به گزارش پایگاه خبری نشان :

روماتیسم یک بیماری مفصلی است که استخوان‌ها و بافت‌های بدن را درگیر می‌کند. افراد در سنین پیری و میانسالی معمولا به دلیل نداشتن تغذیه مناسب در سنین نوجوانی و جوانی و دیگر عوامل دچار انواع بیماری‌ها می‌شوند.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که افراد حتی در سنین پایین هم با آن درگیر هستند، بیماری آرتروز  است. در بین انواع آرتروز بیماری روماتیسم در بین سالمندان بیشتر نمایان می‌شود. روماتیسمی یک عارضه خود ایمنی است که سبب التهاب یا خشکی مفاصل و در نهایت ایجاد تغییر در شکل استخوان‌های مچ دست، انگشتان و مچ پا می‌شود.

علل بروز بیماری روماتیسم

وظیفه اصلی سیستم ایمنی، حفاظت از بدن در برابر حمله و هجوم انواع بیماری‌هاست اما گاهی بر اثر دلایلی نامشخص، کارکرد سیستم ایمنی بدن دچار تغییرات می‌شود و نه تنها نمی‌تواند از بدن در برابر هجوم انواع بیماری‌ها حفاظت کند بلکه آسیب‌های جدی را به سلول‌ها و بافت‌های بدن وارد می‌کند که می‌تواند سبب بروز بیماری روماتیسم شود.

روماتیسم انواع مختلفی دارد که شامل روماتیسم مفصلی، قلبی، پوستی و... است. در بین انواع روماتیسم، روماتیسم مفصلی در بین افراد شایع‌تر است و در مچ دست، انگشتان دست و مچ پا تغییرات ظاهری را ایجاد می‌کند.

مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی

آب پرتقال

روماتیسم مفصلی بر اثر ایجاد التهاب و خشکی مفاصل تغییراتی در استخوان‌های فرد بیمار ایجاد می‌کند. یکی از راه‌های درمانی مناسب برای این نوع روماتیسم، مصرف روزانه یک لیوان آب پرتقال طبیعی است. میوه پرتقال دارای ویتامین ث بوده و از جمله خوراکی‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی شما کمک کرده و در نتیجه از پیشرفت این بیماری خود ایمنی تا حد قابل توجه جلوگیری می‌کند.

چای سبز

مصرف خوراکی‌های با خاصیت ضد التهابی برای درمان این بیماری مفید و موثر است. چای سبز یکی از مواد خوراکی است که علاوه بر خاصیت ضد التهابی به رشد و تقویت غضروف‌ها و مفاصل شما نیز کمک می‌کند.

 

موز

میوه موز در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن به شما در تقویت استخوان ها، جلوگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از پیشرفت بیماری روماتیسم همچنین تراکم هرچه بیشتر استخوان هایتان کمک می‌کند.به همین خاطر پتاسیم موجود در این میوه سبب تسکین و کاهش دردتان می‌شود.

 

توت سیاه

زمانی که سیستم ایمنی دچار تغییر کارکرد می‌شود دیگر به تولید آنتی بادی‌نمی‌پردازد. بهترین راه در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن، جایگزین کردن یک آنتی بادی و پادتن طبیعی است بنابراین توت سیاه می‌تواند گزینه خوبی باشد.