به گزارش پایگاه خبری نشان :

 رییس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان این که موج سوم بیماری در اوایل پاییز شروع می‌شود، به اجرای ۷۳ درصدی پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در ادارات اشاره کرد و گفت: پایین ترین میزان رعایت شیوه نامه‌ها مربوط به پاساژها و مجتمع‌های تجاری به میزان ۲۸ درصد است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نشست شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با حضور سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دکتر محسنی بندپی استاندار تهران، دکتر زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت با بیماری کرونا و سایر اعضا برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر علیرضا زالی به تبیین تاریخچه تشکیل ستاد مقابله با کرونای تهران با مشارکت بخش‌های مهم اجرایی، تقنینی، قضایی و انتظامی و نیروهای مسلح از روزهای آغازین شیوع بیماری پرداخت و آن را یک مدل و اسلوب مدیریتی موفق در نبرد با کرونا برشمرد.

وی به برخی از ویژگی‌های خاص تهران نظیر دارا بودن بالاترین چگالی و تراکم جمعیتی کشور، بالاترین جمعیت اتباع بیگانه، وجود بیشترین مشاغل و سازمانها و ادارات، جمعیت بالای شناور، مشکلات حاشیه شهری، کمبودهای ساختاری بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

مهار بیماری در تهران نیاز به نگاه متفاوت دارد

زالی، تهران را تابلوی عمومی کشور برشمرد و تاکید کرد که مهار بیماری در تهران نیاز به نگاه متفاوت دارد.

وی ضمن تقدیر از تلاش همکاران و سازمان های مختلف با ستاد کرونا در راستای کنترل و مهار بیماری خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰۸ بیمارستان در تهران برای درمان بیماران کرونایی مشارکت داشته اند و ۹۰ مرکز جامع خدمات سلامت ۲۴ و ۱۶ ساعته نیز در این راستا فعالیت دارند.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت، توزیع بیماران در مناطق شهری تهران در پیک اول و دوم بیماری کاملا ناهمگون بود و براساس مطالعات صورت گرفته بیشترین ابتلا مربوط به مناطق شرقی و جنوب شرقی به ترتیب مناطق ۴، ۲، ۱۴ و ۱۵ بوده و پایین ترین میزان مرگ و میر نیز مربوط به مناطق ۲۲ و ۲۱ شهر تهران بوده است.

بالاترین میزان ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در هفته دوم خرداد

زالی به تاثیر مشارکت جدی مردم در کنترل و مهار کرونا در پیک اول بیماری اشاره کرد و یادآور شد: بالاترین میزان ابتلا و بستری و مرگ و میر در پیک دوم بیماری مربوط به هفته دوم خرداد ماه بود که به دلیل بازگشایی مشاغل، کاهش حساسیت آحاد شهروندی، کمرنگ شدن رعایت پروتکل های بهداشت و سفرهای بین شهری اتفاق افتاد.

وی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان در هفته چهارم مردادماه افزود: خوشبختانه آمار مبتلایان رو به کاهش است و در طول ۲ هفته اخیر با الزام استفاده همشهریان از ماسک و همچنین اجرای طرح حضورچرخشی و دورکاری کارمندان شاهد کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر در تهران بودیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت ضمن تقدیر از مشارکت و نظارت سازنده نیروهای انتظامی بر نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی در تهران، گشت‌های نظارتی مشترک حوزه بهداشت و انتظامی را تجربه‌ای موفق و الگویی خوب از همکاری این دو حوزه عنوان کرد که باعث به ثمر نشستن بسیاری از این مداخلات شد.

زالی در خاتمه سخنان خود با اشاره به مشارکت همه جانبه نیروی انتظامی با ستاد مقابله با کرونا از ابتدای شیوع بیماری تا کنون، حضور نیروی انتظامی بصورت پنهان و آشکار در کنار ستاد کرونای تهران را بسیار ارزنده برشمرد و نقش مهم و تاثیرگذار آنان را در اجرای طرح مقابله با قاچاق اقلام بهداشتی و حفاظتی، نظارت بر اجرای مصوبات ستاد کرونا، برقراری فضای آرام و بدون تنش در تهران را شایسته تقدیر دانست.

ایسنا