به گزارش پایگاه خبری نشان :

پایگاه اطلاع‌رسانی «Reaperfeed» در گزارش تحلیلی خود اعلام کرد یک مدل از ساعت‌های دیجیتالی برند «کاسیو» از بین برندهای ژاپنی بیشترین محبوبیت و کاربرد را در میان گروه‌های تروریستی دارد.

بر اساس این گزارش، گروه القاعده که در جامعه جهانی در لیست گروه‌های تروریستی دسته‌بندی شده است،  در طول دهه آخر قرن بیستم و دهه اول از قرن بیست و یکم تعداد زیادی از این مدل ساعت‌های کاسیو را در میان جنگجویان خود توزیع کرد.

همچنین تنها ساعتی که روی مچ دست اسامه بن‌لادن رهبر این گروه بسته شده بود نیز از همین مدل یعنی مدل «F۹۱W» بود.

به گفته تحلیلگران این پایگاه، استفاده از این برند از طریق گروه القاعده و شخص اسامه بن‌لادن در میان اعضای گروه‌های تروریستی رواج یافته است.

مساله استفاده از ساعت مدل «F۹۱W» توسط گروه‌های تروریستی مورد توجه دولت آمریکا هم قرار گرفته است.

بنا بر سندی که سال ۲۰۱۱ روی پایگاه ویکی‌لیکس منتشر شد، یکی از توصیه‌هایی که به بازجویان و کارمندان بازداشتگاه گوانتانامو شده توجه به نوع ساعت آنهاست، زیرا این نکته می‌تواند در تشخیص افرادی که ممکن است برای انجام عملیات انتحاری برنامه‌ریزی کنند یاری‌رسان باشد.

همچنین بر اساس سند دیگری که در ویکی‌لیکس منتشر شد، یک‌سوم زندانیان گوانتانامو که هنگام دستگیری این نوع ساعت را به دست داشتند ارتباط مستقیمی با مواد منفجره پیدا می‌کردند.

نام این ساعت حدود ۱۵۰ بار در ارزیابی‌های اسناد فاش‌شده مربوط به زندانیان گوانتانامه ذکر شده است.

چهار نفر از کشیش‌هایی که در زندان گوانتانامو فعالیت می‌کردند نیز همین نوع ساعت را به دست داشتند.

از سویی شماری از جنگجویان معروف گروه داعش از جمله «طارق الحرزی» که یکی از امرای برجسته آنها محسوب می‌شد نیز این ساعت را به دست داشت.

کوین چاسین تروریست معروف فرانسوی که در چند کلیپ تبلیغاتی گروه داعش در سوریه نقش‌آفرینی کرد نیز همین نوع ساعت روی مچ دستش دیده شد.

با این حال هیچ تصویری دال بر استفاده ابوبکر بغدادی رهبر سابق گروه داعش از این ساعت ارزان‌قیمت به دست نیامده است. او به جای این ساعت از ساعتی با برند رولکس یا اومگا، که گفته می‌شود قیمت‌شان به سه هزار دلار می‌رسد، استفاده می کرد.

همچنین آنالیز تصاویر دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فعال در سوریه از قبیل «نیروهای سوریه دموکراتیک» (قسد: نیروهای کرد سوریه که مناطقی در شمال و شرق سوریه را به شکل خودمختار اداره می‌کنند) هم نشان می‌دهد جنگجویان‌شان از این نوع ساعت استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین کاربرد ساعت F۹۱W چیست؟

به گفته این پایگاه یکی از مهم‌ترین کاربردهای مدل F۹۱W کاسیو این است که به عنوان زمان‌سنج انفجار بمب از آن استفاده می‌شود و گروه‌های تروریستی در نقاط مختلف جهان آن را جاسازی می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از دلایل استفاده از این نوع ساعت قابلیت تایمر بیش از ۲۴ساعته آن است.

گفتنی است اولین تولیدات این مدل ساعت ژاپنی در سال ۱۹۸۹ با ۲۰ دلار به عنوان ساعت‌های ارزان‌قیمت دیجیتالی وارد بازار شده بود./اعتماد آنلاین