به گزارش پایگاه خبری نشان :

بهبود شرایط خواب

طبق تحقیقات منتشر شده در ژورنال فارماکولوژی بالینی، چای بابونه می‌تواند کمکی عالی برای کسانی که مشکلات خواب دارند، بخصوص برای افرادی که همیشه درگیر خواب‌های بی‌قرار هستند و با آپنه‌ خواب (وقفه‌ تنفسی درخواب) سرو کله می­ زنند، باشد.

نوشیدن یک فنجان گرم چای بابونه بدون کافئین می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید و با احساس طراوت بیشتری از خواب بیدار شوید. برای خانم‌هایی که دوره پس از زایمان را می‌گذرانند، چای بابونه به عنوان یک مکمل برای بهبود کیفیت خواب، بسیار توصیه می‌شود.

فرایند هضم را بهبود می‌بخشد

اگر از سوزش معده رنج می‌برید، اگر از مشکلات معده از نفخ خفیف گرفته تا علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) رنج می‌برید ، چای بابونه می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد. گیاه بابونه دارای خواص ضدالتهابی است که به آسان کردن حرکت‌ روده شما کمک می‌کند و امکان عبور گاز بهتر و حرکات روده را هموارتر می‌کند. همچنین باعث کاهش درد زخم معده و اسپاسم معده می‌شود.

چای بابونه به عنوان یک ادرار آور عمل و به دفع آب، مایعات و سایر مواد زاید بدن کمک می‎کند. این خاصیت نه فقط  در کاهش وزن موثر است  بلکه باعث بهبود هضم کلی می‌شود و نفخ را کاهش می‌دهد.

خاصیت ضد سرطانی

آنتی‌اکسیدان‌های آپیژنین موجود در بابونه می‌تواند به مبارزه با سلول‌های سرطانی مثل سرطان پستان، دستگاه گوارشی، سرطان پوست، سرطان پروستات و رحم کمک کند. مقاله‌ دیگری که در ژورنال اروپایی بهداشت عمومی منتشر شده است نشان می‌دهد که نوشیدن چای بابونه به جلوگیری از سرطان تیرویید نیز کمک می‌کند.

کنترل دیابت

چای بابونه برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند می‌تواند مفید باشد. این چای به کاهش سطح قند خون و تنظیم مقدار انسولین در خون کمک می‌کند.

ارتقا سلامت قلب

چای بابونه به کاهش فشار خون و سطح کلسترول LDL (بد) کمک می‌کند و باعث می‌شود قلب شما سالم‌تر شود. یک مطالعه تحقیقاتی دیگر نشان می‌دهد که این چای همچنین از بروز انواع مختلف بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کاهد.

تقویت سیستم ایمنی

ترکیبات فنلی موجود در چای بابونه به تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. سایر ترکیبات موجود در چای بابونه نیز با سرماخوردگی، آنفولانزا و مشکلات سینوس مقابله می‌کند و در نهایت باعت رفع احتقان می‌شود.

جلوگیری از پوکی استخوان

عصاره بابونه با تحریک فعالیت استئوبلاست‌ها، به سلول‌های سازنده استخوان‌ها کمک می‌کند. بنابراین، مصرف چای بابونه می‌تواند در افزایش تراکم استخوان موثر باشد و باعث کاهش آثار زیانبار پوکی استخوان شود.

سخن پایانی

زنان باردار و شیرده باید در مصرف چای بابونه جوانب احتیاط را در نظر بگیرند زیرا مصرف زیاد آن ممکن است منجر به سقط جنین شود. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH) این چای می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک،  خواب آلودگی، سوزش چشم، استفراغ و حالت تهوع شود. بنابراین همیشه در مصرف این چای حد اعتدال را در نظر بگیرید.

 

مجله دلتا