به گزارش پایگاه خبری نشان :

خبرگزاری مهر: قیمت مرغ در حالی که از سوی ستاد تنظیم بازار ۱۵ هزار تومان مصوب شده، در برخی مناطق تهران از ۱۸ هزار تومان گذشته و در برخی از نقاط کشور نیز به بیش از ۲۰ هزارتومان رسیده است.

اوایل تیرماه جاری ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۱۵ هزار تومان با در نظر گرفتن ۵ درصد کاهش یا افزایش در استان‌های مختلف تعیین کرد. با این حال قیمت مرغ در بازار تهران حدود ۱۸ هزار تومان و در برخی از استان‌های کشور حتی از ۲۰ هزار تومان نیز بالاتر است.

بر این اساس، حدود دو هفته قبل کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی وعده ارزانی مرغ را داده و گفته بود: ذخایر عظیمی از مرغ وجود دارد که با ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار توزیع و قیمت را به شدت کاهش می‌دهد.

تولیدکنندگان که به نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به شدت معترض هستند، معتقدند که قیمت مرغ را بحث عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و در حال حاضر با توجه به نرخ نهاده‌های دامی و قیمت تمام شده تولید مرغ عملاً امکان عرضه آن به قیمت ۱۵ هزار تومان در هر کیلوگرم وجود ندارد.

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار مهر قیمت مرغ گرم را در حال حاضر حدود ۱۸ هزار تومان و مرغ زنده را بین ۱۲۰۰۰ تا ۱۲,۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این قیمت‌ها با ۳۰۰ تومان بالاتر یا پایین‌تر در مناطق مختلف اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مقصر گرانی مرغ نیستند، درباره دلایل این افزایش قیمت افزود: علت این امر بالا بودن قیمت نهاده‌ها و طبیعتاً قیمت تمام شده است چرا که نابسامانی بازار نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد.

اسدالله نژاد با تاکید بر اینکه مرغداران مقصر گرانی مرغ نیستند، گفت: مرغداران نیز از این وضعیت متضرر شده‌اند و کماکان با مشکل کمبود و تأمین نهاده‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: نگرانی از تأمین نهاده در ماه‌های آینده باعث شده که تولیدکنندگان میزان جوجه‌ریزی را کاهش دهند و دولت باید این مساله را جدی بگیرد تا در ماه‌های آینده دچار مشکل نشویم.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: علاوه بر این گرمای هوا نیز معمولاً باعث می‌شود میزان جوجه‌ریزی کاهش یابد ضمن اینکه مرغ‌ها در این فصل، در سن پایین و با وزن پایین کشتار می‌شوند بنابراین در فصل گرما به طور معمول به دلیل عدم وزن گیری و کشتار در سن کم و تلفات بیشتر نسبت با ماه‌های خنک سال تولید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افت می‌کند.