به گزارش پایگاه خبری نشان :

سخت افزار/ گوشی ساخت داخل هنوز نیامده حاشیه ساز شده است. ماجرا از آنجایی آغاز شده که یکی از کاربران توئیتر اقدام به افشای مشخصات یک گوشی هوشمند کرد که به زودی عرضه خواهد شد. اما اصل ماجرا از چه قرار است؟

این کاربر روز گذشته در حساب توئیتر خود گفت:

“تا به حال همش خبر درز اطلاعات و عکس گوشی‌های اونور آبی رو مینوشتیم؛ حالا میخوام عکس و مشخصات یکی از دو مدل موبایلی که به زودی عرضه میشه رو برای اولین بار منتشر کنم.”

2

با استناد به اطلاعات او، این گوشی دارای پردازنده 8 هسته‌ای مدیاتک، 4 گیگابایت رم، نمایشگر 6.3 اینچی FHD+ف باتری 6350 میلی آمپرساعتی، اندروید 9، دوربین دوگانه 16 مگاپیکسلی و NFC است.

او در رابطه با گوشی دوم شرکت ایرانی اعلام کرد که این دستگاه مجهز به یک نمایشگر 6.1 اینچی، دوربین سه گانه با سنسورهای 8، 2 و 2 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی، 3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه داخلی، پردازنده 4 هسته‌ای 1.3 گیگاهرتزی مدیاتک، باتری 3500 میلی آمپرساعتی، شارژر معکوس و اندروید 10 است.

گوشی ساخت ایران یا چین؟

کاربران ایرانی توئیتر تنها به چند ساعت زمان نیاز داشتند تا کشف کنند که گوشی جدید ایرانی که قرار است راهی بازار شود، متعلق به چه برندی است. کاربری با انتشار عکسی از صفحه شرکت Ulefone، اعلام کرد که گوشی بومی، در واقع همان Power 6 است که توسط این شرکت چینی تولید شده. 

نکته عجیب ماجرا در انتشار عکس “نسخه ایرانی” این بود که برچسبی بر روی برند گوشی قرار گرفته بود. از دید کاربران مراحل تولید گوشی ساخت ایرانی هنوز به حذف برند قبلی و جایگزینی برند جدید بر روی آن نرسیده بود.

1

آنچه که در این ماجرا محرز است، اینست که در رونمایی از گوشی ایرانی شتاب زده عمل شده و به نظر می‌رسد این گوشی هنوز به صورت کامل بومی سازی نشده است. انتشار تصاویری نصفه و نیمه و یا صرفا تغییر نام داده شده برند، روش صحیحی برای رونمایی از یک گوشی ایرانی به نظر نمی‌رسد.

از شواهد اینگونه برمی‌آید که گوشی ایرانی تنها یک نسخه ری‌برند شده از یک برند گمنام چینی است. اما سوال اینجاست که آیا ما واقعا به ساخت (عرضه) چنین محصولی نیاز داریم؟ عدم وجود شفافیت در این فرایند، طبیعتاً بازخورد خوبی از سمت کاربران ایرانی به همراه نخواهد داشت. از طرف دیگر، بحث هزینه‌ای که برای انجام کل این عملیات می‌شود نیز مطرح است.

نظر شما به عنوان یک شهروند ایرانی چیست؟ آیا عرضه گوشی ایرانی بدین صورت کار درستی به نظر می‌آید؟ در صورت ورود این گوشی به بازار آیا آن را خریداری خواهید کرد؟