به گزارش پایگاه خبری نشان :

 کریستیانو رونالدو با گلزنی در بازی پرتغال و سوئد و عبور از مرز ۱۰۰ گل ملی به عنوان دومین بازیکن تاریخ دنیای فوتبال، حالا در صدد رسیدن به رکورد جاودانه علی دایی است که چندین سال قبل از شروع گلزنی رونالدو برای تیم‌ملی کشورش، از مرز ۱۰۰ گل ملی عبور کرده است.

رسیدن رونالدو به ۱۰۰ گل ملی، این امیدواری را برای خودش ایجاد کرده که بتواند در سال‌های پایانی بازی خود، علی دایی را هم پشت سر بگذارد و به تنهایی تبدیل به بهترین گلزن بازی‌های ملی شود و این رکورد را هم به نام خود کند. او در حال حاضر ۱۰۱ گل زده و برای رسیدن به علی دایی باید چند گل دیگر به ثمر برساند که با توجه به آمادگی این مهاجم کار سختی به نظر نمی‌رسد.

اما سوالی که اخیرا مطرح شده، این است که رونالدو برای رسیدن به علی دایی چند گل دیگر باید بزند؟ فیفا و آمارهای رایج می‌گویند علی دایی ۱۰۹ گل زده و رونالدو برای عبور از دایی نیاز به ۹ گل دیگر دارد تا با ۱۱۰ گل بهترین گلزن بازی‌های ملی جهان شود.

 

1

 

* دایی چند گل ملی زده است؟

حقیقت این است که بین آمارهای داخلی و خارجی اختلافی به اندازه یک گل وجود دارد. در واقع به استناد برخی از سایت‌های خارجی علی دایی ۱۰۸ گل زده اما در داخل کشور ۱۰۹ گل به نام این مهاجم نوشته شده که این آمار در دنیای فوتبال حتی در سایت رسمی فیفا محاسبه می‌شود.

این اختلاف نظر مربوط به دیدار ایران و گوام در انتخابی جام جهانی ۲۰۰۰ کره - ژاپن است که تیم ملی توانست با حساب ۱۹ بر صفر این کشور کوچک در دورترین نقطه از آسیا را شکست دهد. علی دایی در آن دیدار ۴ بار گلزنی کرد اما فیفا فقط ۳ گل را به نام مهاجم سابق تیم ملی نوشت. ماجرا از این قرار است که یکی از شوت‌های منتج به گل دایی در راه به سهراب بختیاری‌زاده برخورد می‌کند و در نتیجه طبیعی است که گل به نام مدافع تیم ملی یعنی بختیاری زاده نوشته شود. بر همین اساس در خیلی از منابع خارجی هم ۳ گل محاسبه شده و در نتیجه در گل‌شماری‌ها عدد ۱۰۸ مقابل نام علی دایی دیده می‌شود.

 

2

 

1443912_235

 

با این حال خبرنگاران داخلی ۴ گل را به نام علی دایی نوشتند و در نهایت با محاسبه این عدد، ۱۰۹ گل ملی برای علی دایی نوشته شده و در نتیجه در برخی از سایت‌ها و گزارش‌های مختلف از جمله از سوی فیفا این تعداد گل به نام مهاجم سابق تیم ملی نوشته می‌شود.

اگر چه به نظر می‌رسد در داخل کشور در گل‌شماری‌ها به اندازه یک گل اشتباه شده و باید به نام علی دایی نوشته شود، اما موضوع مهم این است که فیفا هم ۱۰۹ گل ملی را فعلا قبول دارد و در مناسبت‌های مختلف از جمله هنگام تولد دایی، او را به عنوان زننده ۱۰۹ گل ملی معرفی می‌کند.

فعلا رونالدو به اندازه ۸ گل تا رسیدن به دایی فاصله دارد و منابع خارجی هنوز به بررسی این موضوع نپرداخته‌اند و ۱۰۹ گل ملی را قبول دارند اما ممکن است آن موقع به شمارش دقیق گل‌ها بنشینند و یک گل از مهاجم سابق تیم ملی کم کنند و عدد ۱۰۸ گل ملی را قبول کنند.

ایسنا