به گزارش پایگاه خبری نشان :

نمناک: آبغوره دارای فواید زیادی است و بسیاری از بیماری ها را درمان می کند ، بسیاری از خانم های ایرانی در خانه به تهیه آبغوره اقدام می کنند تا از بی ضرر بودن آن اطمینان داشته باشند و یک آبغوره سالم و طبیعی تهیه کنند . بعد از تهیه آبغوره نکته ای که حائز اهمیت می باشد نگهداری آن است زیرا آبغوره فاسد موجب خطراتی مانند مسمومیت و ابتلا به سرطان می شود.

 

نکاتی برای قبل از درست کردن آبغوره خانگی

طرز تهیه آبغوره خانگی و نگهداری آن

قبل از درست کردن آبغوره ، غوره های خراب را از غوره های سالم جدا کنید و سپس غوره های سالم را در ظرفی بریزید و بشویید و صبر کنید خشک شوند ، برای خشک شدن غوره ها به 14 الی 24 ساعت زمان نیاز است . مرحله خشک کردن غوره اهمیت زیادی دارد زیرا اگر آبی روی غوره بماند آبغوره کپک می زند.

شیشه مناسب برای نگهداری آبغوره چگونه باید باشد؟

از شیشه های کوچک برای نگهداری آبغوره استفاده کنید تا پس از باز کردن هر شیشه محتوی آن زود مصرف شود . شیشه انتخابی برای نگهداری آبغوره باید دهانه تنگ باشد تا آبغوره کپک نزند.

نکته :  برای نگهداری آبغوره از بطری پلاستیکی استفاده نکنید زیرا باعث واکنش مواد اسیدی آبغوره با دیواره بطری می شود و موجب سرطان زا شدن آن می گردد. بهتری ظروف برای نگهداری آبغوره ، ظروف شیشه ای تیره هستند زیرا این ظرف نور کمی از خود عبور می دهند.

روش های استریل کردن شیشه نگهداری آبغوره خانگی

روش اول:با استفاده از آبجوش

شیشه نگهداری آبغوره را بشویید و در قابلمه به صورت افقی بگذارید سپس داخل قابلمه را آب هم دمای شیشه پر کنید و روی شعله اجاق گاز بگذارید ، درب شیشه را نیز به داخل قابلمه جهت استریل شدن بیاندازید.

صبر کنید تا آب به جوش آید، سپس اجازه دهید شیشه ها یک ربع در آب جوش بماند اکنون شیشه را در آورید و صبر کنید تا خشک بشود.

توجه:  در این روش افزایش دمای شیشه و آب یکسان است به همین علت شیشه نمی شکند.

روش دوم:با استفاده از فر

شما می توانید شیشه نگهداری آبغوره را بعد از شستن به مدت یک ساعت در فربگذارید، باید توجه کنید فر نباید خیلی داغ باشد زیرا ممکن است شیشه ها بشکند.

روش سوم:با استفاده از مایکروفر

شیشه نگهداری آبغوره را بعد از شستن به مدت دو دقیقه در مایکروفر با درجه بالا بگذارید.

طریقه ریختن آبغوره خانگی درون شیشه

طرز گرفتن و نگهداری آبغوره خانگی 

پس از استریل کردن و خشک شدن شیشه ، آبغوره را آرام داخل شیشه بریزید و سعی کنید شیشه تا لبه پر نشود و کمی از لبه شیشه خالی بماند ؛ این کار سبب می شود اکسیژن به داخل آبغوره را پیدا نکند و آبغوره کپک نزند ، پس از ریختن آبغوره در ظرف روی آن نایلون یا سلفون بکشید و در شیشه را محکم ببندید.

برای جلوگیری از ورود هوا به داخل آبغوره و کپک زدن آن می توانید بصورت سنتی از خمیر استفاده کنید و دور تا دور آن را خمیر بزنید و یا اینکه دور تا دور درپوش شیشه را چند دورنوار چسب برق کاری بچسبانید.

ویژگی محل نگهداری آبغوره خانگی

در قدیم ظرف نگهداری آبغوره را به خاطر خوشرنگ شدن جلوی نور مستقیم آفتاب می گذاشتند اما امروزه این کار را مضر می دانند زیرا قرار دادن آبغوره در آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می شود. علت های دیگر قرار ندادن آبغوره در آفتاب ، از بین رفتن ویتامین cآبغوره در گرما و نورآفتاب و اسیدیته شدن آن است.

آبغوره خانگی را در چه محلی قرار دهیم

ظرف نگهداری آبغوره خانگی را در جای خشک و خنک نگهداری کنیدو یا پس از باز کردن درب ظرف آبغوره می توانید آن را به مدت یک سال در یخچال نگهداری کنید.

توجه:در شیشه آبغوره را چرب و مرطوب نکنید و از زدن قاشق های چرب یا مرطوب به داخل آن خودداری کنید.

با آبغوره کپک زده چه کنیم؟

محل مناسب و چگونگی نگهداری آبغوره خانگی

در قدیم کپک آبغوره را می گرفتند و سپس آن را مصرف می کردند اما امروزه استفاده از آبغوره کپک زده را صحیح نمی دانند زیرا برخی از کپک ها، سموم سرطان زایی مانند مایکوتوکسین ها را تولید می کنند که موجب ابتلا به سرطان، خصوصا سرطان کبد می شود بنابراین بهتر است آبغوره کپک زده را دور بریزید و از مصرف آن اجتناب کنید.