به گزارش پایگاه خبری نشان :

 سقط جنین زیر زمینی یا غیرقانونی، اتفاقی تلخ و ناگوار که گاهی زیر پوست شهر خارج از چهارچوب‌های غیر قانونی و تعریف شده انجام می‌شود، به همراه یکی دیگر از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان سری به خیابان ناصرخسرو زدیم و به دنبال پیدا کردن مرکزی برای سقط جنین غیر قانونی بودیم، دلالان ناصر خسرو ما را به مسیر‌های مختلفی هدایت کردند و گزینه‌های متنوعی برای سقط جنین غیرقانونی داشتند از ماما و تکنسین اتاق عمل گرفته تا متخصص زنان.

مورد نخست ما را به خانمی ارجاع داد که به او خانم دکتر می‌گفتند، این دفعه قیمت روی پنج میلیون تومان به توافق رسید و ساعت ۸ شب قرار در یکی از خیابان‌های غرب تهران هماهنگ شد، سر قرار حاضر شدیم ۴۵ دقیقه‌ای ما را در چند خیابان چرخاند تا اینکه محل دقیق قرار را اعلام کند، در محل قرار منتظر بودیم تا اینکه خانم مسنی بعد از مدتی انتظار سراغمان آمد، در نقش دختر خاله یکی از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان که می‌خواست از همسرش جدا شود، اما از قضا باردار است، در محل قرار حاضر شده بودم، ماه بارداری و علت سقط را توضیح دادیم.

خانمی که به ظاهر خود را دکتر معرفی می‌کرد، برای جلب اعتماد بیشتر ما و بازار گرمی با یکی از مشتریان خود تماس گرفت که یک دو قلو را تازه سقط کرده بود، شنیدن حرف‌های آن خانم تلخ و ناگوار بود با خود می‌گفتم چطور می‌توان موجود بی گناهی که رحمت الهی است از بین برد.

در ادامه صحبت ها، کمی درباره روش سقط پرسیدیم و او توضیح داد که با یک دستگاه پلاستیکی ساکشن، کیسه آب مادر در ساکشن تخلیه می‌شود و جنین در شکم مادر می‌میرد، بعد به بیمارستان مراجعه می‌کنید و می‌گویید که مرگ جنین بر اثر زمین خوردن اتفاق افتاده است و این گونه از شر جنین خلاص می‌شوید، در نهایت ابراز پشیمانی و ترس را بهانه سقط عنوان کردیم، خانم مسن که قلاب طعمش گیر نکرده بود،‌ سراغ من آمد و آهسته به من می گفت ازدواج نکرده ای بیا با من برویم تا از تو پذیرایی کنم،‌ دخترخاله تو درگیر مسائل زندگی خود است، گزینه های خوبی می شناسم قصد ازدواج نداری؟ از اصرارهایش متوجه خیالات شوم او شدم و هر طور که می شد بحث را به پایان رساندم و راهی خانه شدم.

دومین مورد خانم دکتر دیگری بود که دلال ناصر خسرو با او تماس گرفت و شرایط و ماه بارداری را توضیح دادیم، سناریوی طلاق از همسر و بارداری ناخواسته را دوباره مطرح و درخواست کردیم تا در یک مرکز درمانی سقط را انجام دهد، اما او تاکید داشت که هیچ پزشکی در مرکز درمانی و بیمارستان سقط غیر قانونی انجام نمی‌دهد، در نهایت یکی از ایستگاه‌های مترو قرار گذاشتیم، دوباره به همراه یکی دیگر از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران در محل قرار حاضر شدم.

خانم دکتر، تکنسین اتاق عمل از آب در آمد، پس از چانه زنی در نهایت به سقط با ۴ میلیون تومان راضی شد، درباره روش کار پرسیدیم و گفت که شما آدرس محل مورد نظرتان را بدهید من با دارو و ابزار می‌آیم و بیش از دو ساعت کار نداریم، با استفاده از تزریق یک ژل داخل رحمی که مورد تایید پزشکانی قانونی است، جنین سقط می‌شود چرا که ژل به دور جنین می‌پیچد و او را بیرون می‌کشد و این گونه جنین سقط می‌شود، می‌توانید بعد به بیمارستان مراجعه کنید و مرگ جنین طبیعی به نظر برسد و دیگر مشکلی قانونی نخواهید داشت و هیچ کس متوجه سقط غیر قانونی نمی‌شود.

پس از نیم ساعتی بحث در نهایت به این خانم اعلام کردیم که پشیمان شدیم، اما واکنش این خانم برایمان جالب بود، او از ما حق ویزیت طلب کرد و گفت من می‌توانستم در این مدتی که از وقتم با شما بحث کردم کار فرد دیگری را راه بیندازم در همین حین یکی دیگر از مشتریان سقط غیرقانونی تماس گرفت و قرار دیگری با او تنظیم کرد.

مورد سوم مامایی بود که در مطب حاضر به انجام سقط جنین شد، در مطب که حاضر شدیم تلفن همراه برای ضبط دوربین مخفی روشن بود و خانم دکتر خواست که گوشی را در کیف بگذاریم چرا که در حال انجام کار غیر قانونی هستیم.

آمار رسمی سقط جنین در کشور

مسجدی رئیس پزشکی قانونی کشور درباره آمار سقط جنین گفت: تاکنون در خصوص سقط جنین ۱۲ هزار پرونده ارجاع شده که ۲ درصد نسبت به گذشته کاهش داشته است و ۳ هزار پرونده عدم مجوز سقط داشتند و دادستان کل کشور مأموریت یافت تا این آمار رو به رشد سقط جنین با حضور او مورد بررسی قرار گیرد.رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور

نژاد جواد رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سقط جنین قانونی و غیرقانونی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ما قانونی برای سقط درمانی داریم،‌در سقط درمانی فرد درخواست می‌کند و پس از آن بنابر قانون مصوب مجلس فرد باید به پزشکی قانونی مراجعه کند و سه پزشک اطفال، زنان و رادیولوژی در صورتی که سقط درمانی را تایید کنند،‌فرد را به مرکزی برای سقط ارجاع می‌دهند، باید تتوجه داشت که مجوز سقط جنین تا ۱۹ هفتگی صادر می‌شود و بعد از این زمان مجوز سقط صادر نمی‌شود.

او ادامه داد: در سقط درمانی مهمترین بخش قانون  این است که به سلامت مادر توجه شده است، در این نوع سقط در صورت آنومالی و مشکلات ذهنی جنین و خطر ادامه بارداری مجوز سقط جنین صادر می‌شود. در غیر از موارد سقط درمانی افراد به کسانی مراجعه می‌کنند که اقدام به سقط جنین غیر قانونی می‌کنند  و  در این موارد سقط غیر قانونی جان مادر ممکن است به خطر بیفتد و مرگ مادر را شاهد باشیم.

پلمب ۹ مورد مطب مامایی به دلیل سقط جنین

رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید توجه داشت که ماما‌ها نقش مهمی در پیشگیری از عوارض سقط جنین و کاهش خطر‌های بارداری دارند و از آغاز بارداری تا زایمان می‌توانند از بروز خطرات جلوگیری کنند و حتی اگر بارداری ناخواسته رخ دهد که یکی از مهمترین دلایل سقط جنین است ماما‌ها می‌توانند نقش ویژه‌ای در پیشگیری از سقط جنین غیر قانونی داشته باشند.

نژاد جواد با اشاره به تخلف برخی مراکز مامایی و جرائم مطب های متخلفی که اقدام به سقط غیرقانونی می کنند، گفت: سال ۹۷ ما تمام مراکز مامایی تهران و بعضی استان‌ها را بازدید کردیم، عموما ماما‌های ما به شکل قانونی کار خود را انجام می‌دهند و اگر ما متوجه شویم که مرکزی اقدام به سقط غیرقانونی می‌کند بلافاصله مطب متخلف را پلمب می‌کنیم و خوشبختانه تعداد موارد پلمب بسیار کم بوده است،‌گاهی ماهانه تا ۳۰۰ مورد اخطار کتبی به مراکز مامایی می‌دهیم که این اخطار‌ها مربوط به سقط جنین نیست و سال ۹۷ حدود ۹ مورد مطب مامایی به دلیل سقط جنین غیر قانونی پلمب شدند.

سقط بعد از ۱۹ هفتگی غیر قانونی است

محسن خلیلی قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور و دادیار ویژه نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سقط جنین قانونی و غیر قانونی اظهار کرد: در صورتی که در غربالگری تا قبل از ۱۹ هفتگی مشخص شود که ناقص بودن جنین مطابق آیین نامه سقط است حسب تشخیص پزشک،‌فرد به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود و پس از تایید رسمی و مجوز پزشکی قانونی سقط انجام می‌شود.

قائم مقام معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: اگر حین غربالگری متوجه شوند، جنین دچار نقایصی است که تولد این جنین موجب عسر و حرج برای خانواده خواهد شد، پس از فرآیندی در پزشکی قانونی مجوز سقط صادر می‌شود باید توجه داشت که حتی اگر جنین دارای نقص باشد انجام سقط بعد از ۱۹ هفتگی غیر قانونی است و و باید توجه داشت، در سقط‌های غیرقانونی مواردی گزارش شده که مادر جان خود یا رحمش را از دست داده یا نابارور شده است.

مجازات حبس و قصاص در انتظاران قاتلان جنین

خلیلی بیان کرد: هر کسی که اقدام به سقط غیر قانونی کند،  مرتکب جرم شده است و جریمه حبس برای فرد اعمال می‌شود و از نظر سازمان نظام پزشکی اگر گروه‌های مرتبط با پزشکی اقدام به این جرم کرده باشند محرومیت اجتماعی و محرومیت از کار یا طبابت برای آنها اعمال می‌شود، مواردی که دانشگاه‌های علوم پزشکی گزارش می‌کنند، ما از طریق دادسرای انقلاب و دادسرای  رسیدگی به جرائم پزشکی موضوع را دنبال می کنیم  و  در ادامه دادستانی به این جرم از نظر کیفری رسیدگی می‌کند.

محمد علی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره برخورد با قاتلان جنین اظهار کرد: اقدام به سقط جنین بدون حکم غیرقانونی است و این اقدام جرایم سنگینی دارد، اگر فرد غیر پزشکی اقدام به اقدام‌های پزشکی کرده باشد جرم کرده است و تعزیرات حکومتی برخورد خواهد کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران بیان کرد: بسته به سن جنین مجازات افرادی که اقدام به سقط می کنند متفاوت بوده و در سقط جنین‌های بیشتر از چهارماه گاهی حتی قصاص در انتظار فرد متخلف است.

اینها بخشی از تخلفات در زمینه سقط جنین بود و امید است که با تشدید نظارت ها و برخوردهای جدی شاهد توقف این گونه اقدامات غیر قانونی باشیم.