به گزارش پایگاه خبری نشان :

در اولین پرونده زن و مردی کلاهبردار که با ارائه رسید بانکی جعلی سه‌میلیاردو 700 میلیون ریال ارز خارجی خریده بودند، دستگیر شدند.

روز دوم اردیبهشت پرونده‌ای با موضوع کلاهبرداری و شکایت مالک مغازه طلافروشی در کلانتری 101 تجریش تشکیل و با دستور مقام قضائی برای رسیدگی تخصصی به پایگاه یکم پلیس آگاهی ارجاع شد.

شاکی پس از مراجعه به پلیس آگاهی به کارآگاهان گفت: بیست‌و‌هفتم فروردین شخصی به نام هاشم با تلفن مغازه‌ام تماس گرفت و تقاضای خرید 60 قطعه سکه بهار آزادی به مبلغ سه‌میلیاردو 700 میلیون ریال کرد و متعاقب آن شماره ساتنای خود را به این مشتری ارائه دادم که او نیز پس از دقایقی تصویری مبنی بر واریز مبلغ معامله را به تلفنم ارسال کرد اما به دلیل پایان وقت اداری بانک، امکان پیگیری نبود. خریدار اصرار کرد پول را به حساب واریز کرده و باید سکه‌ها را در همان لحظه تحویل پیکی که اعزام می‌کند، بدهم. به‌ناچار سکه را به پیک تحویل دادم؛ ولی پس از تحویل سکه‌ها متوجه شدم وجهی به حسابم واریز نشده و با این شگرد از من کلاهبرداری شده است.

کارآگاهان در گام اول تحقیقات موفق شدند شخصی را که به‌عنوان پیک موتوری سکه را تحویل گرفته بود، شناسایی کنند و با هماهنگی‌های قضائی او را روز بیست‌ودوم مرداد دستگیر کردند.

فرد دستگیر‌شده که علیرضا نام دارد پس از انتقال به پایگاه یکم پلیس آگاهی در اظهارات خود گفت: مدتی است به‌عنوان پیک موتوری برای زنی به اسم میترا کار می‌کنم و برای او ارزهای خارجی و مسکوک طلا جابه‌جا می‌کردم و برای هر بار کار یک سکه بهار آزادی دستمزد می‌گرفتم. برای اینکه روزی دستگیر نشوم، میترا سیمکارت‌هایی را برای تماس تهیه می‌کرد و پس از انجام کار سیمکارت را معدوم می‌کردم.

در گام بعدی از تحقیقات پلیسی مخفیگاه میترا شناسایی و این زن در یک عملیات پلیسی در حوالی خیابان تهران‌نو دستگیر شد.

میترا در بدو انتقال به پلیس آگاهی به جرم خود اعتراف و اظهار کرد از شاکی سکه نگرفته و فقط ارز خارجی خریده است. این زن گفت: چندی‌پیش شخصی به نام داریوش به بهانه ازدواج با من دوست شد و تمام این کارها نقشه او بود و در‌حال‌حاضر داریوش به یک کشور اروپایی متواری شده است. سرهنگ سیدعلی شریفی، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران با تأیید این خبر گفت: کارآگاهان ضمن احضار مجدد شاکی از او تحقیق کردند که مشخص شد سکه‌ای به متهمان تحویل نشده بلکه ماجرای فروش یورو به متهمان بوده است. در‌حال‌حاضر با گزارش به مرجع قضائی متهمان با صدور قرار قانونی برای کشف زوایای پنهان پرونده و دستگیری متهم متواری در اختیار کارآگاهان دایره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی هستند.

در دومین پرونده کلاهبرداری که با کپی‌برداری از کارت بانکی 11 نفر از شهروندان چهار میلیارد ریال سرقت کرده بود، به دام افتاد و تلاش برای کشف سایر جرائم احتمالی او کماکان ادامه دارد.

مدتی قبل 11 فقره شکواییه مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب افراد از دادسرای جرائم رایانه‌ای به پلیس فتا ارجاع شد و کارآگاهان با بررسی اظهارات شاکیان، دریافتند آنها ساکن محله سعادت‌آباد و شهرک‌ غرب تهران هستند.

در شاخه دیگری از تحقیقات پلیسی مشخص شد همه شاکیان در یک موضوع دیگر وجه اشتراک دارند و آن موضوع این است که با کارت بانکی همگی آنها در بازه زمانی بیستم خرداد تا سیزدهم تیر از طلافروشی و صرافی‌های مختلف خرید شده است. با به‌دست‌آمدن این سرنخ کارآگاهان احتمال دادند مجرم ناشناس با استفاده از دستگاه اسکیمر کارت عابربانک شهروندان را کپی‌برداری کرده است.

کارآگاهان پلیس فتا در ادامه تحقیقات پلیسی موفق شدند هویت و مخفیگاه متهم را شناسایی کنند. هرچند این فرد سعی می‌کرد با تغییر چهره و استفاده از کلاه و گریم از دید کارآگاهان مخفی شود؛ ولی با هوشیاری مأموران و هماهنگی با مرجع قضائی در مخفیگاهش در حوالی میدان صادقیه دستگیر شد و اعتراف کرد با کپی‌کردن کارت طعمه‌هایش به حساب‌های بانکی آنها دستبرد زده است.

سرهنگ داود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران با بیان اینکه کارشناسان مبلغ سرقت‌شده از حساب‌های بانکی مال‌باختگان را چهار میلیارد ریال اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: متهم برای اخذ دستور قضائی به دادسرای مبارزه با جرائم رایانه‌ای انتقال یافت و تحقیقات پلیسی برای کشف سایر جرائم احتمالی کماکان ادامه دارد.

سرهنگ معظمی‌گودرزی از شهروندان خواست: هنگام خرید با کارت بانکی و انجام عملیات بانکی با دستگاه پوز سیار حتما رمز اول توسط دارنده کارت زده شود و از قراردادن رمزهای بانکی خود در اختیار دیگران و فروشنده‌ها خودداری کنید و فروشنده موظف است دستگاه کارتخوان (pos) را در اختیار خریدار قرار دهد.

شرق