به گزارش پایگاه خبری نشان :

انجیر دارای مواد مغذی، فیبر و مواد معدنی بالاتری نسبت به سایر میوه ها، سبزیجات و آجیل ها است. اما هنگامی که باردار هستید، باید بررسی کنید که آیا یک ماده غذایی برای شما و نوزادتان مناسب است یا خیر.

همین امر در مورد خوردن انجیر در دوران بارداری نیز صدق می کند. این مطلب در مورد خوردن یا نخوردن انجیر در دوران بارداری ، مقدار توصیه شده برای ایمن ماندن یا خطرات احتمالی مصرف بیش از حد آن تمرکز دارد.

آیا می توانید در دوران بارداری انجیر بخورید؟

هر دو نوع انجیر تازه و خشک که در دوران بارداری مصرف می شوند، البته به مقدار متوسط ، بی خطر می باشند. انجیر از جمله سالم ترین میوه ها است و حاوی مواد معدنی ضروری، قندها، چربی ها، آهن و کلسیم مورد نیاز مادر و نوزاد است. مصرف بیش از حد انجیر به دلیل داشتن قند زیاد در میوه با اسهال و پوسیدگی دندان همراه است.

ارزش غذایی انجیر

انجیرها عطر و طعم خاصی مانند عسل دارند و از نظر مزه و خواص دارویی که ارائه می دهند با سایر میوه ها تفاوت دارند. انجیر سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم ، فسفر، منیزیم و مس است. همچنین حاوی ویتامین های A ،D ،E ، K و B کمپلکس، قندهای طبیعی، فیبرهای محلول، اسیدهای آلی و چربی ها هستند.

مزایای سلامتی مصرف انجیر در دوران بارداری

در صورت مصرف مقادیر مناسب، انجیر می تواند مزایای سلامتی عنوان شده در این بخش از نمناک را در دوران بارداری ارائه دهد:

پتاسیم موجود در انجیر به مدیریت فشار خون کمک می کند و می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می دهد.

انجیر، سرشار از ویتامین C است و عملکرد اصلی ویتامین C کمک به جذب آهن است. آهن برای کاهش خطر کم خونی مادران باردار اهمیت بسیاری دارد.

انجیر برای رفع کم خونی بسیار مفید است .کم خونی، مشکلی رایج در زنان باردار است که برای مادر و جنین بسیار خطرناک باشد .زیرا خون برای رشد جنین ضروری است و کمبود آن می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل بیماری های مادرزادی شود.

اگرچه قند بالا می تواند برای زن باردار خطرناک باشد اما قند طبیعی موجود در انجیر، ماده ای سالم برای تامین گلوکز مورد نیاز بدن است.

کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های نوزاد ضروری است. این ماده برای حفظ قدرت استخوان ها در دوران بارداری و پس از آن لازم است ، بنابراین با مصرف به اندازه انجیر و دریافت کلیسیم کافی، مادر باردار توانایی انجام فعالیت های روزانه خود را خواهد داشت.

انجیر حاوی ماده ای شبیه به بنزآلدئید است، که مصرف آن در بارداری باعث کوچک شدن توده های سرطانی موجود در سینه های زنان باردار می شود.

مواد معدنی موجود در انجیر، در مقایسه با دیگر میوه ها و سبزیجات نسبتا زیاد است. کمبود ویتامین و مواد معدنی ممکن است موجب اختلال در رشد نوزاد و بیماری های مادرزادی شود.

انجیر دارای آنزیمی به نام پروتئولیتیک است که با فیبر موجود در انجیر در رفع مشکلات گوارشی به زنان باردار کمک کند.

انجیر حاوی ویتامین B6 است که می تواند در کاهش تهوع صبحگاهی موثر باشد.

فسفر یکی از عناصر مهم موجود در ترکیب انجیر است که عامل مهمی در تقویت هوش و حافظه می باشد .مصرف انجیر در بارداری نقش کلیدی در افزایش هوش و حافظه جنین ، همچنین رشد و تقویت سلول های حافظه جنین دارد.

انجیر خاصیت ادرار آوی دارد به همین دلیل در رفع بیماری عفونت ادراری و دفع مواد مضر از طریق ادرار در دوران بارداری کمک می کند.

در دوران بارداری اغلب مادران میل زیادی به خوردن مواد غذایی و میوه ها دارند که عدم کنترل آن در نهایت منجر به اضافه وزن مادر و جنین و در نتیجه بروز مشکل در فرآیند زایمان شود. انجیربه دلیل دار بودن آلکالین بالا ، راهی طبیعی برای کنترل میل شدید به خوردن است و در نتیجه مادر می تواند برنامه رژیمی سالم تری را دنبال کند.

منبع امگا3 گیاهی و اسید فولیک برای رشد

امگا3 و اسید فولیک، نقش مهمی در رشد مغز جنین دارند. در ماه های اول بارداری، مصرف انجیر به رشد مغز نوزاد کمک می کند.

انجیر دارای فیبر غذایی بالایی است و به طور سنتی به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد. برای مقابله با یبوست و سایر مشکلات گوارشی می توان انجیر را در حد اعتدال مصرف کرد.

انجیر قلیایی است و می تواند سطح اسید موجود در بدن را متعادل کند.

پسورالنس، یک ماده شیمیایی موجود در انجیر است و می تواند به رفع مشکلات رنگدانه های پوستی مانند ملاسما کمک کند . این رنگ دانه های پوستی در بارداری به لک بارداری معروف است .

اگرچه این مزایا ممکن است شما را به گنجاندن انجیر در رژیم غذایی روزمره خود ترغیب کند، اما شما همیشه باید قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید تا خطر عوارض جانبی آن را کاهش دهید.

عوارض جانبی احتمالی خوردن انجیر در دوران بارداری

مصرف بیش از حد انجیر می تواند عوارض جانبی مانند:

  • مدفوع شل
  • افت فشار خون و قند خون
  • آلرژی ؛ اگر از قبل به گرده یا میوه های خانواده توت حساسیت دارید
  • فوتودرماتیت به دلیل وارد شدن مازاد پسورالنس به بدن

اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، از خوردن انجیر خودداری کنید. انتخاب تنوع و کیفیت مناسب انجیر همچنین برای بهره مندی از این میوه بسیار ضروری است.

راه هایی برای قرار دادن انجیر در رژیم غذایی بارداری

می توانید میوه را به صورت تازه و به همراه پوست آن میل کنید. راه های دیگر مصرف عبارتند از:

  1. می توانید انجیر خشک را به عنوان میان وعده میل کرده و میل خود را برای شیرینی ها، با مصرف این میوه برآورده کنید.
  2. انجیرها را به شیر اضافه کنید تا میلک شیک، بستنی یا سایر دسرها را درست کنید.
  3. انجیر تازه یا خشک را به سالادها اضافه کنید.
  4. آب انجیر نیز گزینه مناسبی است.
  5. حدود 500 گرم انجیر خرد شده را با یک فنجان شکر در شعله کم بپزید تا زمانی که مخلوط غلیظ شود، تا شیره انجیر درست شود.
  6. برای عطر و طعم اضافی بخشیدن به نان، کیک و خوراکی های مبتنی بر آرد ، انجیر اضافه کنید.
  7. انجیر یک میان وعده مغذی در دوران بارداری است. مهم نیست که میوه را چقدر دوست دارید، برای جلوگیری از عوارض جانبی، به خوردن مقدار کم آن اکتفا کنید. با پزشک متخصص تغذیه خود صحبت کنید تا از مقدار ایده آل میوه ای که می توانید مصرف کنید مطلع شوید./نمناک