به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از روزنامه دیلی میل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نوامبر ۲۰۱۸ به مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به پاریس رفت.

او در جریان این سفر مهمان جیمی مک کورت، سفیر کشور در هتل دوپونتالبا، یک هتل مشهور ساخته شده در فاصله ۱۸۵۲ تا ۱۸۵۵ که در سال ۱۹۴۸ از سوی آمریکا خریداری شد، بوده است.

اخیرا این سفر ترامپ به پاریس در پی گزارش نشریه آتلانتیک آمریکا درباره اظهارات ترامپ در قبال سربازان آمریکایی کشته شده در زمان جنگ جهانی اول و جنگ ویتنام طی این سفر و اینکه در این اظهاراتش این سربازان را "بازنده" خوانده جنجال آفرین شد.

با این حال جزئیات مربوط به "سفر خرید" وی که از سوی بلومبرگ گزارش شد، قبلا فاش نشده‌اند.

ترامپ تصمیم گرفت سه اثر هنری را از اقامتگاه سفیر آمریکا با خود ببرد. یکی از آنها پرتره بنجامین فرانکلین، کشیده شده توسط جوزف دوپلسیس در حوالی ۱۷۸۵ بود.

در زمانی که این نقاشی کشیده شد فرانکلین مشهورترین آمریکایی جهان و نماینده جمهوری جدید در فرانسه بود.

اثر هنری دوم نیز مجسمه نیم تنه فرانکلین بود که ساخته دست ژان آنتوآن هودون بوده است. سومین کار هم یک مجموعه از مجسمه‌های کوچک شخصیتهای اساطیری یونان بود.

طبق گزارش بلومبرگ، این تصمیم ترامپ منجر به راه افتادن یک جریان تبادلات ایمیلی شد که طی آن مقامهای کاخ سفید و وزارت امور خارجه تلاش کردند بفهمند آیا این کار ترامپ قانونی بوده یا خیر. آنها نتیجه گرفتند که این کار قانونی بوده چون این آثار هنری اموال دولت آمریکا هستند.

اما بعدا فاش شد که هر سه اثر در حقیقت کپی بوده و اصل نبوده‌اند. ارزش مجموع این سه اثر با در نظر گرفتن کپی بودنشان از سوی بلومبرگ ۷۵۰ هزار دلار برآورد شد.

پرتره فرانکلین در حقیقت یک کپی بوده و نقاشی اصلی در آن زمان در گالری نشنال پرتریت در فاصله یک مایلی از کاخ سفید نگهداری می‌شد.

مقامهای مسئول نگهداری آثار بعدا یک پرتره دیگر از این بنیانگذار ایالات متحده آمریکا را از دفتر بیضی کاخ سفید حذف کرده و پرتره اریجینال دوپلسیس را از گالری به امانت گرفتند. آن پرتره اصلی اکنون در دفتر بیضی آویزان است نه نسخه کپی که ترامپ از فرانسه خارج کرد.

مقامهای مسئول موزه آثار هنری کاخ سفید همچنین به این نتیجه رسیدند که نیم تنه فرانکلین هم یک کپی بوده است. دو فرد آگاه گفتند ترامپ یک بار به شوخی گفته نسخه‌های بدلی این اثر را بیشتر از نسخه سه میلیون دلاری اصلی دوست دارد.

مجسمه‌های کوچک اساطیر یونان نیز ارزششان کم تلقی شد. به گفته پاتریشیا ونگراف، دلال آثار هنری در لندن، این مجسمه‌ها از روی یک سری مجسمه‌های حدودا ۵۰۰ ساله متعلق به قرنهای ۱۶ و ۱۷ ساخته شده‌اند اما در حقیقت قدمتشان به تنها ۱۰۰ سال قبل بر می‌گردد.

به گفته ونگراف، آنها توسط یک هنرمند ناپلی به نام لوئیجی آوولیو ساخته شده‌اند و ارزش کمی دارند. او این مجسمه‌های کوچک را نسخه‌های بدلی قرن بیستمی ساخته شده از روی مجسمه‌های قرن هفدهمی خواند.

جود دیر، سخنگوی کاخ سفید از حرکت ترامپ دفاع کرده و گفت، او با افتخار این آثار را به خاطر ملت به آمریکا برگرداند./ ایسنا