به گزارش پایگاه خبری نشان :

نمناک:شایع ترین علائم کرونا سرفه و تنگی نفس می باشد به همین دلیل ریه ها بیشترین آسیب را در بدن می بینند اما این ویروس علاوه بر ریه بر اعضای دیگر هم تاثیر می گذارد.

  • ویروس کرونا سبب بیماری های تنفسی می شود بنابراین در ابتدا ریه ها مبتلا می شوند.
  • براساس منبعی قابل اعتماد علائم اولیه این بیماری شامل تب، سرفه و تنگی نفس است که پس از 2 تا 14 روز از ابتلا به ویروس ظاهر می شوند.
  • هنگام جدی شدن بیماری ممکن است آسیب در سایر قسمت های بدن نیز ایجاد شود. تاکنون اطلاعات زیادی در مورد ویروس کرونای جدید به دست نیامده است اما بیش از 3.2 میلیون نفر را درسراسر جهان به خود گرفتار کرده و بیش از 230،000 فوتی بر جای گذاشته است. اما نکته ای قابل توجه وجود دارد که در صورت جدی شدن، این ویروس علاوه بر ریه ها می تواند تأثیر مخربی بر کل بدن نیز داشته باشد.

به همین منظور قصد داریم در این قسمت از نمناک به معرفی تاثیر کووید19 بر روی سیستم های مختلف بدن بپردازیم.

 

تاثیر کووید19 بر روی سیستم های مختلف بدن

ویروس کرونا علاوه بر ریه بر روی دیگر اعضای بدن هم تاثیر می گذارد که شامل موارد زیر می باشند:

کووید19 بر ریه ها تأثیر می گذارد:

کووید19 نیز مانند سایر بیماری های با منشا کرونا ویروس مانند مرس، سارس و سرماخوردگی یک بیماری تنفسی است که معمولاً ابتدا ریه ها مبتلا می شوند.

در حالی که تب در صدر لیست علائم مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها قرار دارد اما هرکسی که بیمار شود تب ندارد. طی یک مطالعه در مجله انجمن پزشکی، محققان دریافتند که حدود 70 درصد بیمارانی که بر اثر کووید19 بستری شده اند تب نداشتند.

در این میان سرفه شایع تر است اما طبق آمار یک بیمارستان، سرفه در 68 تا 83 درصد افرادی که در بیمارستان بستری هستند ظاهر شده بود و فقط 11 تا 40 درصد تنگی نفس داشتند.

علائمی چون حواس پرتی، سر درد ، حالت تهوع و اسهال تداول کم تری داشتند

شدت کووید 19 با علائم خفیف یا بدون علائم تا بیماری شدید یا بعضا کشنده متفاوت است. طبق داده های مربوط به بیش از 17000 نفر در چین نشان داد که تقریبا 81 درصد از افراد علائم خفیف داشته اند و بقیه دارای علائمی شدید یا بحرانی بوده اند. به نظر می رسد افراد سال خورده و افرادی که شرایط پزشکی مزمنی دارند از خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری شدید برخوردار هستند.

برخی از افراد ممکن است فقط دارای علائم تنفسی جزئی باشند، در حالی که برخی دیگر به ذات الریه مبتلا می شوند اما مجموعه ای از افراد وجود دارند که به آسیب شدید ریوی مبتلا می شوند. درواقع اغلب بیمارانی که به شدت به کووید 19 مبتلا شده اند، سندرم دیسترس حاد تنفسی یا ARDS نامیده می شود.

این بیماری صرفا در اثر کووید19 اتفاق نمی افتد بلکه تعدادی از رویداد ها می توانند باعث بروز آن شوند، از جمله عفونت، تروما و سپسیس. آن ها باعث آسیب به ریه ها و نشت مایعات از رگ های خونی کوچک در ریه می شوند. مایع در کیسه های هوایی ریه ها یا آلوئول ها جمع شده و باعث می شود که ریه ها انتقال اکسیژن از هوا به خون را دشوار کنند.

در حالی که کمبود اطلاعات راجع به نوع آسیب رخ داده در ریه ها بر اثر کووید19 وجود دارد، اما اخیرا گزارشی نشان می دهد که علائم آن مشابه آسیب های ناشی از سارس و مرس است.

بر اساس تحقیقی روی 138 بیمار بستری شده بر اثر کووید 19، این افراد به طور متوسط 5 روز پس از بروز علائم، دچار مشکل تنفسی شدند. سندروم دیسترس حاد تنفسی به طور متوسط 8 روز پس از علائم ایجاد می شود.

افراد مبتلا به سندروم دیسترس حاد تنفسی برای درمان و تنفس به اکسیژن اضافی و حمایت ونتیلاسیون مکانیکی با هدف جذب اکسیژن بیشتر در خون نیاز دارند اما در حقیقت درمان خاصی برای آن وجود ندارد و فقط از طریق فرآیند های ذکر شده به بهترین وجه ممکن از شخص مراقبت می شود تا به بدن اجازه داده شود سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

نکته ای جالب در مورد کووید19 این است که به نظر می رسد مبتلایان به این بیماری از سطح اکسیژن کم تری در خون برخوردار هستند و این امر پزشکان را مجاب به استفاده از دستگاه اکسیژن رسانی می کند.

سایر ارگان های مبتلا به کووید19:

ریه ها تحت تأثیر ترین عضو در اثر کووید19 هستند اما در موارد جدی تر بقیه اعضای بدن نیز ممکن است مبتلا شوند. در بیمارانی که به شدت بیمار می شوند، اعضای سالم آن ها نیز دچار اختلال عملکردی می شوند.

این امر می تواند با هرگونه عفونت شدید اتفاق بیفتد البته این آسیب به اندام ها همیشه به طور مستقیم ناشی از عفونت نیست و می تواند ناشی از واکنش بدن به آن نیز عفونت باشد.

معده و روده ها:

برخی از افراد مبتلا به کووید19 علائمی از مشکلات گوارشی مانند تهوع یا اسهال را داشته اند اگر چه این علائم بسیار کم تر از مشکلات ریوی رایج هستند. در حالی که به نظر می رسد کرونا ویروس زمان بیشتری را می گذراند تا از طریق ریه ها وارد بدن شود پس روده ها نیز برای این ویروس دور از دسترس نیستند.

گزارش های اولیه ویروس های ایجاد کننده سارس و مرس را در بیوپسی بافت روده و نمونه مدفوع شناسایی می کردند و براساس دو مطالعه اخیر، نمونه مدفوع برخی از افراد مبتلا به کووید19برای ویروس مثبت بوده است.

با این حال، محققان هنوز نمی دانند که آیا انتقال مدفوع از این ویروس امکان پذیر است یا خیر.

قلب و رگ های خونی:

کووید19 همچنین می تواند بر قلب و رگ های خونی تأثیر بگذارد که ممکن است به عنوان ریتم نامنظم قلب، نرسیدن خون کافی به بافت ها یا فشار خون بالا که به دارونیاز دارد، ظاهر شود.

با این وجود، هنوز مشخص نشده است که ویروس مستقیماً به قلب آسیب می رساند یا خیر.

طی یک مطالعه از بیماران بستری در ووهان، 20 درصد از آنان دارای مشکلاتی با ضربان قلب بودند. در موردی دیگر، 44 درصد از افراد در بخش مراقبت های ویژه ریتم نا منظم قلبی داشتند.

علائم دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد کووید19 ممکن است باعث راحت لخته شدن خون شود اما مشخص نیست که این مورد چقدر در شدت بیماری نقش دارد اما به هر حال لخته خون می تواند خطر سکته یا حمله قلبی را افزایش دهد.

کبد و کلیه ها:

هنگامی که سلول های کبدی ملتهب شده یا آسیب دیده باشند، می توانند بیش از مقادیر طبیعی آنزیم ها را به جریان خون راه دهند.

این آنزیم های کبدی نشانه ای از یک مشکل جدی نیستند اما این یافته آزمایشگاهی در افراد مبتلا به سارس مشاهده شده است. طی یک مطالعه بر روی بیماران بستری مبتلا به کووید19 در ووهان، 27 درصد از آنان نارسایی کلیوی داشته اند.

برخی از بیماران بستری شده با مشکل حاد کلیوی، نیاز به پیوند کلیه دارند. این مشکل در مورد سارس نیز گزارش شده است. در حین شیوع سارس، دانشمندان حتی ویروس ایجاد کننده این بیماری را در لوله های کلیوی مشاهده کردند.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد ویروس مستقیماً باعث آسیب کلیوی می شود بلکه آسیب کلیه ممکن است به دلیل تغییراتی باشد که در طول عفونت کرونا ویروس اتفاق می افتد. هنگامی که فرد دچار ذات الریه باشد اکسیژن کم تری در خون او در گردش است که این امر می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

سیستم ایمنی:

سیستم ایمنی بدن با وجود هر گونه عفونتی و با حمله ، به ویروس یا باکتری های خارجی پاسخ می دهد. در حالی که این پاسخ ایمنی بدن می تواند عفونت را از بین ببرد اما گاهی اوقات ممکن است که باعث ایجاد صدمات جانبی در بدن شود.

این امر می تواند به صورت یک واکنش التهابی شدید، که گاهی اوقات حمله سیتوکین نامیده می شود رخ دهد . سلول های ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ، سیتوکین تولید می کنند اما اگر تعداد زیادی از آن تولید و آزاد شود، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شود.

بسیاری از آسیب های بدن در طی کووید19 ناشی ازسندرم سپسیس است که ناشی از واکنش های ایمنی پیچیده بدن می باشد. این عفونت به خودی خود می تواند یک واکنش التهابی شدید در بدن ایجاد کند که می تواند بر عملکرد سیستم های مختلف اندام ها تأثیر بگذارد.

نکته دیگر در مورد سیستم ایمنی بدن این است که تاکنون هیچ موردی از کووید19 در کودکان زیر 9 سال مشاهده نشده است. تاکنون دانشمندان نتوانسته اند دریابند که کودکان خردسال مبتلا نمی شوند یا این که علائم آن ها به قدری خفیف است که کسی متوجه آن نمی شود.

سایر عفونت ها در کودکان چون سرخک و عفونت های پنوموکوکی شدت کم تری نسبت به بزرگسالان دارد. بدان دلیل که کودکان پاسخ ایمنی سریعی دارند در حالی که افراد مسن گاهی اوقات ممکن است پاسخ ایمنی بیش از حد طولانی داشته باشند. این پاسخ ایمنی بیش از حد طولانی باعث برخی از آسیب ها هنگام ابتلا به عفونت خواهد شد.

اما شواهد کم تری از این اتفاق در عفونت سارس وجود دارد./باشگاه خبرنگاران