به گزارش پایگاه خبری نشان :

یک زن آلمانی به نام هلا مویس Hella Mewis که از سال ۲۰۱۰ میلادی، در عراق ساکن بود، عصر روز دوشنبه گذشته پس از خروج از دفتر کار خود در بغداد پایتخت این کشور ربوده شد و تا الآن آزاد نشده‌است.

هلا مویس سوار بر یک دوچرخه دفتر خود را ترک کرد. پس از این ربایش، وزارت خارجه آلمان یک تیم بحران تشکیل داد. بنا به گزارش دویچه‌وله آلمان، وزیر خارجه آلمان آقای هایکو ماس روز سه شنبه‌ی گذشته در طول دیدار از یونان گفت: وزارت امور خارجه درباره این موضوع پیگیری و بررسی‌های لازم را انجام خواهد داد تا امنیت و سلامت فرد مورد نظر تضمین بشود. او جزئیات زیادی در این‌باره ارائه نداد.

بنا به گفته سرهنگ سعدمعن، سخنگوی رسمی وزارت کشور عراق، این وزراتخانه یک تیم ویژه از کارشناسان اطلاعاتی را برای انجام تحقیقات لازم درباره پرونده ربودن این زن آلمانی تشکیل داده است.

او در مصاحبه با آژانس خبری آلمانی د.ب.ا گفت: نیروهای امنیتی عراق هنوز در جستجوی شهروند آلمانی که روز دوشنبه گذشته در یکی از خیابان‌های بغداد ربوده شده، هستند.

او تصریح کرد که نمی‌دانیم چه کسی هلا را دزدیده است. ماجرای آدم‌ربایی به سیستم امنیتی گزارش شده و دوربین‌های مدار بسته بررسی خواهند شد. او افزود: از طرف وزیر کشور عثمان ‌الغانمی توجه ویژه‌ای در همه بخش‌ها به این پرونده وجود دارد تا تلاش برای جستجوی این شهروند آلمانی بیشتر شود، او اظهار داشت: هلا دوست عزیز ما است و ما برای او احترام قائلیم، او برای عراق بسیار کار کرده و بر خود واجب می‌دانیم که به دنبال او باشیم و نیروها از شب گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

dh2OJW7AySgC

این نقاشی است که در فضای مجازی از هلا مویس منتشر شده، اثر زن هنرمند عراقی: شمس عقیل

هیلا مویس کیست؟

به او لقب عاشق‌بغداد را داده‌اند. او زندگی در عراق را با وجود شرایط خطرناک انتخاب کرد. او در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود: حتی وقتی یک ساعت بغداد را ترک می‌کنم، خیلی دلم برایش تنگ می‌شود. حتی اگر در برلین باشم، این احساس با من است و هیچ حس دلتنگی برای من با دلتنگی با شهر بغداد برابری نمی‌کند.

مویس قبل از زندگی در عراق، در شرق شهر برلین زندگی می‌کرد و در مرکز Kunsthof Berlin مشغول به کار بود و فعالیت‌های فرهنگی و هنری داخل شهر را سازماندهی می‌کرد.

بعد از جدایی از همسرش، مویس در رشته مدیریت تحصیل کرد و مدیر یک پروژه در تئاتر هاوس‌میتی برلین شد، این پروژه در شبکه بازسازی فرهنگی عراق نیز مشارکت داشت.

بنا به گزارش دویچه‌وله وقتی مویس به جشنواره تئاتر بغداد دعوت شد، در همان نگاه اول عاشق این شهر شد. او همراه ۱۵ هنرمند و داوطلب عراقی، مرکز هنر معاصر را تأسیس کرد. هلا در گفتگو با روزنامه فرانکفورتر راوندشاو گفت: عراقی‌ها خیلی کم با هنر مدرن تعامل داشته‌اند، از این روی خیلی چیزها هست که در این زمینه بخواهیم به آنها رائه بدهیم.

بنا به گزارش سایت‌های عربی، مرکز هنری هلا، فعالیت‌های موسیقی و جشنواره‌ها، نمایشگاههای هنری، کارگاه‌های تئاتر و... را ساماندهی می‌کرد. بنا به گزارش روزنامه فرانکفورتر، او در روزهای گرم بغداد، جشن‌های موسیقی راه می‌انداخت.

خانم نسرین شبیب کارشناس امور عراق به دویچه‌وله می‌گوید: هلا برای آزادی هنر کار می‌کرد و از حجم مخاطرات در این زمینه آگاه بود، اما او یک قهرمان شجاع بود که برای آزادی جامعه عراق می‌کوشید.

از آنجا که مویس در در مدت اقامتش در بغداد فعالیت‌های فرهنگی زیادی را سازماندهی کرده بود، برخی از جوانان عراقی با هشتگ مویس را آزاد کنید به این ماجرا واکنش نشان دادند، و به بیان خاطراتی از او در فضای مجازی پرداختند. این هشتگ‌ها به زبان‌های عربی، آلمانی و انگلیسی بوده‌است.

#أطلقوا_سراح_هیلا#أطلقوا_سراح_هیلامیوس#الحریة_لهیلا_میوس، FreeHella,هیلا_میوس

حالا باید منتظر ماند و دید که ماجرای زن آلمانی ملقب به عاشق بغداد چگونه پایان پیدا می‌کند. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟!/ تابناک