به گزارش پایگاه خبری نشان :

در کوچه پس کوچه‌های بازار تهران سودهای خیره‌کننده‌تر از بورس بین مردم شنیده می‌شود. بورس تهران در سه ماه حدود ۲۰۰ درصد بازدهی داشته و به عبارتی ماهانه نزدیک به ۶۶ درصد سود به دست سهامداران رسانده است اما این روزها دفاتری با عنوان دفاتر سرمایه‌گذاری در بازار تهران سبز شده‌اند که در ازای وثیقه گرفتن طلا و خودروی مردم، وام‌هایی با سود ۷۰ تا ۸۰ درصد پرداخت می‌کنند. مردمی که می‌گویند محتاج وام شده‌اند و گرفتاری‌شان آنقدر بزرگ است که مجال بروکراسی پیچیده و درگیری با بازی بانکی‌ها را نمی‌دهد.

صف طولانی تقاضای وام طلا در بانک کارگشایی

با شانه‌های آویزان پشت باجه بانک کارگشایی میدان اعدام ایستاده است و چک و چانه می‌زند: «قبلا نیم ساعته وام می‌دادید الان می‌گویید ۲ ماه بعد؟»

صدای کارمند باجه خیلی مفهوم نیست و فقط می‌شنوی که او را با واژه «پدر جان» مخاطب می‌گیرد. مرد میانسال دوباره می‌گوید: «زن من کرونا دارد تا ۲ ماه دیگر دوام می‌آورد؟» … گوشی‌اش را از جیب درمی‌آورد و شماره‌ای می‌گیرد و از باجه دور می‌شود. دوباره برمی‌گردد و می‌گوید طلاها را پس بدهید باید آنها بفروشم.

مردمی که در بانک نشسته‌اند از زمان طولانی انتظار در صف غرغر می‌کنند. یکی حلقه ازدواج و طلاهای بچگانه را روی باجه می‌گذارد و دیگری زنجیر طلا را. ارزیاب زنجیر را وزن می‌کند و می‌گوید که مقدار طلا برای گرفتن وام خیلی کم است. کارمندان بانک می‌گویند تقاضا برای وام طلا بالا رفته و به همین دلیل زمان پاسخگویی به تقاضای وام طولانی‌تر شده است.

درخواست مردم برای وام ۵۰۰ هزار تومانی!

یکی از کارمندان می‌گوید شاید باورتان نشود ولی مردم برای وام ۵۰۰ هزار تومانی هم مراجعه می‌کنند اما چون حداقل رقم وام ۲ میلیون تومان است، نمی‌توانیم تقاضایشان را قبول کنیم.

برای گرفتن وام کارگشایی دو میلیون تومانی که قرض‌الحسنه است، حداقل ۱۴۰ گرم طلا ۱۸ عیار مورد نیاز است و برای وام جعاله که ۱۰ میلیون تومان است، باید ۱۸۶ گرم طلا داشته باشید.

کارمندان بانک برایتان توضیح می‌دهند که نیاز به پرداخت ماهانه اقساط نیست و وام گیرنده باید بعد از یک‌سال تمام مبلغ وام را به بانک پرداخت کند و طلا را پس بگیرد. البته اگر نتوانستید بعد از این مدت وام‌تان را تسویه کنید می‌توانید ۱۱ درصد مبلغ وام را به عنوان کارمزد بدهید و مهلت بازپرداخت وام را یکسال دیگر تمدید کنید. تمدید مهلت بازپرداخت وام تا چهار سال امکان‌پذیر است.

سود حدود ۸۰ درصدی وام طلا

متقاضیان وام کارگشایی می‌گویند بدجور گرفتار هستند؛ گرفتار بیماری یا اجاره خانه. بعضی هم می‌گویند که با شیوع کرونا شغل‌شان را از دست داده‌اند و در خرج خانه مانده‌اند. یکی‌شان باغبان یک کارخانه تولیدکننده کیک و کلوچه بوده است که از بهمن سال گذشته تعدیل شده و هنوز نتوانسته بیمه بیکاری بگیرد.

آنهایی که بانک، دست رد به سینه‌شان زده است، می‌گویند چاره‌ای ندارند جز اینکه از بازاری‌ها وام بگیرند. حالا بازاری‌ها دفتر و دستکی راه انداخته‌اند و با سودهای گزاف وام طلا می‌دهند. آگهی وام بازاری‌ها روی سایت دیوار و شیپور و کانال‌های تلگرامی فراوان است.

با شماره تماس آگهی‌ها که تماس بگیرید برایتان توضیح می‌دهند که معادل ۹۵ درصد ارزش طلا وام می‌دهند و البته سود روزانه وام بین ۲٫۵ تا ۳ درصد است. در واقع آنها در ۲۶ روز کاری بین ۶۵ تا ۷۸ درصد سود می‌گیرند.

بعضی‌هایشان توصیه می‌کنند که قبول نکنید به اندازه ۱۰۰ درصد ارزش طلایتان وام بگیرید. زیرا اگر طلا باز هم گران‌تر شود، ممکن است وام‌دهنده آن را تصاحب کند و مدعی شود که طلا را به او فروخته‌اید.

بنگاه خیریه نزدیم!

آگهی دهنده‌ای که در پاسداران، خیابان بوستان دوم دفتر دارد، می‌گوید یکی از سرمایه‌گذارهایشان امروز در دفتر است و اگر می‌خواهید تشریف بیاورید و حضوری با او چانه‌زنی کنید شاید حاضر باشد سود کمتری بگیرد. سرمایه‌گذار اما حاضر نیست از سود مورد نظرش کوتاه بیاید.

استدلالش این است که طلا یک ماهه ۳۳-۳۴ درصد رشد قیمت داشته است و اگر بخواهد سود را پایین بیاورد، پرداخت وام سود برایش سودی ندارد. یکی از آگهی‌دهنده‌ها که در تهرانپارس، خیابان گلبرگ دفتر دارد، در واکنش به درخواست سود وام روزانه یک درصد، عصبانی می‌شود و می‌گوید بنگاه خیریه نزده است که سود کمتر از رشد قیمت طلا بگیرد و اگر قرار بود با این سودها وام بدهد، کل سرمایه‌اش را طلا می‌خرید.

آگهی‌دهندگان علاوه بر طلا، سیم کارت ۹۱۲ و خودرو را هم به عنوان وثیقه وام می‌پذیرند. البته برای وام سیم کارت، شرط این است که سیم کارت به نام وام‌دهنده شود و در زمان تسویه وام، سیم کارت دوباره به نام مالک می‌شود. با این شرط وام‌دهندگان تا ۱۰۰ درصد ارزش سیم کارت وام می‌دهند و برای خودرو فقط تا ۶۰ درصد ارزش اتومبیل وام پرداخت می‌شود.

حالا با جهش روز به روز قیمت‌ها، عده‌ای نیازمند وام‌های فوری برای گذران زندگی شده‌اند و در مقابل عده‌ای دیگر برگ برنده تورم را به دست گرفته و سودهای گزاف درو می‌کنند./تجارت نیوز