به گزارش پایگاه خبری نشان :

حمیدرضا پورحسینی، متخصص قلب و عروق با اشاره به بیماری فشارخون اظهار کرد: خون در بدن در حال گردش است به طوری که خون در عروق می چرخد و قلب خون را به گردش در می آورد.

او با اشاره به اینکه قلب و عروق سیستمی بسته دارد و خون از این سیستم خارج نمی شود، افزود: فشاری که در این سیستم وجود دارد نرمال است  بنابراین برای ادامه زندگی به آن نیاز داریم.

این متخصص قلب و عروق افزود: اگر به هر دلیلی فشار در داخل این سیستم افزایش پیدا کند، فرد به پرفشاری خون مبتلا شده است. ممکن است پرفشاری در مراحل اولیه علامتی را ایجاد نکند اما در دراز مدت سبب مرگ می‌شود، به همین علت به فشار خون بیماری خاموش گفته می‌شود.

پورحسینی گفت:  بیماری فشار خون در جامعه شایع است و یک چهارم افراد بالای ۳۵ سال دچار بیماری فشار خون هستند.

او با اشاره به اینکه برخی از علائم همچون سردرد پشت سر و احساس سنگینی بر روی سینه می‌تواند از علائم فشار خون باشد، افزود: خونریزی چشم که سبب کوری می شود ممکن است به دلیل فشار خون بالا باشد.

این متخصص قلب و عروق یادآوری کرد: فشار خون ثانویه بیشتر در سن پایین یعنی در نوجوانی و جوانی رخ می‌دهد .

او تصریح کرد: چاقی، کاهش و یا عدم فعالیت های فیزیکی و تغذیه نامناسب از عوامل مهمی است که سبب افزایش فشار خون می شود، اگر فردی پدرش مبتلا به فشارخون باشد احتمال این که او هم دچار فشار خون شود افزایش می یابد بنابراین این فرد باید مرتب فشار خونش چک شود.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه مردم نباید در گرفتن فشار خون خود در خانه دچار وسواس شوند و استرس پیدا کنند، افزود: فشار خون پروسه‌ای پویا است و لحظه به لحظه تغییر می‌ کند، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از اینکه فشار خون خود را بگیریم باید استراحت کامل جسمی و روانی داشته باشیم و یا اینکه قهوه، چای و سیگار مصرف نکرده باشیم، همچنین گرفتن فشار خون باید به صورت نشسته باشد.

پورحسینی بیان کرد: کسانی که بیماری های زمینه ای همچون پرفشاری خون و دیابت دارند عوارض و سیر بیماری کرونا در آنها بدتر می شود. میزان مرگ و میر در این عده در خصوص ویروس کرونا بیشتر می شود بنابراین کسانی که بیماری دیابت و فشارخون دارند بیشتر باید اقدام به پیشگیری کنند تا به کرونا مبتلا نشوند.

او ادامه داد: نمی‌توان ادعا کرد که کووید ۱۹ باعث افزایش سکته می شود، باید مطالعات دقیق تری در این زمینه صورت گیرد اطلاعات در زمینه کووید ۱۹ در کل دنیا اندک است و هر روز یک علائمی را ذکر می‌کنند.

پورحسینی در پایان گفت: در حال حاضر تنها راه پیشگیری از بیماری کرونا استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و شست و شوی مکرر دست است./باشگاه خبرنگاران