به گزارش پایگاه خبری نشان :

گزارش شده است که گروه کوچکی از حیوانات خانگی در سراسر جهان مثل گربه ها و سگ ها ویروس کووید 19 مبتلا شده اند که اغلب این اتفاق ها و بعد از ارتباط با افرادی بوده که به کرونا مبتلا بودند.

 

بر اساس اطلاعات محدودی که تا به امروز در دسترس داریم، خطر شیوع کووید 19 برای حیوانات بسیار پایین است. به نظر می رسد ویروسی که عامل ایجاد کووید 19 هست ، می تواند از انسان به حیوان ها در بعضی از شرایط انتقال پیدا کند.

درمان حیوانات خانگی مانند درمان انسان حائز اهمیت است و نباید اجازه دهید که این حیوانات با افرادی که به کرونا مبتلا هستند، ارتباط داشته باشند. اگر یک فرد درون خانه بیمار شده است، حتما او را قرنطینه کنید و اجازه ندهید که با حیوانات برخوردی داشته باشد.

ویروس کرونا یک خانواده بزرگ از ویروس هاست. بعضی از این ویروس ها باعث ایجاد بیماری هایی مثل سرماخوردگی در افراد می شوند. در حالی که بعضی دیگر انواع خاصی از حیوانات مثل شتر، گاو و خفاش را درگیر می کنند. بعضی از ویروس های کرونا حیوانات را نیز درگیر کرده و روی انسان ها اثرگذار نیستند.

خطر ویروس کرونا برای حیواناتی که مبتلا به کووید 19 هستند

ممکن است این حیوانات آلوده شده به این ویروس احساس بیماری کنند یا این که هیچ علائمی نداشته باشند. حیواناتی که بیمار شده باشند، اغلب فقط بیماری را به صورت خفیف تجربه می کنند و به طور کامل ریکاوری می شوند. 

برای نگهداری از حیوانات خانگی باید چه اقداماتی انجام داد ؟

باید کاری کنیم که آن ها از خطر در امان باشند زیرا خطر بسیار کمی برای مبتلا شدن آن ها وجود دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پیشنهاد می کند افرادی که از حیوانات خانگی مراقبت می کنند، باید تعامل خود با آن ها را به حداقل برسانند و آن ها را بیرون از خانه نگهداری کنند  البته باید مراقب باشند که مثلاً گربه ها برای خودشان به هر جایی نروند و تحت مراقبت قرار بگیرند.

نکته:سگ ها نیز حداقل باید فاصله دو متری را با انسان ها رعایت کنند.

حیوانات هرگز نباید در مکان هایی که تجمع زیادی از جمعیت است، قرار بگیرند. برای محافظت از این حیوان ها حتما باید روی صورت آن ها را پوشاند زیرا پوشش روی صورت باعث می شود تا به بدن آن ها آسیب وارد نشود.

هنوز شواهدی دال بر این که این ویروس می تواند از پوست، پشم یا موی حیوانات انتقال پیدا کند، وجود ندارد. پس بهتر است که از استفاده از ضدعفونی کننده های شیمیایی، الکل ، هیدروژن پراکسید یا هر محصول دیگری که برای استفاده مخصوص حیوانات نیست، استفاده نکنید و به پوست حیوان خود اعمال نکنید. با یک دامپزشک در این زمینه صحبت کنید و علائم بیماری را به او گزارش دهید.

مراقبت از حیوان بیمار

اگر خودتان به کووید 19 مبتلا شده باشید ، حتماً باید ارتباط خود را با حیوانات خانگی و دیگر حیوان ها محدود کنید . دقیقا باید همان طوری رفتار کنید که با انسان ها برخورد دارید . اگر مجبور بودید که هنگام بیماری هم از آن ها مراقبت کنید ، حتماً روی صورت خود را بپوشانید. دستان خود را قبل و بعد از ارتباط با او نیز شستشو دهید.

اگر خودتان بیمار هستید و حیوان شما نیز به کووید 19 مبتلا شده، هرگز نباید خودتان آن را به کلینیک دامپزشکی ببرید.

با پزشک تماس بگیرید و اجازه دهید که شرایط حیوان شما را بداند.

بعضی از آن ها مشاوره تلفنی در اختیار شما قرار می دهند.

همچنین می توانند وضعیت او را ارزیابی کنند و تصمیم بگیرند که مرحله بعدی اقدام و درمان باید چگونه باشد.

سالم ماندن در کنار حیوانات

پیش از این هم در بخش سلامت نمناک خواندید که هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که حیوانات نقش حائز اهمیتی در شیوع کووید 19 دارند. بر اساس اطلاعات محدود، از آن جایی که همه حیوانات می توانند جرم ها و آلودگی هایی را همراه با خود داشته باشند، پس احتمال بیمار کردن انسان توسط آن ها وجود دارد و همیشه باید عادات بهداشتی را در برخورد با هر نوع حیوانی رعایت کنید.

هنگامی که به غذای حیوان ، لباس ها و متعلقاتش دست می زنید ، حتما دستان خود را بعد از انجام این کار بشویید.

بهداشت مناسب را برای حیوان رعایت کنید.

با یک دامپزشک مدام در ارتباط باشید.

بچه های کوچک تر نیز به دلیل سیستم ایمنی ضعیف احتمال بیماری بیشتری دارند.

آلودگی های حاصل از حیوانات بیشتر روی آن ها تاثیر می گذارد . پس مراقب آن ها باشید. 

نمناک