به گزارش پایگاه خبری نشان :
خداداد عزیزی (زاده ۱ تیر ۱۳۵۰ در فریمان) مربی فوتبال کنونی و بازیکن فوتبال بازنشستهٔ ایرانی است.

 

خداداد عزیزی در اول تیر ماه سال ۱۳۵۰ در مشهد متولد شد و با گلی که آذرماه ۱۳۷۶ در ملبورن به استرالیا زد خود را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کرد

او متولد روستای چشمه ایلخی از توابع فریمان در استان خراسان رضوی است.همراه خانواده اش در سن شش سالگی از فریمان به مشهد مهاجرت کرد خداداد در محله گلشهر (شهید آوینی ) مشهد زندگی می کرد. در کودکی با کفشهای لنگه به لنگه فوتبال بازی می کرد.

 

در سن ۱۱ سالگی به همراه برادرش به کار بنایی می پرداخت تا هزینه زندگی خود را تأمین کند؛ و سرانجام مادرش را به دلیل عدم توانایی مالی برای درمان سرطان در سال ۶۹ از دست داد. او دارای سه فرزند است.

خداداد عزیزی سالهاست ازدواج کرده ولی هیچ موقع اجازه انتشار عکس همسرش رو نداده است، او دارای یک دختر به نام فاطمه و یک پسر به نام امیرحسین است

خداداد عزیز شباهت زیادی به جکی چان بازیگر و کارگردان مشهور چینی دارد و می گوید بارها شده در فرودگاه های خارج از کشور فکر کردن جکی چان هستم.

سال 96 وقتی بهترین بازیکن آسیا شدم و توپ طلا را گرفتم، آن را به موزه حرم مطهر اهدا کردم چون جای آن توپ در موزه حرم بود، نه طاقچه خانه ما

در 16 سالگی بخاطر بازی در یک تیم محلی و دیده شدن در بازها به تیم جوانان خراسان دعوت شد، سپس به مدت یکسال در سال 1367 فوتبال حرفه ای اش را با تیم ابومسلم مشهد آغاز کرد.

عزیزی اولین بازی ملی خود را در سال 1991 و در برابر کامرون انجام داد. عزیزی در این سال از سوی حسن حبیبی و علی پروین به تیم ملی دعوت شده بود. وی در مجموع 47 بار به عنوان بازیکن تیم ملی ایران به میدان رفت و 47 بار برای تیم ملی گل زنی کرد.

پس از درخشش در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا ۱۹۹۶ بعنوان ارزشمند ترین بازیکن این مسابقات و چندی بعد کسب عنوان بهترین بازیکن سال کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 76 به تیم فوتبال کلن در دسته اول بوندس لیگا آلمان پیوست.

در بازی با تیم ملی استرالیا، پس از یک ماراتن طولانی برای رسیدن به جام جهانی ۹۸ فرانسه، خداداد عزیزی برای تیم ملی ایران گلزنی کرد (یک گل در بازی رفت و یک گل در بازی برگشت) و از آن تاریخ به بعد لقب غزال تیزپای آسیا را گرفت.[۲] هرچند که نتیجه بازی ۸ آذر ۱۳۷۶ خورشیدی با تساوی ۲–۲ خاتمه یافت، ولی به علت صعود تیم ایران به جام جهانی برای خیلی از ایرانی ها از برد شیرین تر بود و باعث شادی و پایکوبی در سطح شهرهای ایران شد.

وی در گفتگویی اعلام کرد: «اغلب فوتبالیست های جوان قلیان می کشند. منتهی توصیه بنده این است که این کار را در آخر شب بکنند و تا صبح و ساعت ۴ بامداد دنبال قلیان کشیدن نباشند!». او مصرف دخانیات را امری شخصی معرفی کرده است که ربطی به کسی ندارد… وی همچنین مدعی شد که: «از سال ۸۴ بطور مرتب قلیان می کشم»

شغل دوم خداداد عزیزی ساخت و ساز است اینکه او کجا و چه پروژه هایی را در دست دارد چندان مشخص نیست اما به گفته بعضی از دوستان نزدیکش خداداد مغز اقتصادی اش خوب کار می کند. او یک گالری طلا فروشی در خیابان کریمخان تهران دارد و در کشور امارات هم سرمایه گذاری های خوبی انجام داده است او ابتدای فعالیت اقتصادی خود را با سرمایه گذاری در حوزه پوشاک ورزشی آغاز کرد و الان نیز صاحب یک برند معروف پوشاک ورزشی است.

عزیزی پس از خداحافظی از فوتبال به مربیگری می پردازد.