت‌تخم» رو داده. این معجون به‌قدری پرانرژی است که میگن مرده رو زنده می‌کنه. عکس بالا، عکس همین معجونه.

این روزها کرونا دوباره داره شیوع پیدا می‌کنه و باید بیشتر مراقب باشیم. ماسک بزنیم، نسبت به شستشوی دست‌ها بی‌تفاوت نباشیم و ضدعفونی کردن محیط کار و وسایلی که از بیرون میاد تو خونه رو جدی بگیریم. اگر کار ضروری نداریم از خانه بیرون نریم. در هر حال مراقب خودتون باشین، ارادتمند همه‌ی شما»

در ادامه این خوراک جهرمی معرفی شده و طرز تهیه آن نیز آورده شده است.

هفت‌تخم یا هفت تخمه خوراکی است که از بذر هفت ‌گیاه ریحان شهری، مروک، ترنجبین، تدری، بارهنگ، فرنجمشک و تخم خرفه پخته می‌شود که از لحاظ طبعی آن را گرم و فوق‌العاده مقوی می‌دانند. این مواد از عطاری‌ها تهیه می‌شود و به همراه ادویه مخصوص به اصطلاح به آن «دَر و دوای» هفت‌تخم می‌گویند. در برخی مناطق جنوب کشور این دسر گاهی با پنج‌تخم گیاهی تهیه می‌شود. در جهرم، هفت‌تخم صبح اول عید فطر پخته می‌شود و معمولاً بین فامیل و همسایگان تقسیم و به تعبیر جهرمی‌ها دُوُر برده می‌شود.

  • مواد لازم 

هفت‌تخم؛ ۱ لیوان

آرد گندم؛ ۱و ۱/۲لیوان

روغن؛ ۲/۳ تا ۱ لیوان

شکر؛ ۳ لیوان

مغز گردوی خرد شده؛ ۲ لیوان

ادویه هفت‌تخم؛ ۱/۲ لیوان

آب؛ ۱۰ الی ۱۲ لیوان

  • نحوه تهیه هفت بذر گیاهی

هفت‌تخم شامل هفت بذر گیاهی و ادویه‌های معطر است، این هفت بذر گیاهی برای نیم‌کیلو شامل:

► ریحان، مروک(مروه رشک)، تُدری از هر کدام ۱۰۰ گرم

► بالنگو، بارهنگ، تخم شربتی و فرنجمشک از هر کدام ۵۰ گرم.

(گاهی تخم خرفه یا ترنجبین با تخم ریحان یا فرنجمشک جایگزین می‌شوند.)

  • ادویه‌ها

جوز هندی، خسرودار، صمغ، فوفل، قرص کمر، هل، زردچوبه، میخک و زنجبیل، دارچین، زیره سبز، فلفل سیاه که چهارتای آخر بیشتر از بقیه هستند. اگر تهیه همه ادویه‌ها برایتان دشوار است می‌توانید چهار ادویه آخر را فقط تهیه کنید که به ترتیب زنجبیل بیشتر و فلفل کمتر از بقیه باشد با این نسبت ادویه‌ها ۸۰ گرم و زردچوبه ۸۰ گرم.

  • طرز تهیه معجون هفت‌تخم

برای تهیه هفت‌تخم ابتدا بذرها را با حرارت متوسط تفت دهید. تا جایی که بوی دانه‌ها را حس کنید دانه‌ها صدا می‌دهند و کمی هم دود می‌کنند. در واقع دانه‌ها بوداده می‌شوند. بعد که خنک شد در آب خیس می‌کنند و می‌شویند تا خاک آن گرفته شود. شستن آن مانند شستن خاکشیر است. 

مقداری آرد را نیز بدون روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود رنگش هم خیلی کم تغییر کند بعد آن ار الک کنید و به آن روغن اضافه کنید. در حدی که روان باشد. وقتی داغ شد ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید و سپس شکر و مغز گردویی را که در روغن تفت داده‌اید به آن اضافه کنید (مقداری برای تزیین جدا کنید) و به هم بزنید.

حالا آب را اضافه کنید بگذارید جوش بیاید. سپس دانه‌های شسته شده را اضافه کرده و سعی کنید با کفگیر آنها را از هم باز کنید. جوش که آمد حرارت را کم کنید و اجازه دهید بپزد. غلظت این خوراک باید در حد آش باشد، چون پس از سرد شدن سفت‌تر می‌شود.

اواخر مرحله پخت اگر دوست داشتید رنگ آن زردتر باشد کمی زردچوبه در روغن تفت بدهید و به مواد اضافه کنید. روی آن را هم می‌توان با خلال بادام تفت داده و مغز گردو تزیین کنید.

منابع: Golemanoto, Irna