به گزارش پایگاه خبری نشان :

برای نرخ ارز انتظاری در بازار بورس دو عدد را عنوان کردند برخی از فعالان بازار می‌گویند که بازار سرمایه انتظار دلار ۳۰ هزار تومان را دارد و برخی دیگر ۴۰ هزار تومان را مطرح کردند. اما سوال این است که انتظار نرخ تورمی در بازار سرمایه چگونه شکل می‌گیرد؟ آیا اصول یا شاخصی برای تعیین این نرخ وجود دارد؟ پاسخ‌های در مورد این سوالات داده شده که بیشتر برگرفته از جو روانی بازار است یعنی آنچه در مورد نرخ دلار در بورس مطرح می‌شود حاصل یک جو روانی در این بازار می‌باشد که شاید دلیل آن دادن امید به سهامداران بتوان توصیف کرد.

این اختلاف نظر بین نرخ دلار انتظاری در بورس می‌تواند گویایی بی‌قائده مند بودن تعیین این نرخ باشد. به هر حال ایجاد چنین فضای در بورس شاید برای حفظ سرمایه‌گذاران مفید باشد اما اگر همین انتظار وارد بازارهای موازی بشود، سبب افزایش افسارگسیخته نرخ دلار در آن بازارها خواهد شد.

شش ماهه دوم سال انتظار رشد نامعقول از بازار نداشته باشید

آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید افراد از لحاظ ذهنی به دنبال نرخی دلاری می‌روند که روند افزایشی داشته باشد، بنابراین آن چیزی حس می‌شود بیش از واقعیت امر است.

دکتر فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در مورد نوسانات اخیر بازار و همچنین استراتژی پیشنهادی به سهامداران خرد گفت: بازار به صورت ذاتی نوسانات خود را دارد و بنده از اظهار نظرهای منفی همکاران خود در رابطه بازار در این شرایط تعجب می‌کنم، در صورتی که حداقل می‌توانیم به بازده ۲۹۰درصد بازار از ابتدا سال تا پایان تیرماه توجه داشته باشیم، درحال‌حاضر بعد از این میزان بازدهی بالاخره بخشی از آن به صورت سینوسی اصلاح می‌شود و آن گونه که حجم معاملات و روند آن نشان می‌دهد بازار با سرعت آرام به نقطه‌ای نزدیک می‌گردد که خریدار واقعی وارد بازار می‌شود که ممکن است بخشی از آن ناشی از حمایت از پرتفوی شخص حقیقی و حقوقی صورت گرفته باشد.

آقابزرگی اضافه کرد: بازار به سمت نقطه‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی به نیت سرمایه‌گذاری مجدد، بدون در نظر گرفتن حمایت از آن در حال حرکت است که این یک روند طبیعی در بازار می‌باشد.

وی روند بازار در شش ماهه دوم سال را این گونه عنوان کرد: در شش ماه دوم سال ۹۹ با قاطعیت می‌توان گفت که به هیچ عنوان با فرض ثبات بودن شرایط حال حاضر، بازدهی در حد چهار ماه ابتدای سال نخواهد داشت و عمده‌ترین عامل در پیشبرد بازار در شش ماهه دوم انتظارات تورمی و نرخ ارز است.

این کارشناس افزود: عمدتا شاخص و قیمت‌ های سهم‌ها برگرفته از قیمت ارز است در حقیقت وقتی دارایی شرکت‌ها را با نرخ ارز مقایسه می‌کنند، اعداد و ارقامی را نشان می‌دهد که قابل تامل است اما روند عمومی سالیان پیش بورس نشان می‌دهد که در روند مثبت بودن بازار خیلی پیش واکنش ایجاد می‌شود یا به بیان عامیانه همه مسائل پیشخور می‌شود یعنی اینکه بیش از اندازه افزایش نرخ ارز را در محاسبات دخالت دادیم و بازار بیش از حد به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داد و تا حدودی می‌توان گفت حتی اگر تغییرات مثبتی در نرخ ارز داشته باشیم، آن عامل محرک اصلی نرخ ارز قبلا دیده شده است.

آقابزرگی در مورد انتظارات تورمی و تاثیرات آن در ادامه روند بازار در شش ماهه دوم سال گفت: انتظارات تورمی که بخشی که ناشی از نرخ ارز و بخش مهم‌تر آن پرهیز از نگهداری وجه نقد است، کما اینکه این تجربه در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ نشان داد، هر کسی وجه نقد از ابتدای سال تا این لحظه نگه داشته کم بازده‌ترین سود را به‌دست آورده است. همچنین کسانی که با اتکا به نگهداری وجه نقد پس انداز کردند فرصت سرمایه‌گذاری را از دست دادند.

وی در مورد نرخ ارز انتظاری در بازار بورس گفت: گمانه زنی‌هایی در این مورد زده می‌شود اما می‌توانم رفرنس آن را به بورس کالا معطوف کنم البته نه اینکه بورس کالا باعث این انتظار شده باشد. آن نرخی که در بورس کالا مقیاس اندازه گیر و ارزیابی محصولات می‌باشد درحال‌حاضر نزدیک به ۳۰ هزار تومان است و این موضوع نشان می‌دهد که یک خلائی بین نرخ ارز در بازار آزاد و آن اعداد و ارقامی که در محاسبات نرخ ارز صورت می‌گیرد وجود دارد در نتیجه خود به خود این حس را در اشخاص به وجود می‌آورد که به آنچه درحال‌حاضر مشاهده می‌کنند اتکا نمی‌کنند پس به صورت ناخودآگاه از لحاظ ذهنی این حس ایجاد می‌شود که به طرف موقعیتی در حال حرکت هستند که کما کان نرخ ارز به همان شکل حالت افزایشی دارد بنابراین آنچه را که می‌بیند بیش از آن چیزیست که واقعیت دارد.

این کارشناس استراتژی پیشنهادی خود را این گونه عنوان کرد: را بهترین واکنش و رویکرد می‌تواند تمکین کردن به ذات بازار و قبولی زمان اصلاح قیمت‌ها و عدم جلوگیری از شکل گرفتن وضعیت طبیعی بازار است به همین منظور خیلی از همکاران توصیه این است که سهامداران نه چیزی بخرند و نه بفروشند در صورتی که این افراد از یک ماه پیش اراده‌ای در فروش مقطعی از بازار داشتند تا نسبت به حال حاضر حداقل ۳۰ الی ۴۰درصد جلو بودند یعنی یا از ضررشان کمتر می‌شد یا به نوعی سود می‌کردند.

درحال‌حاضر به غیر حرفه‌ای‌ها پیشنهاد می‌کنم بیشتر به منابع پس اندازشان اتکا کنند و سعی نکنند خرید مضاعف یا مجدد با هدف پایین آوردن میانگین قیمت خرید داشته باشند این تاکتیک مختص اشخاص حرفه‌ای است که مرتبا بازار را زیر نظر دارند آنها ممکن هست با قبولی ریسک این کار را انجام بدهد. معمولا نتیجه خوشایندی در فضای پر نوسان بازار برای کسانی که بخواهد با خرید بیشتر میانگین قیمت خرید را پایین بیاورد ندارد. همچنین توصیه من این است که دیدگاه خود را از میان مدت به بلند مدت تغییر بدهند که به نظرم چاره‌ای نیست چرا که در شرایطی قرار داریم که ممکن است ادامه همین روند به مرور زمان اصلاحات را بیشتر کند اما این تحمل را باید داشته باشند و خود را عادت دهند.

این کارشناس با بیان اینکه غیر حرفه‌ای‌ها در بازار بورس متضرر اول هستند، ادامه داد: هدف سرمایه‌گذاری باید بین دو تا ۵ سال باشد تا در بازار ضرر نکنند. ما فراز و نشیب‌های زیاد داشتیم ولی چون ساختار اقتصادی ما تورمی است در نتیجه ۲ تا ۵ سال دیگر متوجه می‌شوند اگر کاری نمی‌کردند سودهای بیشتر نصیبشان می‌شد.